• Anonym (rosa)

Påverka vakentid!

Hej!

Jag undrar lite över sovperioderna under dagen. Jag har en liten dotter på 4 månader. Vi brukar försöka lägga henne vid 20.30. Hon sover sedan till 01.30, då ammar jag henne, så sover hon till 04.30 då jag ammar henne igen. 07.30 är det uppstigning för dagen.

Under dagen börjar min dotter att gäspa och bli trött redan efter en timme. Jag brukar lägga henne efter 1 timme-1/12 timme. Så sover hon ca 50 minuter, om jag inte är ute och går för då kan hon sova längre : ).

- Jag vet inte om det är "normalt" att hon blir trött redan efter en timmes vakentid? Ska jag följa henne eller ska jag hålla henne vaken längre tid så att hon börjar "vänja sig" vid lite längre vakentider?

På förkvällen är det svårare att hjälpa henne att somna och hon behöver verkligen sova på förkvällen för att orka med kvällen. Det är en hårfin balans mellan trött och övertrött. Försöker somna henne vid 17.30-18 för ca 45-50 minuters sömn.

- På kvällen innan hon läggs för natten kan hon vara vaken  i ca 2-21/2 timme , alltså har hon den längsta vakentiden på kvällen innan hon ska sova, är det fel? Mer vakentid än såpass klarar hon inte, då blir hon så ledsen att skriker i panik och blir otröstlig.

Tack för din hjälp!

• Svar på tråden Påverka vakentid!
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att de flesta har sin längre vakenperiod på kvällen, så det tycker jag låter helt "normalt".

Generellt börjar många påverka barnets vakentider vid den här åldern. Men det är naturligtvis inte nödvändigt om man upplever att allt fungerar och barnet växer och mår bra. Vad jag förstår har hon en fungerande dygnsrytm och du verkar vara väl medveten om hennes signaler.

Precis som det mesta med små barn, så är sömnbehovet inte bestående och det kan se annorlunda ut imorgon eller om en månad. Det kan därför vara bra att veta att det går att stimulera små barn, till exempel med lek och samspel, för att de skall vara vakna lite längre.
    Förutom detta, så är min erfarenhet att barn i din dotters ålder blir mer och mer intresserade av vad som händer omkring dem och får därmed längre vakenperioder, av sig själva!

Jag brukar rekommendera att planera sömnen mer regelrätt när/om man upplever att barnet har problem med sömnen, till exempel svårt att somna. Däremot tycker jag att man redan vid tre månader kan införa en läggningsrutin och ha någorlunda fasta tider för när de somnar för natten och vaknar på morgonen. Har man det, är min erfarenhet att det blir betydligt enklare om man sedan vill styra mer över dygnsrytmen.

MVH Christine 

Svar på tråden Påverka vakentid!