lilla mej skrev 2011-03-11 14:18:40 följande:
givetvis skall tex en kille som vill ha nagelack kunna ha det nar han ar stor o medveten nog att forsta att anvanda det...( o inte for att mamma anvander det, barn vill gora som sina foraldrar) for da ar han stor nog att forsta varfor pappa inte har det med... det ar da helt pojkens val. For det ar stor skilland pa ett barn som forstar och vill trotsa ideal och ett barn som gor som tex mamma och syster for att de inte annu forstar normer. Att sitta och packa pa en liten omedveten kille att KILLAR visst kan ha klanning och nagelack, det ar att paverka det med...
Ja, precis. Du säger det ju själv.
Det är att påverka det med. Allt vi gör, allt vi säger påverkar våra barn. Varför skulle det ena vara mer rätt än det andra? Varför skulle det vara mer rätt att klä en flicka i klänning än en pojke? Varför skulle det vara mer rätt att måla naglarna på en flicka än en pojke?
Varför?
Och återigen. Genus handlar inte om klläder. Genus handlar inte om klänning på pojkar.
Genus handlar om att inte förbjuda.
lilla mej skrev 2011-03-11 13:09:50 följande:
det finns val redan ord som man kan anvanda till en person utan att rikta det till en sarskild individ.... personen, denna, den...
I en nyanserad text kan det bli för mycket och för opersonligt. Och den/denna/denne (som du ser är
denna och
denne inte heller könlösa ord) är bra mycket mer omänskligt än hen/henom. Det är jävligt svårt att skriva så hela tiden och det gör en text otroligt svårläst... Den är en sak. En människa är ingen sak. Tycker jag.
vet inte vad du snackar om direkt for hela traden handlar om att fa visa och sta for att man ar kvinna, tjej, man, kille...och det handlar val om allt, klader, jamstalldehet, genus osv....inte bara om ett litet pahittat ord.
Ja, precis. Sa bara att hen inte är allt, kläder är inte allt. Klänningar är inte allt. Det är ett helhetsperspektiv. Många delar som påverkar helheten, som påverker INDIVIDEN! Alla ord är påhittade, någon gång i någon tid...
och jo ska man anvanda sina barn som experiment for att andra samhallet sa far man faktiskt som vuxen forklara varfor det ska vara sa och forega som exempel....
Experiment? Vem fan använder barn som experiment? *facepalm* Kan inte ens bemöta detta. Lämnar över till Lady Dahmer och hennes blogg... och hennes svar ovan. Vad är experiment, egentligen?

jag struntar i om DU anvander kjol, jag vill bara veta varfor det ar sa viktigt for vissa att de MASTE fa kla sina soner i klanning bara for att da far ju barnet "allt" och blir inte blivit satt i ett fack att killar bara har bla klader TEX!..aven fast det ar foraldern som valt det....
Nyss, i förra inlägget, så var det ju jätteviktigt hur jag klädde mig. För att föregå med gott exempel, eller hur var det nu? *förvirrad* Det är ingen som tvingar barn att ha klänningar på sig. Jisses. Om ett barn vill ha klänning ska det få ha det. Punkt. Om en förälder gillar att klä sitt barn i klänning ska föräldern få göra det-
oavsett om barnet har snippa eller snopp. Och givetvis tvärt om, ingen behöver ha klänning om de inte vill. Dock är det så, till en viss ålder bestämmer föräldern vad barnet ska ha på sig. Då ska det stå föräldern
fritt att välja vad hen vill klä sitt barn i!
Vad du tycker ar snyggt eller inte hor ju inte hit, utan att det har blivit sadan hysteri att man SKA kla sina soner i klanning barafor att... ( galler aven de som inte sjalva tycker att kjol ar fint) Ungen ska ha det och vi ska kalla den for hen sa ar det bara for vissa...Jag tycker det har gatt ifran att killar ska ha blatt till att killar MASTE ha klanning annars ar det diskriminering..... och nu handlar det inte om sjalva kladesplagget utan principen ok.
Hänvisar till ovan. Vad jag tycker är snyggt var ju nyss väldigt viktigt? För att föregå med gott exempel... och det är ff ingen som tvingar. Kolla Lady Dahmers svar. Hon klär inga av sina barni klänning..
INGEN, absolut INGEN hävdar att man SKA klä sina barn i klänning. Du läser nog lite som du vill tror jag. Ingen menar att man ska kalla ungen för
hen. Barnet har ju förhoppningsvis ett namn. Använder Lady Dahmer som exempel igen

Hennes barn är Ninja och Tamlin. Ninja har tydligt (enligt L D själv i sin blogg) deklarerat vem Ninja är. Nämligen Ninja...
Principen är viktig. Men principen
handlar ff
inte om att du måste klä din son i klänning eller rosa

. Principen handlar om att det ska vara okej för alla att ha rosa, blått, klänning, kjol, byxor, oranget, turkost, rött, gult, linne, t-shirt på sig
utan att placeras i ett fack utifrån andras förförståelser/fördomar.