Koka kommunalt vatten?
När kan man sluta koka kommunalt vatten som man skall ha till ersättning?
När kan man sluta koka kommunalt vatten som man skall ha till ersättning?
olika råd o tycken..... finns de som aldrig har kokat utan tar från kranen från födseln o de som kokar länge. Hör m bvc kanske? Vi kokar....hon är 6 v.
Vi kokar också och vår dotter är 4 veckor.. Kom ju inte ihåg hur vi gjorde med sonen..
vi kokade i början då vi blev rekomenderade det. men efter ett tag la vi ner och tog direkt från kranen... men då var hon närmare 4-5 månader... hon är 2.5 år nu och frisk så :)
Jag läste på på slv när dotterna var nyfödd och man behöver inte koka komunlat vatten alls!
Tydligen massa olika svar =)
Kanske inte behöver koka men endå kanske säkrast..
Dottern har problem med magen så det kanske är likabra att koka.
Det är ju inte så jobbigt.
Kommunalt vatten behöver inte kokas.
Vi kokade tills dottern blev ca 5 månader, vi fortsatte av vana, men när vi började med smakisar och hade vatten till kändes det ju inte nödvändigt.
BVC tyckte det var onödigt att alls koka vattnet men dottern var prematur och jag var nojjig i början så vi gjorde det ändå!
Hallå där!
Det sägs att komunalt vatten är mindre rent än vad egenborrad brunn är. Det är vad jag har hört i alla fall men det behöver ju inte betyda att det är rätt. =) Men våran bvc sköterska sa åt oss att vi inte behövde koka vattnet efter att vår dotter blev tre månader.
BVC sa att vi behövde testa vattnet först och sedan koka det eftersom vi har egen brunn, men sa att hade vi haft kommunalt hade vi inte behövt koka alls.
Vi har aldrig kokat vattnet.
Vi kokade vattnet till en början, i ca 2 månader, sedan slutade vi koka och tog direkt från kranen. däremot tar vi enbart kallt vatten och värmer på i mikron, har hört något om att varmt vatten innehåller mer bakterier?
Han mår lika bra nu som när vi kokade vatten=)
gör det som känns bäst för er, vi kokade bara vattnet den första månaden tills bvc tyckte att det var helt onödigt.
BVC sa att eftersom kommunalt vatten testas så behöver det inte kokas alls. Om man har egen brunn och inte har testat vattnet så ska man dock koka.
Vi har gett ersättning från typ 4 veckor och bara kokat om vi varit hos någon som har egen brunn.