• Anonym (fågel blå)

Sex är inte skönt

Hej! 
    Jag har ett problem som är väldigt jobbigt. Jag tycker inte att "penetrationen" eller vad det kallas är skönt. Jag blir kåt och älskar oralsex, så jag är inte asexuell. Det är liksom obehagligt, det är ingen direkt smärta men jag tycker verkligen inte att det är skönt. Dessutom så sitter min livmodertapp så att i vissa ställningar gör det faktiskt ont när killen stöter emot (t.ex. bakifrån, inte alls när jag "rider"). Jag har haft det här problemet i flera år, först trodde jag att det bara berodde på att jag var spänd och det var jag också ett tag (då gjorde det ont på riktigt) men jag har ensam provat med en dildo och då hade jag massa glidmedel och var totalt avslappnad, det var då jag insåg hur det kändes. Jag vill ju att det ska vara skönt... 
    Vad tycker du att jag ska göra?

(Jag har även ställt denna fråga i forumet men kom fram till att det var bäst att fråga en expert.)

• Svar på tråden Sex är inte skönt
  • sexologen

Hej!
    Jag tycker att du ska njuta av det sex du tycker är skönt. Endel kvinnor som vill ha penetrationssex men som upplever obehag och/eller smärta i samband med detta, kan öva på att spänna och slappna av i bäckenbottenmuskelaturen. Om man upplever obehag oavsett om det är av sexuellkaraktär eller inte så har vår kropp en tendens att spänna sig. Du beskriver dock att du var helt avslappnad då du på egen hand prövade dig fram, kanske kan du ändå försöka att spänna bäckenbottenmuskelaturen och slappna av och se om det känns någon skillnad för dig då. Du skriver vidare att du vill att det ska kännas skönt och då är det viktigt att du och din partner provar er fram till ställningar som passar dig bäst. Kanske tycker du det är skönare om inte hela penis kommer in i vagina, utan bara toppen? Pröva dig fram och tänk lekfullhet och njutning, inte prestation. Alla är vi olika och det gäller också med vad vi tycker om att göra sexuellt.

Lycka till!

Hälsningar Sara

Svar på tråden Sex är inte skönt