• Lisa1

Ni som fött i Borås och haft dåliga erfarenheter, var födde ni nästa?

Hej!

Jag har fött 2 barn i Borås och haft 2 väldigt dåliga förlossningsupplevelser som vi inte behöver gå in på men summa sumarum så tycker jag att bemötandet varit dåligt och dom har inte lyssnat på mig som mamma, vilket kunde resulterat i att min lilla tjej kunde dött för 3,5 år sedan….

Nu väntar jag vårt tredje barn och är i v 21 och var igår i kontakt med spec mvc i Borås för att boka Aurorasamtal och prata lite med dom ang hur jag känner och önskar så inte det blir likadant denna gång.

Jag har inga orimliga krav utan vill egentligen bara få papper på att dom sätter igång mig på utsatt tid, ej snitt utan vaginal igångsättning och attt man tidigt sätter EDA då jag fått föda 2 barn utan bedövning….2 stora barn.

Kände mig så ledsen och besviken igår då min barnsmorska på mvc sagt att klart dom kommer lyssna på dig och ta detta på allvar efter dina 2 st 5,5 kg barn….men icke…

SÅ nu till min fråga alla runt mig pratar så gott i varbergs, är det något som provat båda el har något pos el neg att säga om de respektiven sjukhusen när det gäller förlossningar.

Kram Lisa

• Svar på tråden Ni som fött i Borås och haft dåliga erfarenheter, var födde ni nästa?
  • Pyris

Jag har tyvärr fått föda alla mina på Borås då det inte funnits tid till något annat. 
    Men OM jag hade kunnat välja, så tror jag att jag hade tagit Mölndal. Har bara hört positivt om dom. 

• anhus

Hej!

Jag har också fött mina två barn i Borås och har inte heller haft någon positiv förlossning. Den första var ju bättre än den andra.

Jag känner mig fruktansvärt lurad och bemötandet var kanske inte det trevligaste, jag har fött mina båda barn med bad och lustgas som enda "smärtlindring"
    Första gången så frågade jag hela tiden efter någon form av smärtlindring men fick hela tiden till svar att dom inte hann sätta in något, vilket inte var sant. Andra gången så frågade Bm som tog emot mig om jag hade åkt in om jag hade sådana värkar hemma som jag hade där. (fick mina värkar på vägen dit) När hon tillslut undersökte mig så var jag ju öppen 4-5 cm. Inte ens då fick jag någon bedövning, utan fick bada. Hade så fruktansvärt ont så jag kunde ju knappt ta mig till förlossningsrummet, jag fick ju värkar på värkar. Det tog från det att vi kom in , lite mer än 3 timmar så var bebisen född. Men hade jag fått  EDA omgågende så hade jag kunnat hinna med ordentligt och till råga på allt så sade bm inte till när jag var helt öppen och kunde krysta.

Jag har fått den uppfattningen att på förlossningen i Borås vill man inte ge någon smärtlindring, förutom bad och lustgas. Men det tycker jag inte är någon lindring alls.

Nu väntar jag mitt tredje barn med bf 24 mars, men har som tur är flyttat till småland så jag kommer att föda i Eksjö denna gången. Men har pga av dessa dåliga erfarenheter  blivit väldigt rädd och har gått på Aurora samtal. Så nu känns det bättre och hoppas på att få den smärtlindring som passar.

Kan du få föda någon annanstans så gör det, det hade jag  gjort om jaq bodde kvar =)

Hoppas allt blir bra och det blir en positiv förlossning.

Lycka till!

Anna

• Lisa1

Tack för ditt svar, ja precis så upplevde jag det också 

Med första barnet för snart 7 år sen så kom vi in vid 3 på natten, vattnet hade gått hemma och värkarna startade i bilen och var konstanta….när vi kom in möttes vi av en nonchalant bm som sa att det var fullt o efetrsom jag var förstföderska skulle det ta tid så hon satte ctg o sa den skulle sitta i minst 45 min o vi skulle inte förvänta oss nån som kom innan för de hade fullt upp jag bad att hon skulle kolla om jag var öppen för det gjorde så ont, då skratt hon o sa att lilla du det kommer göra betydligt ondare än så….efter 45 min o hon vart inne 2 ggr o sagt att jag måste ligga stil så kurvan blev riktig så tvingade jag min man att hämta nån som kollade varför det gjorde så ont….fick då veta att jag var öppen nästan 10 cm o det var dags att föda…jag skrek att jag vet o att jag vill ha bedövning, fick till svar att lilla vän det behöver du inte nu snart är bebisen här….kunde knappt gå till förlossningsrummet och sen 1,5 tim senare är vår första 4,5 kg tjej född……….kände mig ledsen överkörd och hade haft så ont att jag trodde jag skulle dö….

Andra barnet 3 år senare skrev min bm i journalen att jag ville ha EDA satt fort när jag kom in efetrsom första gick fort, jag hade också gått 3 v över tiden och ville ha en viktskattning sen 1 månad tillbaks eftersom jag var övertygad om att det var ett jättstort barn…men ingen lyssnade på 3 v överburenhetskontrollen var jag öppen 3 cm utan värkar och dagen efetr beslöt de ta hinnorna….jag sa då att ni måste sätta eda direkt efetr el direkt innan för sen vet jag att det kommer gå fort.

Dom vägrade och ville avvakta…hinnorna togs och bm han inte ens lämna rummet innan allt blev svart för mig och smärtan var vidrig…5 min senare var jag fult öppen och min lilla stora tjej satt fast halvvägs ute utan nån form av bedövning…..i typ 1 tim låg och tryckt 2 bm på min mage har knappt nåt minne av detta trodde jag skulle dö….jag skrek så jag tappade rösten men hörde det inte själv frågade min man efteråt varför jag inte kunde prata knappt o han titta på mig som jag vore ett ufo…o sa et du inte det du spräckte ju våra trumhinnor helt J

Ut kom iaf 5520 g stor tjej på 58 cm…..kan tillägga att om inte storasyster fötts innan o också vart en stor tjej så hade nog inte lillan levt idag då hon var rejält klämd och helt svart och intryckt i ansiktet när hon väl kom ur……

Detta rättade till sig på några dagar men det tog nästan 1 år för mig att komma ur min deprission jag hamnade i som såklart ingen heller såg.

Nu tredje gången o sista så det enda jag vill är att få bli igångsatt kanske 1-2 v innan bf och att de har koll på storleken mot slutet samt att EDA sätts så tidigt dom möjligt och jag tycker inte mina krav är oromliga min o Borås på Aurora nonchalerades jag helt med att det är inte alls säkert detta blir ett stort barn mm mm jada jada jada o nån igångsättning ville dom inte alls lova L

Jag skall föda i Varnerg har jag just nu bestämt, skal be min bm skicka remiss dit för aurorsamtal och förlossningsplan.

• Fridayyy

Jag har också fött 2 barn i Borås och endast haft bad och lustgas men jag upplevde inte det som dåligt där. De förberedde för EDA men jag hann inte med det. Och det är jag glad för för det ville jag inte ha. Första barnet var snitt och det gick också bra. Nu har jag absolut närmast till Borås så det kommer blir det nu med.

• Lisa1

Jag har också närmast till borås 3 mil och 6,5 till Vbg men det känns ändå bäst med Vbg, men samtidigt skönt att höra någon som är nöjd med Borås

• anhus
    Lisa 1 :  Fy sjutton vilka upplevelser du har haft, inte konstigt att du blev deprimerad. Jag hoppas verkligen att du får igenom det du vill. Ingen ska behöva gå igenom det som du har gjort.
  • hma

Jag har inte testat Borås, men var däremot i Varberg, och kan bekräfta att de var fantastiska! Var på Aurorakliniken, de var väldigt förstående och bra, och jag fick utarbeta ett kontrakt med dem. Jag ville ha planerat kejsarsnitt, men man kunde som sagt utarbeta i princip vilket kontrakt som helst. Dr Odeback, om han är kvar, är väldigt bra läkare. 

• Pyris

Jag hade tvärtom jag. 
    Mina förlossningar går dundersnabbt och det finns ingen tid för bedövning förutom lustgas.
    Men min bm trodde hela tiden att jag ljög om hur ont jag hade o fick ingen lustgas alls knappt. Hon gjorde undersökningar som gjorde mer ont än vad värkarna gjorde o jag bad och skrek åt henne att gå bort o sluta med sin hårdhänta undersökning, även min man röt i till henne, men hon dissar hon mig totalt o låter även sin elev och göra en undersökning.
    Sen ställer hon sig o börjar prata om vilken slags bedövning jag vill ha o jag säger till henne att det kommer inte hinnas med någon bedövning, för han kommer snart vara ute. Jag påpekar för henne att mina senaste förlossningar har gått på 40 minuter, en av dom hann vi inte ens in. Då flinar hon bara åt oss, precis som om jag inte vet vad jag pratar om.. lite "lilla vännen".
    Hon gick iallafall ut o jag hade så ont så jag höll på att avlida, ingen lustgas o värk efter värk utan avlösning. Det gick väl 10 minuter efter att hon hade gått så kände jag krystvärkarna. Min man slänger sig ut i korridoren, men innan dom har masat sig in till oss så är allt redan klart.
    Sen kommer hon med en spruta i högsta hugg o ska ge mig, trots det står klart o tydligt i mina journaler att jag ska INTE ha några sprutor om jag inte själv ber om det, eftersom jag är så jäkla spruträdd. Men envisas med att jag ska ha den här sprutan, för det har jag fått innan påstår hon. Det spelar ingen roll vad vi än säger, vi ljuger säger, alla får den här sprutan. Jag var helt utmattad av den snabba förlossningen o plus att det var mitt i natten så jag kände bara så ledsen o helt uttömd när hon satte igång. Min man ser detta o ber henne att avlägsna sig och att dom ska ta in en annan bm istället. Men hon hänger sig kvar o står och tjafsar om den här jävla sprutan o att vi ljuger osv osv. Till slut ställer han sig bara upp och skriker ta ut kärringen härifrån. Men inte fan gick hon.
    Hon var jätte otrevlig och hade nog pratat massa skit om oss till personalen som kom o avlöste, för dom var jätte kyliga mot oss.

Sen var jag förbannad över att hon gjort som hon gjorde. Jag sa att det skulle gå snabbt o hon sket fullständigt i det. Tänk om hans navelsträng legat runt hans hals. Eller han inte kunnat andas eller något sådant. Han räknades dessutom som en riskgraviditet. Så jag beställde mina journaler för jag tänkte göra en anmälan på henne.
    Så jävla chockad jag blev när det står i mina journaler att min son kom ut med navelsträngen runt halsen, men att dom tog bort den vid framfödandet. Dom ljög för att skydda sig, för hon visste att det hon gjorde var fel.

Jag hade jätte mycket problem under graviditeten med honom, fick åka in var och varannan dag och stoppa värkar, plus att dom sa att hon var jätte liten. Många gånger när vi kom in så var hon där och hon var likadan mot oss där. Jäkligt otrevlig varenda gång.
    Dom hade t.ex. lovat oss om vi kommer till vecka 36+0 och kommer in så skulle dom inte stoppa det, för det fanns ingen anledning till det. Så när vi var inne, 36+1, tror jag det var, så skulle dom prompt stoppa det iallafall. Minns hennes snorkiga attityd.. "vaddå, du trodde väl inte att du skulle få föda barn idag eller, det ska stoppas". Jag skulle iallafall få min bricanylspruta och eftersom jag är så spruträdd så bad jag om att få emla, vilket jag har fått dom andra gångerna vi varit inne. Men det ville hon inte alls sätta på mig. Sen gick det väl en halvtimme o värkarna upphörde. Då sa jag till henne att värkarna vara borta så jag ville åka hem och sova (mitt i natten). Men nej, redan där trodde hon att jag ljög, värkarna KUNDE inte vara borta. Jag fick sitta med ctg på mig i en timme, som visade inte en enda värk. Sen hade hon glömt säga till läkaren att vi ville åka hem så vi fick sitta där ytterligare en timme innan han kom o skrev ut mig.

Efter denna pärs var jag totalt livrädd för att föda barn.

Men jag fick 2 barn till och jag skrev ett tydligt förlossningsbrev med dom två att jag absolut INTE ville ha denna kvinna i min eller mitt barns närhet. Jag har sett till att dom verkligen har läst det så att dom är införstådda mina önskemål. Det har gått jätte bra dom andra två gångerna. Men tur att jag hade brevet, för annars hade jag fått henne, men som tur var så hann dom ändra det efter dom läst mitt brev.
    Sista gången nu fick jag en underbar bm som ansåg att detta var mitt 6:e barn, så jag visste vad jag ville o hur det skulle gå till. Hon var där inne med oss hela tiden som ett jätte bra stöd.

• Smulan1979

Jag har fött mina 2 barn i Borås. Första förlossningen var helt underbar. Jag hade ingen smärtlindring då o det ville jag inte ha heller.

Andra förlossningen gick väldigt snabbt o var inte alls lika bra, en annan barnmorska denna ggn som inte var så pedagogisk o inte mest gjorde som hon tyckte var bra för henne.

Mådde rätt dåligt efter den förlossningen. Ingen smärtlindring då heller men det ville jag inte ha så det var inget problem.

• Fridayyy

Pyris, hon som inte var bra, hur såg hon ut? Jag antar att man inte får skriva namn här??

• Pyris
    Fridayyy skrev 2011-03-11 11:26:55 följande:
    Pyris, hon som inte var bra, hur såg hon ut? Jag antar att man inte får skriva namn här??
    Gammal, ganska smalt ansikte har jag för mig. 
  • Fridayyy
    Pyris skrev 2011-03-11 11:34:11 följande:
    Gammal, ganska smalt ansikte har jag för mig. 
    Hur längesen var det du födde? Hoppas hon slutar snart då? Jag har för mig att jag träffade nån äldre också som inte var så trevlig men minns inte så mycket. Ska fråga min man.
  • Pyris
    Fridayyy skrev 2011-03-11 12:09:04 följande:
    Hur längesen var det du födde? Hoppas hon slutar snart då? Jag har för mig att jag träffade nån äldre också som inte var så trevlig men minns inte så mycket. Ska fråga min man.
    Den förslossning var 04. MEn när jag var där inne 09 så var hon fortfarande där. 
  • iffis

jag har fött 2 i borås och gick på aurora p.g.a dom inte lyssnade på mig utan stirrade sig blinda på ctg maskinen, sen i efterhand fick jag veta att det var mycket konstiga beslut som inte var bra för varken mig eller barnet. Under mitt aurora samtal så pratade vi väldigt mycket om att mina tidigare farhågor om sjukhus personalen blev besannade, vi skrev en aurora plan där det stog klart och tydligt att dom MÅSTE lyssna på mig. Nu vet jag inte om dom hade gjort det eftersom jag hade turen att få min aurora bm som förlöste mig, ang ingångsättning så stå på dig och be om att få någon annans utlåtande. Jag har för övrigt en kompis som blev igångsatt på 40+0 för att hennes fösta vägde 4700g så det är konstigt att dom skulle säga nej till dig.
    Sen i borås så skiftar vissa bm runt mellan avd. gyn, bb/eva och förlossningen så det finns ju en chans att hon inte är på just förlossningen nu och om hon skulle vara det så skriv det i ett förlossningsbrev att du inte vill ha henne igen.

• Sommarljud
    Pyris skrev 2011-03-10 19:54:54 följande:
    Jag hade tvärtom jag. 
    Mina förlossningar går dundersnabbt och det finns ingen tid för bedövning förutom lustgas.
    Men min bm trodde hela tiden att jag ljög om hur ont jag hade o fick ingen lustgas alls knappt. Hon gjorde undersökningar som gjorde mer ont än vad värkarna gjorde o jag bad och skrek åt henne att gå bort o sluta med sin hårdhänta undersökning, även min man röt i till henne, men hon dissar hon mig totalt o låter även sin elev och göra en undersökning.
    Sen ställer hon sig o börjar prata om vilken slags bedövning jag vill ha o jag säger till henne att det kommer inte hinnas med någon bedövning, för han kommer snart vara ute. Jag påpekar för henne att mina senaste förlossningar har gått på 40 minuter, en av dom hann vi inte ens in. Då flinar hon bara åt oss, precis som om jag inte vet vad jag pratar om.. lite "lilla vännen".
    Hon gick iallafall ut o jag hade så ont så jag höll på att avlida, ingen lustgas o värk efter värk utan avlösning. Det gick väl 10 minuter efter att hon hade gått så kände jag krystvärkarna. Min man slänger sig ut i korridoren, men innan dom har masat sig in till oss så är allt redan klart.
    Sen kommer hon med en spruta i högsta hugg o ska ge mig, trots det står klart o tydligt i mina journaler att jag ska INTE ha några sprutor om jag inte själv ber om det, eftersom jag är så jäkla spruträdd. Men envisas med att jag ska ha den här sprutan, för det har jag fått innan påstår hon. Det spelar ingen roll vad vi än säger, vi ljuger säger, alla får den här sprutan. Jag var helt utmattad av den snabba förlossningen o plus att det var mitt i natten så jag kände bara så ledsen o helt uttömd när hon satte igång. Min man ser detta o ber henne att avlägsna sig och att dom ska ta in en annan bm istället. Men hon hänger sig kvar o står och tjafsar om den här jävla sprutan o att vi ljuger osv osv. Till slut ställer han sig bara upp och skriker ta ut kärringen härifrån. Men inte fan gick hon.
    Hon var jätte otrevlig och hade nog pratat massa skit om oss till personalen som kom o avlöste, för dom var jätte kyliga mot oss.

Sen var jag förbannad över att hon gjort som hon gjorde. Jag sa att det skulle gå snabbt o hon sket fullständigt i det. Tänk om hans navelsträng legat runt hans hals. Eller han inte kunnat andas eller något sådant. Han räknades dessutom som en riskgraviditet. Så jag beställde mina journaler för jag tänkte göra en anmälan på henne.
    Så jävla chockad jag blev när det står i mina journaler att min son kom ut med navelsträngen runt halsen, men att dom tog bort den vid framfödandet. Dom ljög för att skydda sig, för hon visste att det hon gjorde var fel.

Jag hade jätte mycket problem under graviditeten med honom, fick åka in var och varannan dag och stoppa värkar, plus att dom sa att hon var jätte liten. Många gånger när vi kom in så var hon där och hon var likadan mot oss där. Jäkligt otrevlig varenda gång.
    Dom hade t.ex. lovat oss om vi kommer till vecka 36+0 och kommer in så skulle dom inte stoppa det, för det fanns ingen anledning till det. Så när vi var inne, 36+1, tror jag det var, så skulle dom prompt stoppa det iallafall. Minns hennes snorkiga attityd.. "vaddå, du trodde väl inte att du skulle få föda barn idag eller, det ska stoppas". Jag skulle iallafall få min bricanylspruta och eftersom jag är så spruträdd så bad jag om att få emla, vilket jag har fått dom andra gångerna vi varit inne. Men det ville hon inte alls sätta på mig. Sen gick det väl en halvtimme o värkarna upphörde. Då sa jag till henne att värkarna vara borta så jag ville åka hem och sova (mitt i natten). Men nej, redan där trodde hon att jag ljög, värkarna KUNDE inte vara borta. Jag fick sitta med ctg på mig i en timme, som visade inte en enda värk. Sen hade hon glömt säga till läkaren att vi ville åka hem så vi fick sitta där ytterligare en timme innan han kom o skrev ut mig.

Men jag fick 2 barn till och jag skrev ett tydligt förlossningsbrev med dom två att jag absolut INTE ville ha denna kvinna i min eller mitt barns närhet. Jag har sett till att dom verkligen har läst det så att dom är införstådda mina önskemål. Det har gått jätte bra dom andra två gångerna. Men tur att jag hade brevet, för annars hade jag fått henne, men som tur var så hann dom ändra det efter dom läst mitt brev.
    Sista gången nu fick jag en underbar bm som ansåg att detta var mitt 6:e barn, så jag visste vad jag ville o hur det skulle gå till. Hon var där inne med oss hela tiden som ett jätte bra stöd.

Fy vad oprofessionellt och dåligt av en yrkesmänniska att bete sig på ett sådant här sätt mot en patient! Man mår ju dåligt av att veta att det finns personer som är aktiva i sitt yrke som håller på såhär, och att det inte sätts stopp för!
    Det tråkigaste när man kommer som ff är ju att man inte kanske vågar ställa kraven och vet vilka som är "dåliga," man kanske inte heller vågar stå på sig då man inte vet hur det SKA gå till. Det är synd att man måste vara med om en skräcködla innan man kan avsäga sig den.
    Hoppas du kan njuta av minnena från dina sista förlossningar!
    Mvh
  • Jempajenny

Jag valde Varberg (båda barnen) trots att vi tillhör Borås och är mycket nöjd med bemötandet både på FL och BB. Har en väninnan som är förlossningsrädd och har nekats snitt i Gbg 2 gånger, men fått löfte om snitt första barnet och planerat snitt andra barnet i just Varberg. Hon säger att bemötandet mellan Östra och Varberg var som natt och dag och har bara gott att säga om Varberg. 

• iffis
    Pyris skrev 2011-03-10 19:54:54 följande:
    Jag hade tvärtom jag. 

Låter som 2 bm som jag stötte på första förlossningen, jag har träffat dom denna graviditet oxå och när dagen väl kommer att vi ska föda så kommer dom inte in till oss säger jag bara.

Angående att dom skulle stoppa dig när du har passerat 34 fulla veckor värkar vara väldigt fel av dom, själv har jag nyligen fått infon av en av överläkarna där att dom INTE stoppar ev förlossning om jag passerat 34 fulla veckor.

nu sist så måste jag bara tillägga att det finns proffsiga bm där oxå, jag fick en väldans bra förlossning med tanke på omständigheterna och det har jag bara att tacka BM för som även är aurora bm där.  
Svar på tråden Ni som fött i Borås och haft dåliga erfarenheter, var födde ni nästa?