• shelby

jag är kvinna, en hon, henne, tjej, med vagnia, snippa, underliv.. Och ärligt skäms jag inte alls för det

nu för tiden verkar de ju vara fult att vara av en specifik kön.
    Jag är kvinna, gillar mina former och visa upp dem, gillar att jag har ett kön, långt hår, bär rosa kläder och undviker blått.

och med handen på hjärtat, handen på bibeln, i ärlighetens alla namn. Jag skäms inte för att vara det könet jag är. Jag kommer lära mina barn att de finns män och de finns kvinnor, jag kommer alltid se att det finns tjejer och killar och tillsammans får dom barn. För seriöst man behöver männens sperma och kvinnans ägg för att få ett resultat hur man än försöker komma runt de. 

Jag har inget emot, bögar, transor eller lesbiska personer.
    Men jag är ändå inget tvåkönat  freak, jag är kvinna!! 

• Svar på tråden jag är kvinna, en hon, henne, tjej, med vagnia, snippa, underliv.. Och ärligt skäms jag inte alls för det
  • SweetNilam
    lilla mej skrev 2011-03-11 09:36:29 följande:
    jag tycker iof det ar onodigt med ett helt nytt ord ( som gor nagon konslos) for en liten kort bebistid som visst manga inte kanske kan se om det ar en pojke eller flicka...men hela grejen ar ju att allt har gatt for langt med det hela, det har ju blivit fult att visa vad for kon ens barn har med klader tex... om man som foralder valjer att ha en rosa klaning pa sin dotter och bla troja pa sin son sa blir man domd for att "juta" in sina barn i en roll. Allt ska vara unisex och det ska helst inte ga och se om det ar en pojke eller flicka och kalla alla for hen da visar man tydligen att alla ar lika... fast man inte ar det. Vad jag inte fattar ar VARFOR man ska sudda ut flicka/pojke, man/kvinna?? och varfor det bara ar barn som ska vara neutrala och inte foraldrarna, varfor inte kalla alla for hen och pappa kla sig i klanning? Det hela ar bara fanigt, om det galler att fa bort tjejer ar sota och pojkar ar tuffa sa ar det val ord valen man valjer som bor andras och inte klader och utsende. Nar vi blir aldre sa viss finns det tex samre loneavtal for kvinnor och sammre foraldrarrattigheter for pappor men det ar val lagar och regelr som maste andras inte hur vi och vara barn ser ut?
    et handla rinte om att sudda ut män och kvinnor, pojkar och flickor. Det handlar om att använda ett könsneutralt ord när köner på personen man talar om är helt irrelevant!!! Till små bebisar (eller för al del, bebisarnas föräldrar) tycker jag du ska fråga efter barnets namn. Det är vem personen är.

Hen handlar om att ha ett ord att använda sig  av när könet på personen i fråga inte äe relevant. Tänk dig i en text, vilken som helst, och du talar om en yrkesgrupp, dvs ingen bestämd person. Då är det läge att använda hen, istället för att felaktigt lägga in ett kön i diskussionen. Jag skrev nyligen en uppsats på högskolan där jag konsekvent använde mig av en yrkesgrupp. Denna var jag tvungen att könsbestämma, trots att könet hade noll och ingen betydelse alls. Hade gärna använt hen, men som du märker är det inte riktigt gångbart än... 

Du blandar ihop hen, kläder, genus och jämställdhet. Ganska knasig mix blir det om jag skall vara ärlig. Men visst, jag ska bemöta det... (Ännu hellre, läs Lady Dahmers blogg)

Ett helt nytt ord, som gör någon könlös- As said, det handlar inte om könlös het ö.h.t. Det handlar om könsneutralitet när könet saknar betydelse.

Bebistiden- Nej, hen används inte bara under bebistiden. Detta är ett ord som jag hoppas komma in i akademiska kretsar. Ett ord som passar bra i sjukhuskretsar när sekretsessen är stark,istället för att hela tidentala om patienten. Ordet passar bra i skolans värld när ospecifika individer omtalas. När man VET vilka indivinder som omtalas, använder man förstås deras namn

Unisex och att gjuta in barn i en form- Japp, ta och läs lite forskning. Kläder påverkar hur vi bemöter framför allt barn. Eller det är lättare att påverka barn,eftersom de är lättpåverkade. Men, i första hand handlar det inte om att anklaga eller så. Det handlar om att erbjuda allt till alla barn! Du ska inte ta för givet att det är en flicka som går där i rosa overall. Det är en pojke- om nu könet HAR betydelse. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget. Förstår du hur jag tänker?

Sudda ut- Man vill inte sudda ut könen. PUNKT!

Föräldrarna som förebilder- Givetvis skall föräldrarna vara förebilder. Dock skiljer det en del i föräldrarnas kroppsformer, om vi nu skall diskutera kläder. Men, exakt hur många föräldrar klär sig i skrikadnde oranget, rosa eller blått all over (från topp till tå), grön tröja med bilar eller djur på? Ja, jo. jättemånga, eller hur? *ironi* Jag klär mig aldrig i klänning (ja, jag är kvinna). Därför behöver jag inte sätta klänning på mina (eventuella) barn, eller? Bra argument... 

Äh, orkar inte mer detaljerat än så- Var så god. Lästips:
    http://ladydahmer.se/2010/august/utkast-aug-18-2010.html
    http://www.ketchupmamman.se/2011/02/varning-for-kansliga-tittare/ 
  • lilla mej
    SweetNilam skrev 2011-03-11 10:02:28 följande:
    et handla rinte om att sudda ut män och kvinnor, pojkar och flickor. Det handlar om att använda ett könsneutralt ord när köner på personen man talar om är helt irrelevant!!! Till små bebisar (eller för al del, bebisarnas föräldrar) tycker jag du ska fråga efter barnets namn. Det är vem personen är.

Hen handlar om att ha ett ord att använda sig  av när könet på personen i fråga inte äe relevant. Tänk dig i en text, vilken som helst, och du talar om en yrkesgrupp, dvs ingen bestämd person. Då är det läge att använda hen, istället för att felaktigt lägga in ett kön i diskussionen. Jag skrev nyligen en uppsats på högskolan där jag konsekvent använde mig av en yrkesgrupp. Denna var jag tvungen att könsbestämma, trots att könet hade noll och ingen betydelse alls. Hade gärna använt hen, men som du märker är det inte riktigt gångbart än... 

Du blandar ihop hen, kläder, genus och jämställdhet. Ganska knasig mix blir det om jag skall vara ärlig. Men visst, jag ska bemöta det... (Ännu hellre, läs Lady Dahmers blogg)

Ett helt nytt ord, som gör någon könlös- As said, det handlar inte om könlös het ö.h.t. Det handlar om könsneutralitet när könet saknar betydelse.

Bebistiden- Nej, hen används inte bara under bebistiden. Detta är ett ord som jag hoppas komma in i akademiska kretsar. Ett ord som passar bra i sjukhuskretsar när sekretsessen är stark,istället för att hela tidentala om patienten. Ordet passar bra i skolans värld när ospecifika individer omtalas. När man VET vilka indivinder som omtalas, använder man förstås deras namn. 

Unisex och att gjuta in barn i en form- Japp, ta och läs lite forskning. Kläder påverkar hur vi bemöter framför allt barn. Eller det är lättare att påverka barn,eftersom de är lättpåverkade. Men, i första hand handlar det inte om att anklaga eller så. Det handlar om att erbjuda allt till alla barn! Du ska inte ta för givet att det är en flicka som går där i rosa overall. Det är en pojke- om nu könet HAR betydelse. Hur vi bemöts påverkar i tur vår självbild och vår personliget. Förstår du hur jag tänker?

Sudda ut- Man vill inte sudda ut könen. PUNKT!

Föräldrarna som förebilder- Givetvis skall föräldrarna vara förebilder. Dock skiljer det en del i föräldrarnas kroppsformer, om vi nu skall diskutera kläder. Men, exakt hur många föräldrar klär sig i skrikadnde oranget, rosa eller blått all over (från topp till tå), grön tröja med bilar eller djur på? Ja, jo. jättemånga, eller hur? *ironi* Jag klär mig aldrig i klänning (ja, jag är kvinna). Därför behöver jag inte sätta klänning på mina (eventuella) barn, eller? Bra argument... 

Äh, orkar inte mer detaljerat än så- Var så god. Lästips:
    ladydahmer.se/2010/august/utkast-aug-18-2010....
    www.ketchupmamman.se/2011/02/varning-for-kans...
    det finns val redan ord som man kan anvanda till en person utan att rikta det till en sarskild individ.... personen, denna, den...
    vet inte vad du snackar om direkt for hela traden handlar om att fa visa och sta for att man ar kvinna, tjej, man, kille...och det handlar val om allt, klader, jamstalldehet, genus osv....inte bara om ett litet pahittat ord. 

och jo ska man anvanda sina barn som experiment for att andra samhallet sa far man faktiskt som vuxen forklara varfor det ska vara sa och forega som exempel.... jag struntar i om DU anvander kjol, jag vill bara veta varfor det ar sa viktigt for vissa att de MASTE fa kla sina soner i klanning bara for att da far ju barnet "allt" och blir inte blivit satt i ett fack att killar bara  har bla klader TEX!..aven fast det ar foraldern som valt det....
    Vad du tycker ar snyggt eller inte hor ju inte hit, utan att det har blivit sadan hysteri att man SKA kla sina soner i klanning barafor att... ( galler aven de som inte sjalva tycker att kjol ar fint) Ungen ska ha det och vi ska kalla den for hen sa ar det bara for vissa...Jag tycker det har gatt ifran att killar ska ha blatt till att killar MASTE ha klanning annars ar det diskriminering..... och nu handlar det inte om sjalva kladesplagget utan principen ok.
  • Lady Dahmer
    lilla mej skrev 2011-03-11 13:09:50 följande:
    det finns val redan ord som man kan anvanda till en person utan att rikta det till en sarskild individ.... personen, denna, den...
    vet inte vad du snackar om direkt for hela traden handlar om att fa visa och sta for att man ar kvinna, tjej, man, kille...och det handlar val om allt, klader, jamstalldehet, genus osv....inte bara om ett litet pahittat ord. 

och jo ska man anvanda sina barn som experiment for att andra samhallet sa far man faktiskt som vuxen forklara varfor det ska vara sa och forega som exempel.... jag struntar i om DU anvander kjol, jag vill bara veta varfor det ar sa viktigt for vissa att de MASTE fa kla sina soner i klanning bara for att da far ju barnet "allt" och blir inte blivit satt i ett fack att killar bara  har bla klader TEX!..aven fast det ar foraldern som valt det....
    Vad du tycker ar snyggt eller inte hor ju inte hit, utan att det har blivit sadan hysteri att man SKA kla sina soner i klanning barafor att... ( galler aven de som inte sjalva tycker att kjol ar fint) Ungen ska ha det och vi ska kalla den for hen sa ar det bara for vissa...Jag tycker det har gatt ifran att killar ska ha blatt till att killar MASTE ha klanning annars ar det diskriminering..... och nu handlar det inte om sjalva kladesplagget utan principen ok.
    då har man missförstått genus om man tror det.

Jag har inga klänningar på mina barn. Jag har en son och en dotter. De äger ingen klänning och har aldrig haft nån. Jag har heller inga planer på att köpa någon. Skulle nån av dem dock uttrycka en önskan om att ha en så skulle jag givetvis tillmötesgå dem. (oavsett kön)

Dessutom uppmuntrar jag normöverskridande då det krävs mycket mod för ett barn att trotsa ideal och normer. En pojke som vågar ha nagellack trots att han är väl förtrogen med vad som gäller för hans kön ska stärkas i det, inte få höra att hans val är fel.

Barn vill vara som alla andra. De vill passa in. Så när barn hakar på det som alla andra gör och har kan det vara bra att stödja dem i att våga vara sig själv. Samt ifrågasätta; varför vill du detta? (t.ex flickor som vill ha prinsesskläder) Det innebär inga förbud dock. Men det är viktigt att vara medveten om de normer som styr och påverkar oss.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.se/
  • Lady Dahmer

och när det gäller experiment så hävdar jag tvärtom; det är den rådande normen som är experimentet, hjärntvätten. Det är könsrollerna som tvingar barnen att bli något de inte är, skapar förvirring, utanförskap. Sätter etiketter på våra barn och pressar in dem i en roll de inte alltid känner sig hemma i.

Det könsstereotypa begränsar och likformar. Ger barnen tillgång till två roller och berövar dem från hundratals roller och möjligheter. Hur kan man INTE tycka att det är vansinnigt?

• Mad as snow
    Lady Dahmer skrev 2011-03-11 13:54:52 följande:
    och när det gäller experiment så hävdar jag tvärtom; det är den rådande normen som är experimentet, hjärntvätten. Det är könsrollerna som tvingar barnen att bli något de inte är, skapar förvirring, utanförskap. Sätter etiketter på våra barn och pressar in dem i en roll de inte alltid känner sig hemma i.

Det könsstereotypa begränsar och likformar. Ger barnen tillgång till två roller och berövar dem från hundratals roller och möjligheter. Hur kan man INTE tycka att det är vansinnigt?
    Skål
  • lilla mej
    Lady Dahmer skrev 2011-03-11 13:51:24 följande:
    då har man missförstått genus om man tror det.

Jag har inga klänningar på mina barn. Jag har en son och en dotter. De äger ingen klänning och har aldrig haft nån. Jag har heller inga planer på att köpa någon. Skulle nån av dem dock uttrycka en önskan om att ha en så skulle jag givetvis tillmötesgå dem. (oavsett kön)

Dessutom uppmuntrar jag normöverskridande då det krävs mycket mod för ett barn att trotsa ideal och normer. En pojke som vågar ha nagellack trots att han är väl förtrogen med vad som gäller för hans kön ska stärkas i det, inte få höra att hans val är fel.

Barn vill vara som alla andra. De vill passa in. Så när barn hakar på det som alla andra gör och har kan det vara bra att stödja dem i att våga vara sig själv. Samt ifrågasätta; varför vill du detta? (t.ex flickor som vill ha prinsesskläder) Det innebär inga förbud dock. Men det är viktigt att vara medveten om de normer som styr och påverkar oss.
    givetvis skall tex en kille som vill ha nagelack kunna ha det nar han ar stor o medveten nog att forsta att anvanda det...( o inte for att mamma anvander det, barn vill gora som sina foraldrar) for da ar han stor nog att forsta varfor pappa inte har det med... det ar da helt pojkens val. For det ar stor skilland pa ett barn som forstar och vill trotsa ideal och ett barn som gor som tex mamma och syster for att de inte annu forstar normer. Att sitta och packa pa en liten omedveten kille att KILLAR visst kan ha klanning och nagelack, det ar att paverka det med... 
  • SweetNilam
    lilla mej skrev 2011-03-11 14:18:40 följande:
    givetvis skall tex en kille som vill ha nagelack kunna ha det nar han ar stor o medveten nog att forsta att anvanda det...( o inte for att mamma anvander det, barn vill gora som sina foraldrar) for da ar han stor nog att forsta varfor pappa inte har det med... det ar da helt pojkens val. For det ar stor skilland pa ett barn som forstar och vill trotsa ideal och ett barn som gor som tex mamma och syster for att de inte annu forstar normer. Att sitta och packa pa en liten omedveten kille att KILLAR visst kan ha klanning och nagelack, det ar att paverka det med... 
    Ja, precis. Du säger det ju själv. Det är att påverka det med. Allt vi gör, allt vi säger påverkar våra barn. Varför skulle det ena vara mer rätt än det andra? Varför skulle det vara mer rätt att klä en flicka i klänning än en pojke? Varför skulle det vara mer rätt att måla naglarna på en flicka än en pojke? Varför?

Och återigen. Genus handlar inte om klläder. Genus handlar inte om klänning på pojkar. Genus handlar om att inte förbjuda.
     I en nyanserad text kan det bli för mycket och för opersonligt. Och den/denna/denne (som du ser är denna och denne inte heller könlösa ord) är bra mycket mer omänskligt än hen/henom. Det är jävligt svårt att skriva så hela tiden och det gör en text otroligt svårläst... Den är en sak. En människa är ingen sak. Tycker jag.
    Ja, precis. Sa bara att hen inte är allt, kläder är inte allt. Klänningar är inte allt. Det är ett helhetsperspektiv. Många delar som påverkar helheten, som påverker INDIVIDEN! Alla ord är påhittade, någon gång i någon tid... 
    och jo ska man anvanda sina barn som experiment for att andra samhallet sa far man faktiskt som vuxen forklara varfor det ska vara sa och forega som exempel.... 
    Experiment? Vem fan använder barn som experiment? *facepalm* Kan inte ens bemöta detta. Lämnar över till Lady Dahmer och hennes blogg... och hennes svar ovan. Vad är experiment, egentligen?
    jag struntar i om DU anvander kjol, jag vill bara veta varfor det ar sa viktigt for vissa att de MASTE fa kla sina soner i klanning bara for att da far ju barnet "allt" och blir inte blivit satt i ett fack att killar bara  har bla klader TEX!..aven fast det ar foraldern som valt det....
    Nyss, i förra inlägget, så var det ju jätteviktigt hur jag klädde mig. För att föregå med gott exempel, eller hur var det nu? *förvirrad* Det är ingen som tvingar barn att ha klänningar på sig. Jisses. Om ett barn vill ha klänning ska det få ha det. Punkt. Om en förälder gillar att klä sitt barn i klänning ska föräldern få göra det- oavsett om barnet har snippa eller snopp. Och givetvis tvärt om, ingen behöver ha klänning om de inte vill. Dock är det så, till en viss ålder bestämmer föräldern vad barnet ska ha på sig. Då ska det stå föräldern fritt att välja vad hen vill klä sitt barn i!
    Hänvisar till ovan. Vad jag tycker är snyggt var ju nyss väldigt viktigt? För att föregå med gott exempel... och det är ff ingen som tvingar. Kolla Lady Dahmers svar. Hon klär inga av sina barni klänning.. INGEN, absolut INGEN hävdar att man SKA klä sina barn i klänning. Du läser nog lite som du vill tror jag. Ingen menar att man ska kalla ungen för hen. Barnet har ju förhoppningsvis ett namn. Använder Lady Dahmer som exempel igen Hennes barn är Ninja och Tamlin. Ninja har tydligt (enligt L D själv i sin blogg) deklarerat vem Ninja är. Nämligen Ninja... 

Principen är viktig. Men principen handlar ff inte om att du måste klä  din son i klänning eller rosa Skrikandes. Principen handlar om att det ska vara okej för alla att ha rosa, blått, klänning, kjol, byxor, oranget, turkost, rött, gult, linne, t-shirt på sig utan att placeras i ett fack utifrån andras förförståelser/fördomar. 
  • Lady Dahmer
    Det är klart man vill påverka sina barn att tro att allt är möjligt och att de får vara och se ut precis som de vill. Klart man vill påverka sina barn att tro att de duger, att deras smak och intressen är bra och att man inte måste vara som alla andra. Klart man vill påverka sina barn att tro att de har alla möjligheter och inte är begränsade av kön. (eller klass, ras, etnicitet)

Klart som fan man vill påverka sina barn.
  • Lady Dahmer
    Hänvisar till ovan. Vad jag tycker är snyggt var ju nyss väldigt viktigt? För att föregå med gott exempel... och det är ff ingen som tvingar. Kolla Lady Dahmers svar. Hon klär inga av sina barni klänning.. INGEN, absolut INGEN hävdar att man SKA klä sina barn i klänning. Du läser nog lite som du vill tror jag. Ingen menar att man ska kalla ungen för hen. Barnet har ju förhoppningsvis ett namn. Använder Lady Dahmer som exempel igen Hennes barn är Ninja och Tamlin. Ninja har tydligt (enligt L D själv i sin blogg) deklarerat vem Ninja är. Nämligen Ninja... 

japp.

Ninja vet inte ens om att hon är en flicka så det är inte en del av hennes identitet. Hon har utvecklat en stark självbild. Hon vet vem hon är. "Jag är Ninja!"

Hon vet inte vad flickor är. Eller pojkar. Hon vet att hon har en snippa och att lillebror (och pappa och kusinen) har en snopp och en pung, men inte att hon tillhör en speciell och exklusiv klubb som man ska identifiera sig med och ta efter. (flickornas)

Och jag tycker det är så befriande.

• Millicent
    Tillämpar du det på flickor också då? Dvs att flickor inte ska få göra som mamma förrän de är stora och medvetna nog att förstå hela vidden av vad de gör?

Barn leker, härmar, experimenterar, känner efter osv oavsett ålder. Om barn inte får det blir det krångligt att vara barn, för att inte säga omöjligt.

Du verkar i och med du skriver mena att vuxna ska sätta sig till doms över vad pojkar och flickor ska få leka och vilka de ska härma. Flickor får härma kvinnor och andra flickor. Pojkar får bara härma män och andra pojkar. Hur begränsande är inte det? Hur vågar du ens föreslå att stympa en människas utveckling på det sättet? Varför tycker du att din västerländska (anno 2010) uppfattning om manligt och kvinnligt ska köras ned i halsen på barn som vill upptäcka sig själva och omvärlden? Det är nämligen precis vad du säger när du menar att pojkar inte ska få ha nagellack förrän de är stora. De ska alltså mötas av ett nej om de frågar de första säg sju åren. Då hinner deras lust försvinna. Det är fan horribelt att beskära små människor så!
  • SweetNilam
    Lady Dahmer skrev 2011-03-11 16:08:48 följande:

japp.

Ninja vet inte ens om att hon är en flicka så det är inte en del av hennes identitet. Hon har utvecklat en stark självbild. Hon vet vem hon är. "Jag är Ninja!"

Hon vet inte vad flickor är. Eller pojkar. Hon vet att hon har en snippa och att lillebror (och pappa och kusinen) har en snopp och en pung, men inte att hon tillhör en speciell och exklusiv klubb som man ska identifiera sig med och ta efter. (flickornas)

Och jag tycker det är så befriande.

Exakt. Det är så härligt att höra att du uppfostrar på detta sätt. Hag har sagt det förr och säger det igen. Skitbra!

Vi i sverige/svenskar är jävligt dåliga på att identifiera oss med vårat namn. "Jag heter  [insert namn]"säger vi gärna. Inte "Jag är [insert namn]". Vi är istället en hel massa andra saker, men inte vårat namn. Jag vill se det tvärt om. Som att vi är vårat namn, med en hel massa egenskaper. 

Det du skriver LD ang Ninja är så vackert! Det om något bevisar väl att vi inte vill sudda ut (hahaha) könen. Jag kan inte förstå varför man vill identifera sig med andra kvinnor (som kvinna/flicka). Jag identifierar mig med de egenskaper jag finner bra, ibland har kvinnor desssa egenskaper, ibland män, ibland båda. Varför just denna exklusiva klubb? 
  • Pallas
    ( o inte for att mamma anvander det, barn vill gora som sina foraldrar) for da ar han stor nog att forsta varfor pappa inte har det med... det ar da helt pojkens val. For det ar stor skilland pa ett barn som forstar och vill trotsa ideal och ett barn som gor som tex mamma och syster for att de inte annu forstar normer. Att sitta och packa pa en liten omedveten kille att KILLAR visst kan ha klanning och nagelack, det ar att paverka det med... 
    1. Du förutsätter alltså här att inga pappor har nagellack? Jag känner flera som har det.

2. Varför skulle pojkar INTE kunna ha nagellack? De flesta killar har väl naglar, precis som de flesta andra?  
  • strulmaja
    Pallas skrev 2011-03-12 09:30:42 följande:
    1. Du förutsätter alltså här att inga pappor har nagellack? Jag känner flera som har det.

2. Varför skulle pojkar INTE kunna ha nagellack? De flesta killar har väl naglar, precis som de flesta andra?  
    Det kanske är lite OT men hör ändå till ämnet "män och nagellack".

Varför är det så att när det kommer till pojkar så blir det hela så känsligt? Ta gruppen hårdrockare. Där är långt hår nästan mer regel än undantag hos männen. Ja kvinnorna också för den delen. En del män har nagellack (kanske oftast svart), ögonskugga och kajal men ingen (vad jag vet) uppfattar dessa män som feminina. Nu är det förstås inte bara manliga hårdrockare som bär långt hår och nagellack men jag plockade en grupp där det är väldigt vanligt för att enkelt visa vad det är jag ställer mig undrande till.  
    För när en pojke, oavsett ålder, har långt hår, nagellack etc uppfattas han genast som feminin. Då går snacket: Men gud stackars pojke, han ser ju ut som en flicka, vad är det för föräldrar som inte kan klippa honom? som låter honom gå med nagellack? Han kommer bli bög när han blir stor! osv, osv. 
    Varför tänker man inte likadant om männen där ute med långt hår och nagellack? 
    Vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta är något jag seriöst undrar över.  
  • mysfaaktor
    strulmaja skrev 2011-03-12 11:36:01 följande:
    Det kanske är lite OT men hör ändå till ämnet "män och nagellack".

Varför är det så att när det kommer till pojkar så blir det hela så känsligt? Ta gruppen hårdrockare. Där är långt hår nästan mer regel än undantag hos männen. Ja kvinnorna också för den delen. En del män har nagellack (kanske oftast svart), ögonskugga och kajal men ingen (vad jag vet) uppfattar dessa män som feminina. Nu är det förstås inte bara manliga hårdrockare som bär långt hår och nagellack men jag plockade en grupp där det är väldigt vanligt för att enkelt visa vad det är jag ställer mig undrande till.  
    För när en pojke, oavsett ålder, har långt hår, nagellack etc uppfattas han genast som feminin. Då går snacket: Men gud stackars pojke, han ser ju ut som en flicka, vad är det för föräldrar som inte kan klippa honom? som låter honom gå med nagellack? Han kommer bli bög när han blir stor! osv, osv. 
    Varför tänker man inte likadant om männen där ute med långt hår och nagellack? 
    Vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta är något jag seriöst undrar över.  
    jag tror att många tänker att det är en speciell stil. "han är ju hårdrockare" och då är det mer okej.
    fast sen vet jag att hårdrockare och andra liknande stilar får jävligt mycket skit ändå. och ibland kallas även de för bögar. jag hade en pojkvän som blev misshandlad för att han sminkade sig och hade långt, svart hår t ex.
Svar på tråden jag är kvinna, en hon, henne, tjej, med vagnia, snippa, underliv.. Och ärligt skäms jag inte alls för det