• Irmeline

Börja med pergotime senare än dag 5??

Jag har precis fått pergotime utskrivet och ska börja vid nästa mens vilket är ung 21 mars.
    Jag har läst att man ofta får ÄL 5-10 dagar efter man slutat med tabletterna.
    Om man börjar med tabletterna på cykeldag 5 och äter till dag 9 blir ÄL dag 14-19 ung.

För mig skulle ÄL dessa dagar resultera i BF 24-29 dec, vilket inte känns helt optimalt.

Jag undrar vad som skulle hända om jag började med pergo på t.e.x dag 10 istället, och på så sätt sköt på ÄL. Funkar det? Varför är det just dag 5 man ska börja på?

Det är ingen risk att jag skulle ÄL spontant kring dag 14 så det skulle inte ställa till det, mina cykler är som kortast 38 dagar. Händer det nåt mellan dag 5 och 10 som gör att det inte skulle funka?

Tacksam om det är någon som vet något! :) 

• Svar på tråden Börja med pergotime senare än dag 5??
  • Kitty 1982

Det undrar jag med. Jag är på dag 8 nu och ätit sen dag 5 så ska ta idag och imorgon också.

Jag har oregelbunden cykel så jag hopas iaf Äl kommer tidigare

• Irmeline
    Kitty 1982 skrev 2011-03-07 14:25:42 följande:
    Det undrar jag med. Jag är på dag 8 nu och ätit sen dag 5 så ska ta idag och imorgon också.

Jag har oregelbunden cykel så jag hopas iaf Äl kommer tidigare
    Brukar du få spontana ÄL eller inga alls?
    Jag får Äl spontant typ var 10:e vecka, så för att snabba upp det lite tänkte vi börja med pergo.

Men skulle gärna börja några dagar senare så det inte blir julbebis.

Någon annan som vet? 
  • Smultronbubblan

Hej!

Jag fick tag på pergotime igår och var då även hos min läkare. Hon vill att jag ska börja på dag tre i min cykel. Jag har oregelbundna och lite kortare cykler 24-29 dagar, oftast 26. Kan det vara beroende på den egna cykelns längd när man ska starta? 

• Irmeline
    Smultronbubblan skrev 2011-03-09 08:37:21 följande:
    Hej!

Jag fick tag på pergotime igår och var då även hos min läkare. Hon vill att jag ska börja på dag tre i min cykel. Jag har oregelbundna och lite kortare cykler 24-29 dagar, oftast 26. Kan det vara beroende på den egna cykelns längd när man ska starta? 
    Har hört att man ofta startar på dag 5 i Danmark, men dag 5 i Sverige, kutym hos läkarna. Men det kan absolut vara så att de lägger det lite tidigare för dig pga dina kortare cykler.
    Vet inte om det funkar åt andra hållet dock. Du kanske kan fråga när du är där nästa gång? ;) 
  • Smultronbubblan

Haha ja kanske det! Jag gör bara som min läkare säger och litar på henne

• Irmeline

Önskar jag hade frågat om det när jag var där!
    Men eftersom hon varande mig att pergo var slut i hela europa så trodde jag det skulle dröja innan jag fick tag i det..

Lycka till! 

• rky
    Smultronbubblan skrev 2011-03-09 14:32:16 följande:
    Haha ja kanske det! Jag gör bara som min läkare säger och litar på henne
    Hoppar in och skriver lite, jag ska också börja dag tre och jag vet jätte många som gör det.
  • Smultronbubblan
    rky skrev 2011-03-18 10:31:10 följande:
    Hoppar in och skriver lite, jag ska också börja dag tre och jag vet jätte många som gör det.
    När börjar du?
  • rky

ät klart min provera kur i fredags så jag väntar mens i vilken sekund som helst. I vnaliga fall äter jag primolut och då brukar jag få mens redan dag två efter behandling så nu hoppas jag att den kommer idag  så jag kan börja pergokuren på onsdag eller torsdag...

• Smultronbubblan
    jag fick mens idag så jag ska börja på onsdag. Har aldrig ätit förut så det ska bli intressant att se hur de fungerar
  • rky

Inte jag heller, det är också första gången jag äter proverar, brukar i vanliga fall äta primolut för att få i gång mens och då brukar den komma redan dag 2 efter sista tabletten, men med proverarn har det inte kommit än och nu har det gått 4 dagar, usch vad jobbigt att vänta :)

• Irmeline

Ha ha.. Min mens blev försenad (ägget lossade aldrig när det skulle) så jag slipper problemet.
    Har ÄL idag så om två veckor är det mens sen pergo för fulla muggar!! 

Lycka till ni andra.

Förresten, som svar på min fråga såg jag en tempkurva på ff där personen börjat med pergo (clomifen) senare än dag 5, typ dag 10, ätit i fem dagar, fått ÄL ung en vecka efter sista tabletten o sen plussat, så visst går det!

In love, war and babymaking...
  • Svalan8

Ja visst går det:) Jag tog min pergotablett på dag 9 fick ägglossning 6 dagar senare och plussade. Min BM sa inget om att man var tvungen att ta pergotime på cykeldag 5.

• Laura88

själv har jag börjat med provera idag...var hos gyn idag oxå å då sa hon att man brukar rekomendera att börja ta pergo på dag 5, men det finns undantag (t.ex kortare menscykel) :)

Svar på tråden Börja med pergotime senare än dag 5??