• Anonym (Funderar)

Hur göra med mat på natten när dottern matvägrar???

Hej!

Vår dotter är 8 månader. Hon har fram tills för några dagar sen ätit bra.

Frukost:Gröt
    Mellis: Banan
    Lunch:Mat+fruktpure
    Mellis:Frukt+macka el liknande
    Middag:Mat+fruktpure
    Kvällsmål:Gröt

Jag har ammat henne lite nån gång/dag bara. Ammade tills för nån vecka sen även på natten men eftersom jag mått lite dåligt och behöver sova så bestämde vi oss för att prova om hon kanske klarar sig utan på natten då hon mest verkar snutta. 1:a natten blev hon sur när pappan tog henne, men somnade om efter kanske 30mins gnäll. Sen sov hon hela natten, följande två nätter sov hon hela natten. Vi va då säkra att vi gjort rätt för hon sov ju så bra, å vi med=)
    Men sen blev hon magsjuk. Eller jag vi vet inte om det var magsjuka. Men hon vägrade äta mat, när vi trugade i henne några skedar kräktes hon. Så nåt var det ju i a f. Höll i sig i 3 dagar och då åt hon nästan inget alls. Drack mycket vatten o ammade, men jag ahde ju ammat så lite innan så det kom inte mycket, men nu har mjölkproduktionen hunnit ikapp igen. Hon har inte börjat äta mat igen (kräktes senast i lördags så det är inte länge sen hon var sjuk) men ammar nu mycket igen och vi erbjuder den mat hon tidigare brukade äta enl samma schema. När hon va sjuk lät jag henne äta på natten oxå efterosm hon åt så lite. Men nu kräks hon ju inte längre o jag vet inte hur jag ska göra. Ska jag vänta lite inann vi tar bort natt maten igen eller ska vi ta bort den nu direkt. Är ju rädd att hon ska vänja sig att äta på natten o därför inte behöva äta så bra på dagen, eftersom hon behöver itne klara sig utan på natten. Är du med hur jag menar=)

VAd har du för tips/råd om hur vi ska göra i denna situation???

• Svar på tråden Hur göra med mat på natten när dottern matvägrar???
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag tror jag förstår vad du menar ;)

Min erfarenhet är att barn som varit magsjuka ofta inte får tilbaka sin aptit förrän de gått kanske två veckor, ibland mer. Upplever du dock att hon är pigg och hennes avföring är stabil, så är min uppfattning att du kan vara tuffare mot henne på natten.

Även om allt "föll" när hon blev sjuk, brukar det trots allt gå ganska snabbt att komma in i rutinerna igen som man hade innan. Detta kommer inte vara första gången ni ruckar på rutinerna och det är så det är bara! Hon kommer bli sjuk igen och ibland ställer andra saker till det.

Som sagt, håll fast vid rutinerna när de är som vanligt, var beredda att rucka på dem när det krävs och återgå när allt är sig likt igen!

MVH Christine

Svar på tråden Hur göra med mat på natten när dottern matvägrar???