• stjumpan

Svulst/bula efter sugklocka kvar efter tre veckor. Normalt?

Våran son föddes för cirka tre veckor sedan, det var en dramtisk förlossning där man använde både sugklocka samt tång för att få ut honom. Direkt efter förlossningen kunde man se hur han fått en svullnad på huvudet där sugklockan suttit.

Då läkaren fick ta flera omtag med sugklockan (den lossnade flera gånger) var vi direkt oroliga för svullnaden. Nu har det gått tre veckor och svullnaden är ungefär lika stor. Är det onormalt att en svullnad blir kvar ett tag efter förlossningen. När man läser om andra erfarenheter på denna sida är det många som skriver att den försvinner efter några dagar eller en vecka.

Någon som har erfarenheter inom ämnet? Vad gör man om svullnaden blir kvar en längre tid?

• Svar på tråden Svulst/bula efter sugklocka kvar efter tre veckor. Normalt?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det absolut kan ta flera veckor innan bulan ger med sig. Dessutom kan det bli förkalkning som ger en hård bula efteråt, vilket är kroppens sätt att skydda det utsatta stället. Även den försvinner dock normalt så småningom också.
    Det är också min uppfattning att man ofta kan se, att bulan ändrar färg och/eller flyttar på sig mer eller mindre, innan den försvinner helt.

Naturligtvis skall er BVC-sköterska observera bulan vid varje BVC-besök och vid läkarbesöket (vid  två månader) gör även läkaren en noggran kontroll. Är det något som är oklart är min erfarenhet att man röntgar den först och främst.

MVH Christine

Svar på tråden Svulst/bula efter sugklocka kvar efter tre veckor. Normalt?