Någon kattkunnig med råd??
Ska försöka göra en lång historia kort..
För knappt 3 år sedan hämtade vi hem vår efterlängtade kattunge, en maine coon-hona vid namn Merlien. Hon har haft lite problem då hon är extremt skelögd, så det har tagit ett tag innan hjärnan lärt sig registrera saker på rätt sätt för henne. Dessutom är hon lite egen, det ska vara på hennes sätt allting och hon gillar inte att bli buren på.
För ungefär 1 år sedan hämtade vi hem en då 9-månaders katthane, en blandning mellan norsk skogskatt och bondkatt. Han heter Frans och är en riktig mysis! När vi hämtade honom var han ganska liten, men med tiden har han växt på sig och blivit en stor och ståtlig herre. Frans är kastrerad.
Merlien och Frans var rejäla ovänner i början. Nu är de inte världens bästa polare, men de accepterar varandra så pass att de klarar av att vara under samma tak. Det är inga slagsmål dom emellan, mera att Merlien fräser mot Frans i bland. Frans däremot bryr sig inte, han går runt som om han vore en kung.
För ett tag sedan försvann Frans spårlöst, och efter mycket letande var jag i stort sett helt övertygad om att han blivit tagen av räven. Jag gjorde efterlysningar, frågade grannar, ringde polisen mm. Men inte ett spår någonstans. Varenda gång jag var ute ropade jag på honom och vi gick åtskilliga promenader för att leta.
Det var så tomt här utan Frans, tomt utan en katt att kela med. Vår hona är ju som skrivet ovan inte speciellt intresserad av detta. Så fick jag syn på en annons om en maine coon-hane på 9 månader. Jag ringde ägaren och vi kom överens om att jag skulle komma och hälsa på Nisse (som katten heter) i hans dåvarande hem för att se om kemin stämde. Sagt och gjort, jag åker dit och kemin stämde väl. Så Nisse följde med hem!
Nisse hämtade sig ganska fort efter flytten och började precis komma in i allt, när det knackar på dörren. Utanför står en granne som är hemma extremt sällan och säger att han hittat vår katt (Frans). Självklart blir jag glad och ger mig ut för att ropa efter honom. Han kommer hem och äter och dricker som aldrig förr.
Men det är här problemen börjar. Frans hoppar på Nisse, som blir rädd och råkar kissa några droppar. Sen dess räcker det att Nisse ser Frans för att han ska bli rädd och börja morra. När Frans sen sätter efter Nisse blir han ofta så skakad att han råkar göra på sig. Merlien som nästan accepterat Nisse innan Frans kom hem sätter också efter och jagar Nisse nu..
Tycker personligen att Frans inte borde hålla på så här då han är kastrerad..
Någon som är kunnig på katter och som kan komma med något råd? Jag älskar ju alla katterna och vill ju så gärna behålla dom alla..