solida skrev 2011-03-24 18:18:48 följande:
Vi har nog ingen av de där reglerna...
-Alla behöver inte äta samtidigt, det brukar bli lite omlott vissa dagar. de flesta dagar äter vi tillsammans men inte alltid och det är absolut inget måste.
-Man måste verkligen inte bete sig fint vid vårt bord (vad betyder egentligen det?). Vi är som vi är helt enkelt.
-Man behöver inte äta upp allt, är man mätt så är man.
-Efterrätt har vi nån gång ibland (ytterst sällan) och de få gångerna får man det även om man inte ätit upp. Skulle aldrig tvinga någonm varken barn eller sambo att äta upp allt på tallriken.
-Har ingen TV i köket men det händer nån gång i månaden kanske att vi äter framför TVn i vardagsrummet.
-Vi är för härliga diskussioner och pratiga berättelser från alla vid bordet. Man behöver inte vänta på sin tur att prata.
-Min son säger varje dag att han inte tycker om innan han ens smakat, men jag lägger ingen vikt vid det utan fortsätter erbjuda och han äter upp...
-Man måste inte smaka allt på bordet, det skulle innebära att tvinga in mat i munnen på någon. Däremot vill jag att sonen smakar på t ex såsen också och inte bara pasta, men vill han bara äta pasta får han det fast vill han ta ännu mer pasta vill jag att han smakar på såsen också. Krånglig mening. Däremot behöver ingen som inte vill äta grönsakerna.
Så vet inte vilka regler vi har, men vi har väldigt trevligt och ett bra middagsklimat.

@Solida:
Ja du nu blev det mycket att föklara. Jag vet inte om du retas med mig eller om du missförstår med flit...
>Samtidig ätning - Det är när alla är hemma och maten står på bordet. Självklart kan det finns undantag men allmän regel är äta tillsammans. Jag står inte och värmer på mat stup i kvarten. Och jag tycker inte att en 4-åring ska bestämma om han ska komma till bordet eller inte för han håller på och leker med något. Du skrev själv tidigare att jag skulle gå och hämta honom, eller har du ändrat dig?
>Äta fint menar jag naturligtvis självklara saker som att man inte skriker som en gris, spottar ut maten, kastar maten, leker med maten osv. Du skrev själv tidigare att om de inte uppför sig så får de gå på sitt rum....
>Äta upp menar jag att om man har bett om mer så får man äta upp det som man har bett om.
>Efterrätt menar jag att det är inte acceptabelt att säja att man är mätt bara för att sedan hugga in på godisskålen (på lördagar) eller börja skrika om tårta. Tycker jag även gäller för sambon ;)
>
Ang.TV så äter vi också framför den ibland men normaltsett stänger vi av den för annars så äter inte 4-åringen utan sitter och tittar på den istället.
>Prata i munnen så har 4-åringen fått en vana att avbryta våra samtal så fort som vi vuxna försöker avhandla något som han inte är delaktig i, då med saker som nonsensprat som inte har någon mening, bara för att vi ska titta på honom. Vi måste också kunna få tala om saker som han inte har någon aning om.
>Tycker inte om - jag tycker att 4-åringen ska bli medveten om att man inte säjer så innan man har smakat och att jag blir ledsen om jag lagat mat och han direkt säjer att den stinker.
>Det sista med att smaka på allt så har du ju en regel där, han måste smaka på såsen innan han får mer pasta.....såååå. Alla har sina regler.