• Rultan79

Vad ska jag göra?

Jag och min man håller på att vänja av vår 5 månaders son att somna utan att bli ammad till sömns...vilket är så svårt! 
    Vi ger honom antingen gröt eller ersättning innan han går och lägger sig därefter ligger antingen jag eller hans pappa bredvid och klappar, sjunger, pussar på honom men han blir så jäkla arg andå...Vi brukar ta 30 min var annars orkar man inte... 

Jag vill inte köra någon 5 mm på honom där man lämnar honom för då skriker han bara mer. Min son kan skrika länge också....Jag tror att han skulle kunna hålla på hur länge som helst! 

Varför jag vill sluta att amma honom till sömns, (vilket inte är alltid det går heller) är för att både jag och min man vill kunna lägga honom för natten. 

Min fråga är...hur länge ska man låta honom  få ligga och skrika? Jag vet ju att han är mest arg för han inte får det som han brukar få...
    Vi har satt upp två mål. 
    1:a somna utan bröstet
    2:a sova sin egna säng (den står bredvid min) och det går riktigt bra... Hjälp mig!
  • Svar på tråden Vad ska jag göra?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag är övertygad om att ni kommer lyckas, då du och pappan verkar vara rörande överrens och har tydliga mål!

Precis som du är inne på behöver man ofta en metod för att skapa rutiner kring sömnen.
    Min erfarenhet är dock att det finns lika många metoder som det finns barn, det betyder att man absolut inte måste välja fem-minuters metoden eller någon annan etablerad för att lyckas.
    Det väsentliga är helt enkelt att man själv tror på den och känner sig bekväm. Barn känner av om föräldrarna gör något som de egentligen inte tror på, vilket gör alla (både barnet och föräldrarna) osäkra.

För att lyckas är det dock bra om man har någorlunda koll på barnets dygnsrytmn. Vilar och äter han hyfsat regelbundet under dagen, så underlättar det. Min gissning är att han sover tre eller två gånger per dag, med vakenperioder på några timmar, och äter ungefär var tredje-fjärde timme.

Jag skulle råda er att erbjuda sista målet cirka en halvtimme innan läggdags, som en del av proceduren att hjälpa honom varva ned på kvällen. De flesta barn behöver någon timme för att varva ned, för att sedan kunna komma till ro och somna.
    När ni bestämt er för hur hans kvällsrutin skall se ut, så är det dags att fundera på när han brukar bli trött och kan somna. Var dock beredda på att han kommer protestera, därför kan det vara bra att under invänjningsfasen lägga honom när han är trött, oavsett vad klockan är.

Tanken är att hans kropp skall komma in i en viss rytm utifrån rutinerna och det gör honom även trygg (att veta vad som händer/ska hända).

Slutligen är min uppfattning att man självklart skall trösta barn som skriker. Om det innebär att ni till slut måste ta upp honom skulle jag ha som rutin att sitta med honom i famnen (bredvid sängen), vara så lugn som möjligt och sedan lägga ned honom igen innan han somnar.

Planerar ni att genomföra detta skulle jag tro att det inte tar längre en en vecka, om ni är konsekventa, innan han vant sig vid de "nya" rutinerna.

Lycka till!

MVH Christine

PS; Läs gärna Elisabeth Pantley´s bok "Somna utan gråt" för mer tips och råd (går att köpa på adlibris hemsida).

Svar på tråden Vad ska jag göra?