• Lantismamman

Arbetssökande o gravid... Ska man berätta på AF!??

Jag är gravid i slutet av vecka 14 och är arbetssökande. Har varit det sedan strax innan jul 2010. Var ej gravid (eller hade inte testat +) när jag anmälde mig på AF men när jag sedan träffade min handläggare ett par veckor in i januari visste jag att jag var gravid! Då sa jag inget för det var så tidigt och jag hade stor förhoppning om att snabbt få nytt jobb...

Nu har det gått 2 månader och inget jobb i sikte... Jag har bara mailkontakt med min handläggare, ska inte träffa honom förrän i juni igen. Ska jag informera honom om att jag är gravid, så han har "förståelse" för att jag inte söker alla jobb eller varför jag inte får något.

Har varit i denna sitsen en gång innan och då sa jag rätt tidigt till min dåvarande handläggare att jag väntade barn. Inga problem, kunde stämpla till strax före förlossningen! Men har fått för mig att de kan "tvinga" en att börja plocka mammadagar lång tid innan förslossningen om man stämplar, eftersom ingen "vill" anställa en höggravid kvinna! Har jag fel?? Någon som vet hur det funkar med att vara gravid och samtidigt arbetssökande!? Är det olika från ahndläggare till handläggare?

• Svar på tråden Arbetssökande o gravid... Ska man berätta på AF!??
  • Lantismamman

handläggare... ska det stå i slutet! Flört

• Carisma95

Så länge du uppfyller kraven, dvs söker arbete AKTIVT så kan de inte neka dig a-kassa!
    Däremot skriver du själv "så de förstår varför jag inte söker alla jobb". Söka dem är du ju skyldig att göra om du ska  få a-kassa, sen är det ju upp till arbetsgivaren att avgöra om du ska anställas eller inte.

Det FINNS arbetsgivare som är mer långsiktiga och ser längre än 1 år framåt! (Sen att man inte kan diskriminera någon gravid enligt lag är helt klart aktuellt, men tyvärr ofta svårt att bevisa...)

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
Svar på tråden Arbetssökande o gravid... Ska man berätta på AF!??