• kokos

Ta bort nattblöja först

Någon som har erfarenhet av att ta bort nattblöjan först alltså innan dagblöjan?? Min svärmor tipsade nämligen om det och sade att man skulle ta upp och sätta på toaletten 1-2 gånger på natten. Då litar de inte på blöjan längre och har den inte då dagtid heller efter ett par nätter. Hon har gjort så med 15 barn så hon vet ju vad det handlar om

MEN jag vill ändå höra här om någon har erfarenhet/hört om detta??

• Svar på tråden Ta bort nattblöja först
  • emmiz01

Har aldrg hört, men det låter logiskt =)

• Jensan01

Så gjorde jag delvis iallafall.. Min pojk har vägrat ta av sig blöjan på dagis i ett år..... fö´r 3 veckor sen tog jag bort natt blöja och har tagit upp och kissat 1-2 gånger varje natt.. nu helt plötsligt är han blöjfri på dagis oxå!!!!!

• kokos
    Jensan01 skrev 2011-03-11 07:12:22 följande:
    Så gjorde jag delvis iallafall.. Min pojk har vägrat ta av sig blöjan på dagis i ett år..... fö´r 3 veckor sen tog jag bort natt blöja och har tagit upp och kissat 1-2 gånger varje natt.. nu helt plötsligt är han blöjfri på dagis oxå!!!!!
    Hur gammal är han?

Jo det ska tydligen vara supereffektivt
  • Agnes och Ville

Vad jag har hört så har barn ett ämne i kroppen som gör att dom kissar när dom sover, att dom inte känner att dom är kissnödiga. När det ämnet försvinner, det är först då dom blir torra på natten.

Jobbar på förskola och då vi har haft några stora barn som kissat på sig på dagtid så har vi fått mer information om hur man ska gå till väga. Då fick vi veta att man absolut inte ska ta upp och kissa barn på natten om de inte själva säger till. Då lär dom sig inte att känna att dom behöver kissa utan kissar per automatik!
    Det är samma sak på dagtid (för dom dom har svårt att känna) så ser vi ett barn som tydligt visar att den är kissnödig så ska vi inte säga "gå och kissa" utan fråga "varför står du sådär". Barnet kommer då själv på att det är för att det är kissnödigt och känner då det!

• Cia o krabaten
    Agnes och Ville skrev 2011-03-11 07:33:25 följande:
    Vad jag har hört så har barn ett ämne i kroppen som gör att dom kissar när dom sover, att dom inte känner att dom är kissnödiga. När det ämnet försvinner, det är först då dom blir torra på natten.

Jobbar på förskola och då vi har haft några stora barn som kissat på sig på dagtid så har vi fått mer information om hur man ska gå till väga. Då fick vi veta att man absolut inte ska ta upp och kissa barn på natten om de inte själva säger till. Då lär dom sig inte att känna att dom behöver kissa utan kissar per automatik!
    Det är samma sak på dagtid (för dom dom har svårt att känna) så ser vi ett barn som tydligt visar att den är kissnödig så ska vi inte säga "gå och kissa" utan fråga "varför står du sådär". Barnet kommer då själv på att det är för att det är kissnödigt och känner då det!
    Har också hört att man inte ska ta upp och kissa dem på natten...
  • Bia 80

Vår son vaknade med torr blöja på morgonen (de ska ju kunna hålla sig hela natten) och han vill själv sova med kalsonger. Så vi började med att låta honom sova med kalsonger och ha blöjan på dagen. Sen ville han inte ha på dagen heller så han fick betämma själv med ständig uppmuntran från oss. Han är 3 år.
    Dock har vi problem med bajseriet då han inte kan styra det själv ännu. Nästa nöt för oss att knäcka...

• kelgrisen

Ingen hjälp men en liten anekdot:

Vår tjej på snart 2,5 har blöjor dag och natt, utom pauser med bar rumpa eller med trosor (vi köpte jätteroliga trosor med apor på för att locka till att gå utan blöja ibland). Pauserna brukar dock sluta med en kisspöl på golvet så det där med att känna att hon är kissnödig verkar inte funka än (hon brukar dock deklarera "jag kissar!" alternativt komma och visa oss pölen). Nattblöjan väger alltid hur mycket som helst när hon vaknar.

Men en natt somnade hon innan vi fått på pyjamas så vi bar bara upp henne i sängen. Mitt i natten kom hon in till oss och sov mellan oss resten av natten. På morgonen när jag börjar vakna till liv så har hennes lilla kjol åkt upp och inte ser jag någon bölja där inte utan apa-trosor! Vi hade missat att hon somnade i trosor! Men underligt nog var både hennes och vår säng torra!

Har inte vågat upprepa detta men undrar om hon på nåt sätt kände att hon hade trosor fast hon sov och därför inte kissade just den natten...
    Ser fram emot sommaren, då ska hon få springa ute med trosor längre stunder så då hoppas jag på framsteg!

Svar på tråden Ta bort nattblöja först