• Förvirrad är mitt andra namn

Gravid och timvikare. Rätt till gravidersättning/hp?

Jag vet inte hur länge jag kommer klara av att jobba denna graviditet.
    Jag är i vecka 6 nu så jag har inte berättat för någon på mitt jobb ännu.

Jag arbetar inom äldrevården och gör daligen tunga lyft och det är ett stressigt jobb.

Förra graviditeten studera jag. Jag hade då stora problem med rygg ont, illamående, foglossning och orkeslöshet med mera

Jag har nu funderat på OM det bli så igen så kommer jag aldrig klara av mitt jobb!
    Jag jobbar 85 procent på schema som TIMVIKARE sen ett par år tillbax på samma ställe. Har jag då rätt till någon form av ersättning om jag inte klarar av mitt jobb pga foglossning tex? Med tanke på att jag inte är fastanställd.

Jag har läst att man kan få graviditetspenning 60 dagar före bf. Men om man inte klarar av att jobba så länge som fram till 60 dagar före bf då?

Hoppas någon kan hjälpa mig här

Tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid och timvikare. Rätt till gravidersättning/hp?
  • caroline88

Det tror jAg du har.. Du har ju en högre sgi än grunden (180kr/dag) så jag tror att det räknas även där. Du har ju trots allt varit på samma ställe länge :)

• Drömmarmamman

På FKs hemsida så står det hur man räknar ut SGI. Är du Tim vik så ska du ta din timlön gånger... Jag minns inte, men gå in oh sök på "räkna ut SGI". Eftersom det är SGI som även ligger till grund för om du skulle bli sjukskriven för några besvär.

Tack

Kollade upp där, kors man blir inte rik på att vara mammaledig (inte jag i alla fall )

• Caroline

Jag jobbar också med äldre, dementa och har varit sjukskriven sen typ v. 15 (v.30 nu) pga foglossning. Ska väl inte ha någon betydelse om man är fastanställd eller inte... vet inte säkert dock.

Men bör du inte blivit LASad då om du har jobbat i ett par år redan? (appråpå ingenting Flört)

Caroline skrev 2011-03-08 20:46:36 följande:
    Jag jobbar också med äldre, dementa och har varit sjukskriven sen typ v. 15 (v.30 nu) pga foglossning. Ska väl inte ha någon betydelse om man är fastanställd eller inte... vet inte säkert dock.

Men bör du inte blivit LASad då om du har jobbat i ett par år redan? (appråpå ingenting Flört)
    Lasningen kommer i höst tror jag, vet inte hur jag kan ta reda på det?
    Kan man gå in till sin chef o fråga?

Tror jag hinner gå hem innan lasdagarna När/om jag kommer tbx finns väl inte dom kvar ?

Vart det svårt o bli sjukskriven, måste aretsplatsen skriva något intyg? Vad problem med försäkringskassans godkänande?
  • Caroline
    Förvirrad är mitt andra namn skrev 2011-03-08 21:04:11 följande:
    Lasningen kommer i höst tror jag, vet inte hur jag kan ta reda på det?
    Kan man gå in till sin chef o fråga?

Tror jag hinner gå hem innan lasdagarna När/om jag kommer tbx finns väl inte dom kvar ?

Vart det svårt o bli sjukskriven, måste aretsplatsen skriva något intyg? Vad problem med försäkringskassans godkänande?
    Okej, ja fråga chefen eller ring om ni har något lönekontor. Det är inte alltid dom säger till när lasningen sker tyvärr...

Jag hade inte hunnit bli lasad innan jag skulle ha mitt första barn men dom skulle låta mitt vik löpa på på något sätt så jag skulle fått min lasning när jag var mammaledig. Nu blev det tyvärr inget barn då så jag blev lasad som "vanligt". Lär väldigt invecklat men hoppas du fatta vad jag mena Tungan ute Men prata med chefen och lägg upp hur ni ska göra.

Ang. sjukskrivningen har det inte varit några problem överhuvudtaget. Prata med din BM bara och be om att få träffa läkaren. I vårt yrke brukar det inte vara några problem då det är väldigt mycket lyft, gå, stå och jobb i trånga utrymmen...
  • Nikis

om du har ett schema så har du ju rätt att va sjukskriven och få pengarna av din arbetsgivare som vanligt när du är sjuk. se bara till att ha läkarintyg från läkare. :)

Svar på tråden Gravid och timvikare. Rätt till gravidersättning/hp?