• Stund

När kan man köpa en dator till barnen?

Hur gamla ska barnen vara för att de ska få en egen dator?

Jag tycker det börjar bli läskigt att låna ut min egen (med arbetsdokument osv. på), men vill samtidigt inte skämma bort dem för mycket. Ska man köpa en dator eller något enklare (typ läsplatta)? Jag vill ju helst att de ska göra något nyttigt, men de spelar mest spel eller kollar video. Kan man ställa något krav på motprestation?

Mvh,

Fredrik

• Svar på tråden När kan man köpa en dator till barnen?
  • Helena77

Våra barn har haft tillgång till våran dator men dom två äldsta fick varsin bärbar dator i julklapp och dom var då nästan 13 och 11½ år.

Men jag tycker inte att det finns en speciell ålder på när man ska köpa för det gör man ju somman vill.
    Känner du att du vill köpa en dator så gör det och har andra åsikter kan dom ha det för sig själva.

• Twilight

Vi köpte dator till dottern i somras, hon var då 7,5 år.
    Tycker det är bra att hon lär sig hantera datorer, och hon spelar mest spel som Kalle Kunskap vilket ändå får räknas som bra spel.

♥Älskade barn, vad vore mitt liv utan er♥
  • Cornellia

Jag skulle säga att ju tidigare man börjar desto duktigare blir de, speciellt om dom har egna som dom kan, får och måste experimentera med.

• Marnet

Min son är 11 o har precis köpt sin egen dator som han vart duktig o sparat ihop till!! Till den har han ett mobilt bredband som vi står för!!

• MHN

Våra barn har fått vår äldre dator precis nyligen och de är 6.5 och 3.5 år just nu delar de på den, men sen är tänkt att de ska ha varsinn.

• Prospero
    MHN skrev 2011-03-12 08:02:56 följande:
    Våra barn har fått vår äldre dator precis nyligen och de är 6.5 och 3.5 år just nu delar de på den, men sen är tänkt att de ska ha varsinn.
    Delar de rum då eller var är datorn? Våra är ungefär den åldern och vi funderar på hur vi ska göra.
  • Aitra

Min dataintresserade son fick egen laptop när man fyllde fem. Han spelar spel, gör egna power point-presentationer, tecknade serier i creaza och enklare java-uppgifter och mycket mer. Idag är han 7,5 och han har lärt sig massor! Vi har bredband i huset så det kostar inget att surfa, dock vill jag ha koll på vilka sidor han går in på online. För oss, som använder datorer mycket, så är detta inte att skämma bort utan lika viktigt som att vi läser varje dag med sonen.

• Tant Green

Vi gav min gamla till dottern när hon var 4 år och jag köpte en ny, jag tyckte det var bättre än att hon pillade på min nya. Men det kommer nog dröja många år innan hon får en ny, hon kommer få ärva gamla ett bra tag till.

• MHN

Prospero: Datorn har stått i vårt blivande sovrum. Nu har de fått en varsinn dator, men inte på rummen utan de står brevid varandra i ett form av mindre allrum så att vi kan se vad de gör vid datorn, men ändå fått undan de från vårt blivande sovrum.

• woopie

Tillgång till och egen dator tycker jag är två olika saker.

Egen dator är väl inte nödvändigt förrens tidigast i högstadiet ...

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Stund

Ja, fast tillgång och egen blir ju nästan samma när man själv jobbar mycket med sin. Det gör ju att de inte direkt har tillgång till den...

Mina barn är ju bara 2 och 4, men det ska börjas i tid, som dom säger...

• heliora

Varför ska ett barn ha en egen dator? Då kommer de ju bara vilja sitta där mer och mer ju äldre de blir, och inte vara ute och leka och aktivera sig.

Jag fattar verkligen inte varför en del vill göra sina barn till slöa datornördar... visst, alla blir inte det, men RISKEN är ju fan så mycket större ju tidigare man låter dem hålla på.

Jag skulle inte låta mina barn ha obevakad tillgång till internet och all idioti som finns där förutom via min egen dator, förrän de blir typ 10-11.

• mamma till 2 frön

Våra barn har sedan deras eget intresse startade haft tillgång till datorer. De var väl runt tre när det själva kunde starta upp datorn och enklare program. Sonen fick nu som 9 åring sin första egna dator en bärbar 10" uppkopplad på vårt nät. Han använder den till skolarbete, msn, mail och streama ner film från ex svt samt spotify. Även om han har en egen, har han inte fri tillgång, utan precis som innan är användandet begränsat. Jag ser fördelen med att hans läs och skrivintresse stimuleras samt att han själv kan söka information som han vill. Senast läste han och tittade en massor om hur en tsunami uppstår och sedan kunde vi tillsammans prata om vad som hänt i Japan samt om allt annat som snurrar i en 9-årings huvud efter det som hänt. Datorn är ett fantastiskt hjälpmedel i vardagen men jag anser att barn behöver hjälp med att hitta balan i användandet.

• Marie1978

Våra barn är 3,5 och 5 år och de har nu fått varsin dator. Behöver jag skriva att deras pappa är datornörd

De spelar Kalle Kunskap, Pippi, Myror i brallan, Halvan mm. Kollar i bland på SVT Play och Bolibompa. De sitter aldrig särskilt länge. Jag anser det bättre att de sitter vid datorn där de måste aktivera sig själva, än framför en film där de inte behöver göra något alls mer än att ta in information.

Märker man att de sitter där för mycket får man väl börja begränsa det, men just nu sitter de max 0,5 timmar, två gånger per dag. 

Svar på tråden När kan man köpa en dator till barnen?