• Prodin

Föräldrar som tecknar?

Finns det någon tråd/annat forum/diskussionsplats för oss som tecknar med våra barn?

Vår kille är 9 månader och jag har ca en miljon frågor och tankar som vore skönt att dryfta med nån mer som gjort eller gör det samma som vi?

• Svar på tråden Föräldrar som tecknar?
  • JillyBilly

Jag tecknar till min son. Eller gjorde det mer förrut. Han är 22 månader nu, snart 2 år.
    Jag arbetar med barn som behöver tecken som stöd så det blev naturligt att fortsätta med sonen.
    När han var 7-8 månader tecknade han "mer" när han ville ha mer att äta. Sen har det ökats på under tiden. Han har mycket hjälp av de tecken han kan. Han blandar ord och tecken så att vi ska förstå vad han vill.
    Han är inte så tidig med talet så det är väldigt skönt för oss att han kan lite tecken.
    Jag önskar att vi tecknat mer till honom men det är lätt att lägga av, speciellt när barnen börjar förstå mer och tecknen inte behövs av den anledningen. Så var det för mig i alla fall.
    Du får jättegärna ställa frågor till mig, om jag kan svara på något så gör jag det :)

Min sons favvotecken är kaka och nu har han lagt till så han säger data med eftertryck och tecknar samtidigt så vi verkligen ska förstå hehe

• sahara sahara

Jag tecknar också lite, men är inte alls särskilt insatt. Dotterns första tecken var "vatten". Nu kommer de ganska sporadiskt, men de vanligaste är "vatten", "mer" och "ko". Jag önskar också att jag/vi hade varit duktigare på att teckna, mer konsekventa. Jag tyckte att det var svårt med tvåhandstecken eftersom jag ofta hade barnet på ena armen, så vi har förenklat en del.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • HEJE

Hej!
    Vilken rolig tråd! Min son är 3,5 månader o jag har tänkt o börja teckna m honom nu. Det ska bli så spännande o se hur han utvecklas. Hur gamla var era barn när ni började?

• teec

Nyfiken i en strut som man är, mycket intressant ämne.

Tecknar ni teckenspråk eller är det TAKK ni pratar om?

Vi Gör TAKK med våran dotter MEN inte medvetet. Arbetar som pedagog och har bara gjort det för skojs skull med henne.

• glad i kvadrat

Hej!

Vi tecknar med våra barn som är 1,5 år gamla. Vi använder tecken som stöd (TAKK) då vår son har en kromosomavvikelse som med stor sannolikhet kommer att påverka hans språkutveckling. Eftersom vår son har en tvillingsyster blir det naturligt att vi tecknar med båda barnen.

Vi har gått en TAKK-kurs vilket gett oss massor med tecken och inspiration. Vi använder idag runt 20-30 tecken dagligen hemma och båda barnen har börjat teckna lite. Lillkillen använder två tre tecken medans hans syster snappat upp allihop. Lilltjejen som har börjat prata lite säger orden samtidigt som hon tecknar dem medans lillkillen bara använder tecknen. Jag tycker det är helt fantastiskt att de kan kommunicera med oss även om de inte pratar så mycket ännu. Glad

-- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • HEJE

Vi har börjat teckna m vår son men det är inte på nån avancerad nivå än. TAKK har jag aldrig hört talas om, endast TSS (tecken som stöd) men det är ju tydligen samma sak. Kul är det iaf, o smidigt när man kan anv sitt yrke i vardagen hemma.
    TSS är ju väldigt bra för språkutveckling o de barnen blir mycket lugnare eftersom de kan uttrycka sig m va de menar.
    Vår son är inte då gammal än men det kommer :)

• Prodin

Hej!

Gud så kul att jag fått lite napp i tråden! Jag har inte varit inne och kollat, så tack alla ni som skrivit.

Ärligt talat vet jag inte vad TAKK är. Jag jobbar i en integreringsställning i en barnehage, och tecknar med "mitt" barn där, antar att det är tecken som stöd det borde kallas. Jag kan inte så många ord/tecken men kompletterar de ord jag kan med tecken samtidigt som jag säger det. Hon tecknar bara med mig.

Har tagit med mig detta hem, och jag och sambon tecknar de ord vi kan samtidigt som vi säger dom. För min sambo är det; mat, äta, dricka, törstig, vatten, mjölk, kissa, bajsa, sova, mer, vill inte, vill, klä på, klä av, hjälpa.
    Tror det är alla han kan. Jag kan nog ca tre gånger så många som jag använder. Sjunger även en del sånger med tecknande samtidigt, till litens stora uppskattning.

Sonen har precis (han är 9 månader och 2 dagar) börjat härma efter. Jag är inte hundra hur många av orden som han härmar efter att han faktiskt är medveten om att de har en innebörd. Sjunger jag en sång tecknar han efter bästa förmåga med mig.

Men jag vill gärna utöka mitt "vokabulär" av tecken, finns det någon bra sida med tecken för barn? Hur mycket och när har era barn tecknat tillbaka?

• HEJE

Glad i kvadrat: vad är det för TAKK-kurs ni gått? Har som sagt aldrig hört talas om det, bara TSS.. Vem är det som höll i det? *nyfiken* :)

Lottilina: ja en himla rolig tråd du startat! :)
    Jag vet att svt o ur hade på deras hemsida lite tecken som kändisar tecknade, t.ex mamma pappa syster kaffe etc. Kolla om du hittar nåt där.

• glad i kvadrat
    HEJE skrev 2011-03-17 09:56:07 följande:
    Glad i kvadrat: vad är det för TAKK-kurs ni gått? Har som sagt aldrig hört talas om det, bara TSS.. Vem är det som höll i det? *nyfiken* :)

Lottilina: ja en himla rolig tråd du startat! :)
    Jag vet att svt o ur hade på deras hemsida lite tecken som kändisar tecknade, t.ex mamma pappa syster kaffe etc. Kolla om du hittar nåt där.
    Vi har gått en TAKK-kurs som habiliteringen där vår son är inskriven ordnar. Där nämnde de också att Medborgarskolan (tror jag det var) har kurser i TAKK. TAKK står för Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation. I TAKK använder man samma tecken som i teckenspråk fast mer enstaka tecken och inte hela meningar. Det finns flera teckenspråkslexikon om om googlar på det där orden visas som en filmsnutt och  man kan se hur de ska tecknas. Bland annat finns: http://www.spreadthesign.com/se/. För er som har iPhone finns det även en app som ska vara bra: http://mindglowing.com/.

Det finns även en del böcker och filmer att köpa som innehåller just tecken.
    -- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • Pinje

Hej jag tecknar TAKK med min tjej som nu är fem år. Vi har tecknat sedan hon var bebis. Skillnaden mellan TAKK och TSS är inte så stor, främst är TSS för vuxendöva som inte vill/kan/orkar lära sig tsp (teckenspråk) medan TAKK är ett stöd i språkutvecklingen för barn som behöver lite extra hjälp men som förväntas lära sig prata. När man använder TAKK tecknar man som regel inte alla ord, bara vissa viktiga. Min dotter som nu pratar ganska bra tecknar jag mycket småord bara: prepositioner, och, men, tidsord mm.

På min presentation har jag en massa länkar, bland annat till lexikon, men jag kan rekommendera dessa:
    www.teckna.se har många bra länkar
    www.hattenforlag.se säljer allt du behöver och lite till.
    www.babblarna.se  Böckerna om Babblarna är så fina, finns på Bokus också och memoryspelen som följer med varje bok är lite svårare, inte "parkort" utan lite svårare. Massa kul på hemsidan. Hatten förlag säljer Babblarfigurer, figurerna och böckerna är enormt omtyckta på dotterns förskola av alla barnen, men speciellt de på småbarnsavdelningen (ja, en alldeles vanilg förskola, bara extra bra!)

Svar på tråden Föräldrar som tecknar?