• Anonym (vårdnad)

Enskild vårdnad

En vårdnadstvist pågår.

En av föräldrarna får interimistisk vårdnad. Vad innebär det? Vad har den för rättigheter/skyldigheter gentemot den andre parten? Vad har den som inte fått vårdnad för rättigheter när det är interimistisk?

Vi säger sedan att TR dömer att den ena av parterna får enskild vårdnad.

Vad har den för rättigheter/skyldigheter då?

Den som fått Umgänge, vad har den för rättigheter/skyldigheter?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Enskild vårdnad
  • Familytime

En interimistisk enskild vårdnad betyder att den personen har rätt att ensam ta beslut vad gäller barnet. Man har egentligen ingen skyldighet att tala om så mycket vad gäller barnet alls, men man kan ju ha den goda smaken att vara den bättre föräldern också.

Detta betyder dock inte att TR beslutar detsamma när det slutgiltiga beslutet tas. Det kan bli helt och hållet åt andra hållet också. Det kan dock vara en fördel att ha fått interimistiskt beslut, det måste ju grundas på någonting.

Har man ensam vårdnad har barnet ändå ALLTID umgängesrätt med den andre föräldern.

När man har umgängesrätt betyder det att man har rätt att ha umgänge med sitt barn, men ingen beslutanderätt. Umgänget kan vara varannan helg exempelvis. Det kan vara mer också, men då bör båda föräldrarna ha delad vårdnad.

• Anonym

Håller med första inlägget med rättelsen att man ska informera om barnet så den andre vet vad som sker med barnet

• Anonym (vårdnad)
    Familytime skrev 2011-03-10 16:15:17 följande:
    En interimistisk enskild vårdnad betyder att den personen har rätt att ensam ta beslut vad gäller barnet. Man har egentligen ingen skyldighet att tala om så mycket vad gäller barnet alls, men man kan ju ha den goda smaken att vara den bättre föräldern också.

Detta betyder dock inte att TR beslutar detsamma när det slutgiltiga beslutet tas. Det kan bli helt och hållet åt andra hållet också. Det kan dock vara en fördel att ha fått interimistiskt beslut, det måste ju grundas på någonting.

Har man ensam vårdnad har barnet ändå ALLTID umgängesrätt med den andre föräldern.

När man har umgängesrätt betyder det att man har rätt att ha umgänge med sitt barn, men ingen beslutanderätt. Umgänget kan vara varannan helg exempelvis. Det kan vara mer också, men då bör båda föräldrarna ha delad vårdnad.
    Tack för svar!!

Så det innebär att den partern som får interimistisk vårdnad har bokstavligen enskild vårdnad tills dom kommer om jag förstått rätt? Och den andre kan inte ta beslut eller bestämma en massa saker kring barnet.

Men har naturligtvis rätt till umgänge och en viss information. Vad är man skyldig att informera den andre om?
    Anledningen till att jag undrar är att nu när den ena partern informerar saker till den andra, så lyckas alltid den andra vända det till en nackdel för den som informerade.
  • Anonym

Rätt uppfattat ts! Man måste informera om sånt som underlättar för ug. Samt sånt som gäller barnet i stort. Man får dock inte flytta om man planerar det

• agtiwi

Vill bara inflika att även om umgängesföräldern försöker vända informationen den fått av vårdnadsföräldern till dennes nackdel så ser det ändå bättre ut än att det i tingsrätten framkommer att vårdnadsföräldern undanhållit information avsiktligt. Är enligt min mening alltid det bästa att se till att ha rent mjöl i påsen själv. Sen kan man ju försöka ha så mycket som möjligt skriftligt, tex om barnet blir sjukt att man då begär kopia på journal etc.

• Anonym (?)

Lite svårt att säga så bara på rak arm vad den har för rättigheter eller skyldigheter när man inte vet vad det gäller. Finns ju så mycket olika saker man vill ha svar på. Förklara lite mer vad det är du undrar?

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2011-03-10 16:29:58 följande:
    Håller med första inlägget med rättelsen att man ska informera om barnet så den andre vet vad som sker med barnet
    Lagen kräver att en ensam vårdnadshavare informerar om det som behövs för umgängets utövande - inget annat. Detsamma gäller boförälder vid gemensam vårdnad med den skillnaden att båda vårdnadshavarna då har en rättighet/skyldighet att själv informera sig om barnets omständigheter ...
  • Anonym

Har precis fått enskild vårdnad men av min advokat har jag förstått att jag får flytta egentligen var jag vill i sverige men inte utomlands som vi skrivit med i beslutet.(att ingen av föräldrarna får flytta utomlands)

• Anonym (insatt)
    Anonym skrev 2013-01-18 16:00:39 följande:
    Har precis fått enskild vårdnad men av min advokat har jag förstått att jag får flytta egentligen var jag vill i sverige men inte utomlands som vi skrivit med i beslutet.(att ingen av föräldrarna får flytta utomlands)
    Har du ensam vårdnad kan inte rätten att flytta utomlands avtalas bort. Om en sådan överenskommelse bryts kan inget "straff" utmätas. Det handlar mer om ett moraliskt ansvar att följa .....
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-01-18 16:00:39 följande:
    Intressant. Hur tänkte advokaten att det skulle följas mot en av föräldrarnas vilja i framtiden? Jag menar, om umgängesföräldern vill flytta till Kina, vad skulle stoppa honom rent praktiskt?
  • Anonym

Varför skulle inte uf få flytta utomlands? Det har väl den rättighet att göra då den inte har vårdnaden över barnet och således inte ksn ta med barnet. Man blir ju inte livegen för att msn får barn?!

• Anonym

Nja, det där undrar jag om man inte visst kan avtala bort, rätten att få flytta utomlands med barnet.
    Föräldrarna kan ju göra i princip vilket avtal som helst om dom bara är överens om det, och så fastställer rätten det i en dom, då tror jag nog att det gäller juridiskt.
    Vi har en sån dom, att dottern själv får välja vart hon vill vara.
    Sen att det rent praktiskt kan bli knepigt om den som har vårdnaden väljer att bryta, att stoppa denne och lagföra det är en annan sak. 
    Men rent juridiskt tror jag det gäller.

• Anonym

Ingen av oss får flytta utomlands med barnen.Men tycker själv att det är lite konstigt att jag med enskild vårdnad inte får det?? Men han är från ett arabisk land och är mycket därför jag fick vårdnaden för han inte har följt utomlandsresa med barnen tidigare...Men det var hans "förslag" att ingen skulle kunna flytta utomlands med barnen tror det är mest för att visa att han är "bra"

Svar på tråden Enskild vårdnad