• t0va

Varför köper man omogna bananer?

Nu har jag råkat ut för detta fenomen flera gånger, senast idag. Jag är sjuk och får inte i mig någon mat så jag bad en vän åka och handla lite saker, bla. banan. Är jättesnällt att hon handlade åt mig men jag får gröna, stenhårda omogna bananer. 

Var samma för ett tag sedan då en annan vän skulle handla mat åt en tävling, den var dagen efter och hon köper 5kg gröna stenhårda bananer. Ingen åt upp dem.

Ok om man inte ska äta direkt då kan vi också göra det men som i dessa fall när man ska äta inom det närmsta dygnet. Är det gott och jag har missat det eller vad är meningen?  

• Svar på tråden Varför köper man omogna bananer?
  • Suck och suck

Jag kan tycka att de som Bellamorte har på bilden KAN smaka lite övermoget. Knallgula kan ibland kännas övermogna också.
    Men som de andra har sagt. Åt det halvgröna hållet kan man ju köpa om man vill att de ska hålla lite längre, fast jag brukar köpa rätt så gula ändå. Som de som är på bilden nästan.

Jag begriper mig annars inte på hur rutten frukt folk står ut med att ha i sina fruktskålar. Det är ett fenomen som förbryllat mig.
    Samt att de så obekymrat blandar äpplen med annan frukt. Bara för att det ser fint ut i fruktskålen. Visst! Det ruttnar ju ursnabbt med den blandningen.

• Cloudy

Därför att det inte finns gula i affären såklart.

• MrsB2011

haha OT men nu satt jag och surfade på lite bananer för att hitta rätt färg,
    och efter ett tag slog tanken mig:
    Vad KONSTIGA bananer är! Vad konstigt dom heter! Vad konstiga dom ser ut!
    Ordet banan? Vad kommer det ifrån? :P
    hahahah..

okej förlåt.. men men..
    så här ser perfekta bananer ut:

(okej jag menar inte kravmäket just)

men att dom absolut precis blivit gula, och det är aningens grönt där uppevid,
    inte en enda fläck någonstans.
    Liiiiiiiite hårda inuti.
    Ja då är dom perfekta! :D
  • Snyggmorsan

Jag köper gröna (omogna) bananer för att de har ett lågt GI värde, till skillnad från de gula som har ett väldigt högt GI värde :) Men jag äter ju bara GI mat med :)

• t0va
    MrsB2011 skrev 2011-03-13 12:14:43 följande:
    hahahah..

okej förlåt.. men men..

Liiiiiiiite hårda inuti.
    Håller med, precis sådär ska de se ut. Leopardbananer är vidriga, mina föräldrar envisas alltid med att ha övermogen frukt hemma och så undrar de varför vi barn inte åt frukt så ofta. Är mer än en gång man hittat äpplen och clementin med päls Flört
  • Suck och suck
    MrsB2011 skrev 2011-03-13 12:14:43 följande:
    hahahah..

okej förlåt.. men men..

Liiiiiiiite hårda inuti.
    Jo, de där är perfekta. Håller med om att det är så de ska se ut.
  • Insatt
    Suck och suck skrev 2011-03-12 23:49:32 följande:
    Jag kan tycka att de som Bellamorte har på bilden KAN smaka lite övermoget. Knallgula kan ibland kännas övermogna också.
    Men som de andra har sagt. Åt det halvgröna hållet kan man ju köpa om man vill att de ska hålla lite längre, fast jag brukar köpa rätt så gula ändå. Som de som är på bilden nästan.

Jag begriper mig annars inte på hur rutten frukt folk står ut med att ha i sina fruktskålar. Det är ett fenomen som förbryllat mig.
    Samt att de så obekymrat blandar äpplen med annan frukt. Bara för att det ser fint ut i fruktskålen. Visst! Det ruttnar ju ursnabbt med den blandningen.
    Smaken är ju som baken :D Jag gillar dem mjuka och söta. När jag ska använda dem till glass ska de t.o.m. vara övermogna.
  • t0va
    Suck och suck skrev 2011-03-13 19:13:07 följande:
    Jo, de där är perfekta. Håller med om att det är så de ska se ut.
    och i god FL-anda så bestämmer vi nu att alla som tycker något annat är trångsynta, efterblivna och säkert rödhåriga. Skrattande
  • Insatt
    t0va skrev 2011-03-13 20:26:06 följande:
    och i god FL-anda så bestämmer vi nu att alla som tycker något annat är trångsynta, efterblivna och säkert rödhåriga. Skrattande
    Trångsynt, jaaa.. kanske lite, särskilt när det gäller bananmognad
    Efterbliven, nej
    Rödhårig, jo faktiskt går mitt mörkblonda hår åt det röda hållet och det är jag sjukt stolt över  
  • plankton

Jag föredrar när de är lite gröna, ungefär att de är gula men liten gröna i "kanterna" fortfarande. De ska vara fasta och de brukar vara perfekta när de är lite gröna. Min pappa däremot älskar bananer när de är nästan helt bruna i skalet så smaken är som baken antar jag :P

• wilxmer

Bananer som är gröna smakar grönt och grönt är bra för miljön och grönt är mys och min favorit färg. KÖP GÄRNA EN HÄST KORV

vänster
Svar på tråden Varför köper man omogna bananer?