Påverka vakentid!
Hej!
Jag undrar lite över sovperioderna under dagen. Jag har en liten dotter på 4 månader. Vi brukar försöka lägga henne vid 20.30. Hon sover sedan till 01.30, då ammar jag henne, så sover hon till 04.30 då jag ammar henne igen. 07.30 är det uppstigning för dagen.
Under dagen börjar min dotter att gäspa och bli trött redan efter en timme. Jag brukar lägga henne efter 1 timme-1/12 timme. Så sover hon ca 50 minuter, om jag inte är ute och går för då kan hon sova längre : ).
- Jag vet inte om det är "normalt" att hon blir trött redan efter en timmes vakentid? Ska jag följa henne eller ska jag hålla henne vaken längre tid så att hon börjar "vänja sig" vid lite längre vakentider?
På förkvällen är det svårare att hjälpa henne att somna och hon behöver verkligen sova på förkvällen för att orka med kvällen. Det är en hårfin balans mellan trött och övertrött. Försöker somna henne vid 17.30-18 för ca 45-50 minuters sömn.
- På kvällen innan hon läggs för natten kan hon vara vaken i ca 2-21/2 timme , alltså har hon den längsta vakentiden på kvällen innan hon ska sova, är det fel? Mer vakentid än såpass klarar hon inte, då blir hon så ledsen att skriker i panik och blir otröstlig.
Tack för din hjälp!