• Fiona3

Tips på bra skolresemål i Sverige?

Hej alla föräldrar till barn som varit iväg på skolresa...

Mitt äldsta barn går nu i klass 6 och klassen har sparat ihop till sin första skolresa. De har många alternativ att välja mellan, men det är svårt att veta vilka arrangörer som är seriösa och med vilken av dessa de får mest valuta för sina välfötjänta slantar. De har jobbat så hårt och jag vill nu att de får en resa som de inte glömmer.

Är det någon som har varit iväg på en resa (inom Sverige) och kan ge klassen tips???

Tack på förhand

Kram Fiona

• Svar på tråden Tips på bra skolresemål i Sverige?
  • Ginny

Var i Sverige bor ni och ungefär när ska klassen åka?
    När jag gick i sexan åkte vi till Stockholm, men skulle det vara så att ni bor däromkring är det väl knappast ett förslag...
    Gotland kan vara skoj, om ni inte bor alldeles för långt bort för det tar ju ändå minst tre timmar med båten.
    Annars kanske någon äventyrsresa. Jag har hört att det ska finnas sådant men har tyvärr ingen aning om vad de heter som arrangerar sådant.

• Fiona3

Hej igen

Jag bor mitt i djupast Småland, nära Nässjö. Vi tänkte åka i maj. Då alla andra åker, så vi måste nog boka snart, annars blir väl allt uppbokat. Gotland och Stockholm säger ni....? Har ni åkt med någon arrangör, och vet att de har bra paket?

Kram

• caroline88

Liseberg är också ett alternativ där lär de ha roligt. Är tanken att de ska övernatta oxå?

• Fiona3

Hej igen...

Tack för alla bra tips. Liseberg och Göteborg är ju alltid kul. Och det är ju inte alla barn som kommer till Liseberg regelbundet. Om pengarna räcker så är vi gärna borta lite längre, kanske 3 nätter. Vet du någon bra arrangerör av Skolresor till Göteborg?

• mrs lundin

när jag gick i 6an åkte vi till stockholm, tror inte det var nån speciel arrangör utan det fixade vi själva (föräldrar och lärare). Min brors klass åkte på nån äventyrsresa till värmland, och lillasysters klass åkte till Bornholm. Begge de resorna var med arrangörer (men många år sen nu och ingen aning om vilka!) Kommer från småland. 

• Tuffen

Kolmården är ju kul, liksom Gränna.

• caroline88

Varför måste ni ha en arrangör? Boka buss eller tåg själva, sedan vandrarhem... Och gruppbiljett på liseberg. Måste väl inte vara någon arrangör, blir oftast dyrare då.

• Fiona3

Oj, oj...många bra förslag. Blir kanske inte klokare just nu, men har nu lite och kolla upp. Det svåraste tycker jag är att veta om arrangören är ok, så det kanske är bättre att välja någon som är känd för allmänheten.

Det kommer nog bli en lyckad resa, skulle dock vilja ha en paketresa där någon bokar in och planerar allt, men det kanske är önsketänkande.

Tack för alla förslag.

• caroline88

Boka tågbiljetter och boende kan inte vara så jobbigt? Har själv bokat för ungdomar...;)

• m med tre stjärnor

jag har varit med en år sex klass till kalrlsborg och sedan någon stenåldersby i närheten.
    Det var trevligt.

• Fiona3

Det låter trevligt...kunde man bo över natt? Eller var det en endagsgrej?

• Tuffen

Öland med Eketorp och södra Udden är ju alltid kul.

• m med tre stjärnor
    Fiona3 skrev 2011-03-07 15:52:09 följande:

Det låter trevligt...kunde man bo över natt? Eller var det en endagsgrej?

man bodde på stenåldersvis på fällar (men vi hade med oss sovsäckar) det fanns en liten kiosk och de fick äta på mcdonalds i skövde;) Det är det jag minns....
Svar på tråden Tips på bra skolresemål i Sverige?