Hej!
Jag kan inte svara för alla BVC-tanter, men min erfarenhet är att bästa skyddet är att hålla barnet så mycket det går i skuggan, när solen står som högst (mellan elva och tre), ha "vanliga" täckande kläder och kompletera med solskyddsmedel, på de ställen som kläderna inte täcker.
Vanliga kläder ger normalt ett skydd mellan 10 till 30 i faktor. Se därför till att din hand inte syns genom tyget, så får du bästa skydd.
UV-kläderna är säkerligen bra, men jag skulle inte säga nödvändiga för svenska sommaren. Då vanliga kläder och solskyddsmedel som sagt ger ett gott skydd. Tänk däremot på att våta kläder tenderar ge sämre skydd än torra, så byt kläder på ditt barn efter bad och glöm inte solhatten!
Vad jag vet ger UV-kläder ofta ett skydd på 50, vilket förmodligen behövs i vissa länder. Däremot är min erfarenhet att många föräldrar upplever att deras barn trivs bättre i vanliga kläder och solskyddskräm än UV-kläderna, och därför kört det istället (även i varmare länder) med samma resultat.
Fundera helt enkelt på vad som är smidigast och mest ekonomiskt för er.
Oavsett vad man väljer så måste man vara uppmärksam på att ens barn inte bränner sig. Du verkar dock vara väl förberedd, så det blir säkerligen inget problem 
MVH Christine