Barn , plugg och pengar
Hej!
Jag är en tjej på snart 20år och jag har en delvis sambo som är 25år. Han pluggar just nu och han blir färdig juni 2012. Jag ska söka in till lärarprogrammet till ht 2011. Har en dröm o bli lärare i förskoleklass och 1-3! :) kommer söka distans kurser!
Vi har planerat detta ett tag.. Min pojkvän studerar just nu i en annan ort, 15 mil ifrån mig. och när hans LIA period som han har hos mig, där jag bor, så kommer jag flytta till hans studentlägenhet sålänge. En 1a på ca 35 kvm, dock väldigt bra planlösning!
Efter han har studerat klart kommer han få jobb rätt snabbt eftersom det han pluggar till alltid finns jobb... Om det av någon anledning tar några månader så har han ca 9000 ut från a kassan. Vi har börjar kolla lite områden vi kan tänka oss att bo i och vi har kontakter med några hyresvärdar.
Och nu till själva grejen!
Vi har bestämt att oss för att skaffa barn! Vi tänker börja försöka I juli. Om det nu tar sig som vi hoppas så fort som möjligt så kommer jag kunna vara mammaledig på sommaren mellan juni-slutet av augusti och då kunna ägna mycket tid åt nykomlingen, som tidigast kommer i april om vi tänkt rätt... Då har jag hunnit komma in i pluggandet innan o allt sånt. Förstår att de kan vara jobbigt o plugga o vara gravid men eftersom jag isåfall kommer läsa på distans så kommer jag kunna lägga upp tiden precis som jag vill.. Och att skaffa barn nu i livet är redan bestämt, om de nu skulle bli svårt så är det skolan som får vänta, inte barnet. Tycker du det ser ut som om vi har koll på läget? Tips på något? Tänker vi konstigt? Borde vi tänka på något speciellt?
Men, nu kommer vi till det problemet.. Folk skaffar barn hit och dit utan ekonomi, trygghet osv! Vi har börjat spara, vi har planerat i 4 månader och gjort budget för första tiden med barnet, Allt är inräknat. har använt oss av olika sidor på nätet, tips osv. Kom fram till att de kommer kosta drygt 10000 med det viktigaste i början, vagn från blocket (2500), diverse möbler från ikea, hygien, vård, kläder, ev ersättning, bilbarnstol osv... Jag har sparat ihop 7000 till just barnet än så länge!! mer kommer de hinna bli. Det borde vi väl klara oss på? i början iallafall? Vi kommer även börja köpa små grejer under graviditeten.
Jag har dock inget jobb för tillfället.. mitt vik tog slut siste feb, har haft jobb enda från skolans slut förra året. Anmälde mig till arbetsförmedlingen min första arbetslösa dag för att skydda mitt SGI och nu har jag börjat sälja barnkläder för att hålla igång. Det är homeparty, blingo om du hört talas om det! Älskar ju barn! jag pluggar just nu också, 50 % och jag söker sommarjobb... Tror du vi kommer klara oss? Har du några tips? Hur kan vi förbereda oss som bäst?
Tack Tack!