• Anonym (***)

När mamma ska på jobb...

Hej! 
    Vår flicka är snart 9-månader och jag har varit på jobb igen efter föräldraledigheten i en vecka. Pappan ska vara hemma tills sommaren och då jag ska vara hemma några månader igen.

Vad jag undrar är hur barn brukar reagera när mamman går på jobb igen? Vår flicka har bra kontakt med oss båda två men hittills har jag haft alla nätter + skött om henne den mesta av tiden. Nu är det pappa som har alla nätter och jag är borta på vardagarna.

Jag tycker hon har varit lite gnällig den här veckan, och hon har inte riktigt följt de normala rutinerna, till exempel har hon de senaste dagarna vägrat att sova sin eftermiddagssovstund och alltså bara sovit en gång per dag. Dt har dock gått bra med pappa på dagarna! ...Undrar om det är en slump eller om hon reagerat på att jag plötsligt är borta. (Eller kanske 9-månaders barn bara brukar sova en gång per dag??)

Jag unnar verkligen pappan att vara hemma och i grunden tycker jag att bägge föräldrar ska vara hemma en längre period men är nyfiken på hur barn brukar reagera. Hon är ju väldigt medveten så hon måste såklart ha märkt av förändringen tycker jag.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden När mamma ska på jobb...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Naturligtvis märker hon av förändringen och med all sannolikhet ger det konsekvenser. Det betyder dock inte att det behöver vara negativt eller statiskt. Det är snarare sunt och helt normalt att hon reagerar.

Tänk på att du och er dotter haft åtta-nio månader på er, att vänja er vid varandra och skapa de rutiner som passar er. Var därför tålmodig med att er dotter och hennes pappa behöver tid för att anpassa sig till den nya vardagen. Det underlättar naturligtvis om hon har någorlunda samma mönster under dagen.
    Dessutom är hon i en explosiv utvcklingsfas, både motoriskt och psykosocialt, vilket gör henne mer eller mindre känslig.

Att sova en gång per dag brukar enligt min erfarenhet inträffa någon gång kring tolv till arton månader, men det kan naturligtvis se olika ut. Så kanske upplevs hon extra gnällig för att hon sovit mindre och det i sin tur är förmodligen en reaktion på förändringen. I vilket fall som helst är det bra om du och hennes pappa pratar kring det som sker och är lyhörda för er dotters reaktioner.

Min erfarenhet är (precis som du resonerar) att både mammans och pappans närvaro är viktiga för barnet. Det har  betydelse för anknytningen, som i sin tur har betydelse för barnets trygghet och välmående. Så, nu när hennes pappa är hemma är det viktigt att du planerar in en stund på em/kvällen som är din och er dotters tid.

MVH Christine

Svar på tråden När mamma ska på jobb...