• Mumin75

Extremt åksjuk 2-åring

Vet inte vad vi ska göra med vår 2-åring. Hon blir så extremt åksjuk när vi åker bil, det började redan i somras när hon var straxt över 1 år och ofta kan vi inte ens åka 5 km innan hon spyr. Har tidigare varit i kontakt med läkare och apotek men alltid fått samma svar, det finns inget att göra eller ge till en sån liten. Bara att härda ut. Men hur ska man göra då när man inte kan ta sig någonstans, vi känner oss helt låsta. Semester i sommar är ju liksom bara att glömma när man inte kan åka någonstans. Vi bor i ett lite mindre samhälle och har ca 1,2 mil in till stan. Varje gång man ska in och handla eller göra något annat där måste vi ordna barnvakt åt lilltösen eftersom bilfärden resulterar i både spyor och gråt. Vid kortare sträckor eller då gånger man absolut måste ta med henne får jag sitta i baksättet med påse och trösta och fånga upp spyor... detta är så extremt jobbit, inte bara för oss utan såklart även för lilltösen som mår så dåligt. Finns det någon annan här med samma problem som har några tips på vad man kan göra??

• Svar på tråden Extremt åksjuk 2-åring
  • Mumin75
    Dimitra skrev 2011-03-10 09:52:16 följande:
    Min källa går till läkar-fass och de har ju de riktiga doseringarna. Som vanliga användare är marginalerna mycket större, därför det är från 5 år där. Om jag var i er situation hade jag testat en 1/4 tablett utan att blinka. Även om åksjukan skulle lätta med åldern finns risken att hon hamnar i en ond cirkel om hon mått konstant illa bara av att höra knystas om att ni ska åka bil
    Ja, jag såg det nu... Kommer absolut testa detta, tack för dina svar
  • Dimitra
    Mumin75 skrev 2011-03-10 09:59:26 följande:
    Ja, jag såg det nu... Kommer absolut testa detta, tack för dina svar
    Lycka till. Hoppas att ni får en lång och trevlig bilsemester i sommar
    The Dimitra universe.
  • Muffins i magen

Hej! Mitt barn har varit åksjuk från 1-årsålder och vårt liv förändrades drastiskt när vi fick postafen utskrivet av läkare. Nu kan vi faktiskt åka bil igen!! Hon är två år nu och vi ger henne 1/4 tablett, och inte det minsta gnäll eller kräk! Fantastiskt. Så ring en läkare som kan skriva ut, inte bvc!

• Mumin75
    Muffins i magen skrev 2011-03-10 10:03:48 följande:
    Hej! Mitt barn har varit åksjuk från 1-årsålder och vårt liv förändrades drastiskt när vi fick postafen utskrivet av läkare. Nu kan vi faktiskt åka bil igen!! Hon är två år nu och vi ger henne 1/4 tablett, och inte det minsta gnäll eller kräk! Fantastiskt. Så ring en läkare som kan skriva ut, inte bvc!
    Tack för ditt svar.... skönt att höra att det hjälpt så bra ... men postafen är väl receptfritt?
  • Mumin75
    Dimitra skrev 2011-03-10 10:00:26 följande:
    Lycka till. Hoppas att ni får en lång och trevlig bilsemester i sommar
    Tack ... hoppas det hjälper...
  • snillis

Vi ger vår son postafen och har gjort sedan han var så liten.

Annars hade vi aldrig tagit oss någonstans.

• Dimitra
    Mumin75 skrev 2011-03-10 10:09:55 följande:
    men postafen är väl receptfritt?
    10-packen är receptfri, 100-packen är receptbelagd, enligt Fass.
    The Dimitra universe.
  • Muffins i magen

Ja fast om det gäller för små barn kan man få det på recept. Fast det kanske bara handlar om att man ska ha haft läkarkontakt först.

• Loppan77

Hjälper inte mot illamåendet men ett tips är att ha med större plast lådor med lock på i bilen... Typ såna som man köper glass i, så kan man i alla fall sätta locket på och ställa på golvet så slipper man sanera bilen varje gång.

Blir själv lätt illamående och vill gärna ha det svalt i bilen för att undvika illamåendet samt hellre tunna kläder och en filt över om det är för kallt så att jag kan svalka av mig fort om illamåendet kommer. Fullt pådrag på friskluftsintaget hjälper även för mig. Samt att jag är extremt känslig för dofter när jag blir illamående så inga konstgjorda doftfräschare i vår bil.

Hoppas ni får hjälp...

• Therese H

Min dotter är också väldigt åksjuk. Det började när hon va runt året. Vi blev rekomenderade Postafen 1/4 tablett av hennes BM. Så är du osäker kontakta en annan BM eller läkare för råd. Vill inte att hon ska sitta ensam bak med eventuell illamående ändå, så jag sitter brevid henne bak redo med hundbajspåse (om hon måste kräkas ändå), tvättlappar och en handduk. Ibland har jag tom postafen och ett plåster över naveln (skrock/husmorstips ). Vill ju inte att min flicka ska må illa

Svar på tråden Extremt åksjuk 2-åring