• agtiwi

Någon kattkunnig med råd??

Ska försöka göra en lång historia kort..

För knappt 3 år sedan hämtade vi hem vår efterlängtade kattunge, en maine coon-hona vid namn Merlien. Hon har haft lite problem då hon är extremt skelögd, så det har tagit ett tag innan hjärnan lärt sig registrera saker på rätt sätt för henne. Dessutom är hon lite egen, det ska vara på hennes sätt allting och hon gillar inte att bli buren på.

För ungefär 1 år sedan hämtade vi hem en då 9-månaders katthane, en blandning mellan norsk skogskatt och bondkatt. Han heter Frans och är en riktig mysis! När vi hämtade honom var han ganska liten, men med tiden har han växt på sig och blivit en stor och ståtlig herre. Frans är kastrerad.

Merlien och Frans var rejäla ovänner i början. Nu är de inte världens bästa polare, men de accepterar varandra så pass att de klarar av att vara under samma tak. Det är inga slagsmål dom emellan, mera att Merlien fräser mot Frans i bland. Frans däremot bryr sig inte, han går runt som om han vore en kung.

För ett tag sedan försvann Frans spårlöst, och efter mycket letande var jag i stort sett helt övertygad om att han blivit tagen av räven. Jag gjorde efterlysningar, frågade grannar, ringde polisen mm. Men inte ett spår någonstans. Varenda gång jag var ute ropade jag på honom och vi gick åtskilliga promenader för att leta.

Det var så tomt här utan Frans, tomt utan en katt att kela med. Vår hona är ju som skrivet ovan inte speciellt intresserad av detta. Så fick jag syn på en annons om en maine coon-hane på 9 månader. Jag ringde ägaren och vi kom överens om att jag skulle komma och hälsa på Nisse (som katten heter) i hans dåvarande hem för att se om kemin stämde. Sagt och gjort, jag åker dit och kemin stämde väl. Så Nisse följde med hem!

Nisse hämtade sig ganska fort efter flytten och började precis komma in i allt, när det knackar på dörren. Utanför står en granne som är hemma extremt sällan och säger att han hittat vår katt (Frans). Självklart blir jag glad och ger mig ut för att ropa efter honom. Han kommer hem och äter och dricker som aldrig förr.

Men det är här problemen börjar. Frans hoppar på Nisse, som blir rädd och råkar kissa några droppar. Sen dess räcker det att Nisse ser Frans för att han ska bli rädd och börja morra. När Frans sen sätter efter Nisse blir han ofta så skakad att han råkar göra på sig. Merlien som nästan accepterat Nisse innan Frans kom hem sätter också efter och jagar Nisse nu..

Tycker personligen att Frans inte borde hålla på så här då han är kastrerad..

Någon som är kunnig på katter och som kan komma med något råd? Jag älskar ju alla katterna och vill ju så gärna behålla dom alla..

• Svar på tråden Någon kattkunnig med råd??
  • agtiwi

Ingen som besitter lite mer kattkunskap än mig och som åtminstone har någon idè om vad jag kan göra för att situationen ska kunna bli lite bättre?

• Ramborg

Jag är absolut ingen expert, det här är bara vad jag läst i en bok.

Enligt författaren ska man introducera en ny katt jättelångsamt, det tar flera veckor. Och som läget är hos dig kanske du ska behandla nyaste katten som alldeles ny bara för att testa.

Man har nya katten i ett separat rum under flera dagar. Sen låter man djuren se varann genom galler, minns inte om det stod att den nya skulle vara i transportbur eller hur det var. Sen släpper man ut nya katten i huset fast de gamla är instängda, så de får gå omlott och lukta och doftmarkera.

Det finns böcker på biblioteket, den här var av någon som påstod att hon arbetade som "kattpsykolog" med att hjälpa folk med problemkatter. Försök hitta någon bra bok, jag minns inte exakt hur det skulle gå till!

Hoppas det ordnar sig.

• agtiwi

Tack för ditt svar! Just nu fungerar det så att nyaste katten vandrar runt i huset när de övriga är ute, men när de vill in springer nya in på toaletten och lägger sig. Får helt enkelt ge mig i väg till biblioteket och låna hem lite böcker!

• Drömmer

Hej!
    Jag hade en katt som var livrädd för min brors hund när han hälsa på. Det slutade med att hon fick urinvägsinfektion . Ringde vetrinär som (efter behandling av pencillin) tipsa om fermoner som man sätter i ett vägguttag. Doften får katten att känna sig lugnare. Det kanske är något du kan testa?
    http://www.veterinarbutiken.se/6-beteende-och-harmoni?gclid=CM-txLy7xKcCFYeVzAodLXNTEQ

Kolla på den sidan så du ser vad jag menar... ring annars till vetrinären, dem har kanske har fler tips!

Hoppas verkligen att det löser sig!!!

• agtiwi

Drömmer: Tack för tipset! Har redan försökt hos veterinären, där fick jag något telefonnummer jag kunde ringa och det skulle dras flera hundra på telefonräkningen. Så jag tänkte att det måste finnas något bättre sätt! Ska kolla in sidan du länkat till :)

• Mums02

Hur lång tid har det gått sedan er bortsprungna katt kom hem?

Som redan skrivits tar det ofta lång tid för katter att vänja sig vid nya situationer. Det viktiga är att ha tålamod, ge dom tid och inte ingripa i onödan. Har ni möjlighet att hålla den nyaste katten i ett annat rum? Är ert badrum så pass stort så att ni kan inreda med kattlåda, mat, vatten och sovplats där inne så funkar det utmärkt. Jag hade hållt honom instängd när de andra två katterna är inne en tid.

Ta en filt eller handduk och stryk den nya kissen med den. Hans dofter överförs på tyget. Ta ut den och låt de andra katterna lukta på den. Gör tvärtom. Gnid in de två andra och ta med in till den nya. Katter använder sitt luktsinne för att lära känna nya individer så detta är jätte viktig information för dom. Låt de vänja sig vid varandras dofter. Är steg 1. Det kan ni behöva göra i flera dagar.

Har ni möjlighet att sätta något galler (kanske kompostgaller) i dörröppningen sen så att katterna efter ett tag kan se varandra men inte träffa varandra hade det varit kanon.

På så sätt kommer ni se när stämningen ändras och de är redo att träffa varandra i verkligheten.

Detta är en metod som tar lite tid som sagt och kräver en del jobb från er sida. Det är väldigt bra att ta till den när man har katter som har svårt att acceptera nya katter.

Jag har inte behövt göra det. Lite fräs, rädsla och till och med någon kisspöl är ganska normalt. Är det så att de gör varandra illa eller jagar den lille väldigt mycket är det dags att ingripa. Den lilla måste våga gå på toa, äta och få sova.

Jag antar att det är feliway du fått tips om i länken. Den kan verka lugnande för stressade katter så det är värt att prova. Veterinärer har sånt i butik och jag tror även apotek har den.

• nemo1

Köp Feliway och plugga in i en kontakt, lugnande ferom som påminner om katters egna.

• agtiwi

Mums02: Den bortsprungna katten kom hem i lördags eftermiddag. Men vi får ta och pröva varianten du beskriver. Just nu har han mat, vatten, sovplats och allt han behöver på toaletten. Får bara så dåligt samvete mot honom, känns som jag stöter ut honom från familjen i stället för att välkomna honom vilket var tanken bakom köpet.. Fast fungerar det så är det ju helt klart värt det!

• Mums02
    agtiwi skrev 2011-03-10 19:03:01 följande:
    Mums02: Den bortsprungna katten kom hem i lördags eftermiddag. Men vi får ta och pröva varianten du beskriver. Just nu har han mat, vatten, sovplats och allt han behöver på toaletten. Får bara så dåligt samvete mot honom, känns som jag stöter ut honom från familjen i stället för att välkomna honom vilket var tanken bakom köpet.. Fast fungerar det så är det ju helt klart värt det!
    Oj men då har det ju inte gått alls lång tid! Det ordnar sig säkert ska du se! Gå in till honom och gulla med honom lite då o då så att han känner tillgivenhet från er så klarar han sig säkert :)
    Får han vara ifred inne på toaletten så behöver ni inte hålla honom instängd heller utan låta honom komma ut när han själv vågar.

Jag fick hem en kattdam i huset för något år sedan och min ena hane blev så rädd att han kissade ner sig han med. Men efter några veckor ordnade allt upp sig och de blev vänner.
  • mg79

Vi ordnade saken med en sprayflaska vatten... ett litet sprut och så räckte det för att katterna skulle sluta bråka på varandra.. för oss var det viktigt att visa den lilla kattekillen på 5kg (!) (Ja han är normalviktig sibiriks katt, ska väga så mycket) att det är katthonan (på 3 kg) som bestämmer här hemma. Hon blev nämligen mobbad där hon bodde innan av de andra katterna. 

I början gjorde de inte annat än bråkade på varandra, men Feliway hemma och en sprayflaska som sagt var löste saken! Idag busar de ibland och delar gärna sovbädd.. Katthonan slickar ibland kattpojken tills han ledsnar och ger henne en smäll som tack... Flört 

• lennartsdotter

Smäll upp en nätdörr och ha katterna som slåss med varandra på varsin sida om gallret. De kommer inte kunna skada varandra utan de kan iaktta och lära känna varandra under säkra omständigheter. Att stoppa in en av dem i en transportbur och låta den andra gå runt omkring kan vara direkt kontraproduktivt då den instängda katten kan känna sig hotad.

Feliway/Felifriend, Zylkene och Seren-Um är medel som kan användas för att hjälpa till på traven men min erfarenhet är att nätdörr och tid brukar lösa det mesta. Tyvärr är det dock så att alla katter inte kommer komma överens med varandra.

• agtiwi

lennartsdotter: Nej, att inte alla katter älskar varandra har vi märkt på Merlien och Frans! Framför allt Merlien stör sig på Frans, men båda två kan ju vandra omkring inne samtidigt utan att det blir fighter. Däremot kan Merlien fräsa lite mot Frans och på sin höjd tassa till honom i bakdelen när han vandrar förbi, fast Frans bryr sig inte. Det som är mellan dom två bottnar nog i att Frans var som en liten kattunge när vi hämtade honom och han ville ju gärna busa så han försökte ju busa med Merlien, hon ville ju inte och Frans klarade väl inte riktigt att tolka dom signalerna. Han förstod nog helt enkelt inte, och gör inte än i dag eftersom han inte verkar bry sig när hon fräser och tassar till honom.

Är det någon av er som har något bra förslag på nät, grind eller dylikt som kan vara bra? Vill ju ha något som är säkert, både för intrång/uttrång samt så inte katterna kan skada sig.

Återigen, tack snälla ni för era tips och idèer!!

• Mums02
    agtiwi skrev 2011-03-11 07:17:57 följande:
    lennartsdotter: Nej, att inte alla katter älskar varandra har vi märkt på Merlien och Frans! Framför allt Merlien stör sig på Frans, men båda två kan ju vandra omkring inne samtidigt utan att det blir fighter. Däremot kan Merlien fräsa lite mot Frans och på sin höjd tassa till honom i bakdelen när han vandrar förbi, fast Frans bryr sig inte. Det som är mellan dom två bottnar nog i att Frans var som en liten kattunge när vi hämtade honom och han ville ju gärna busa så han försökte ju busa med Merlien, hon ville ju inte och Frans klarade väl inte riktigt att tolka dom signalerna. Han förstod nog helt enkelt inte, och gör inte än i dag eftersom han inte verkar bry sig när hon fräser och tassar till honom.

Är det någon av er som har något bra förslag på nät, grind eller dylikt som kan vara bra? Vill ju ha något som är säkert, både för intrång/uttrång samt så inte katterna kan skada sig.

Det absolut enklast är att ta en gammal dörr som passar men som inte används och bara såga ett hål i den o häfta fast ett bit nät (går o köpa på ganngården o alla byggvaruhus) tex svetsnät. Naturligtvis i lagon titthöjd för katterna. Men nu har kanske inte alla en skräpande dörr stående hemma. En kik på blocket skadar inte dock. En del säljer gamla dörrar för en spottstyver.

Annars är det enkelt att bygga själv också. Måtta hur stor den ska vara o åk till billigt byggvaruhus. Där kan man få hjälp om man är osäker. Köp lister eller tunnt regelvirke, fyra vinkeljärn och en bit svetsnät. Bygg en ram som passar dörren. Häfta fast nätet med häftpistol. Sen får man ordna något som håller dörren på plats som tex några haspar.
  • lennartsdotter
    agtiwi skrev 2011-03-11 07:17:57 följande:

Vill du sätta upp en nätdörr är det lätt att göra en själv. Allt du behöver är några grövre trälister, nät, vinkeljärn, skruvar, gångjärn, skruvar och någon slags hake. Kolla här.
  • Nea03

Jag kan allt om katter. Och varför Frans gör så mot Nisse är för att Frans tror att ni har ersatt honom. Han var ju borta och när han kommer hem har ni ju köpt en ny katt som Frans känner att ni ersatte honom

Svar på tråden Någon kattkunnig med råd??