Akut omhändertagande och placerande i jourhem, bara jag som tycker det går knasigt till??
Trots att jag själv träffar många barn, föräldrar och personal som är involverade i olika typer av familjehem så tycker jag ändå att det finns en del helknasiga saker som soc utsätter barn för i onödan. Jag klankar inte ner på soc och de är väldigt bra när det är allvar, som barn blev min mamma anmäld för vanvård av oss barn (tyvärr var det sant) och då var soc underbara.
Men att rycka upp ett barn med rötterna från sitt hem och dessutom förbjuda föräldrarna att träffa barnen tycker jag är mycket märkligt. En sak är väl om det är utom allt tvivel att föräldrarna har misshandlat eller förgripit sig på barnet på något sätt, men när det är i undersökningsstadiet? Det är bra att man placerar barnet i jourhem, men att förbjuda kontakt mellan barn och föräldrar? Jag vet att det är för att föräldern inte ska övertala barnen att ljuga om det blir en rättssak av det, men jag tänker på familjen som helhet.
Att som barn inte få träffa sina föräldrar, hamna hos okända människor utan vetskap om framtiden. Enligt mig är det ett större trauma än att mamma eventuellt gett barnet en örfil.
Att som förälder inte få träffa sitt barn, det skär sönder hjärtat inifrån.
Folk som gapar på omhändertagande och LVU för att barnet blivit slaget borde skaffa sig fakta i fallet innan de uttalar sig. Soc försöker så långt det går att INTE familjehemsplacera barn, de försöker i första hand få familjen att fungera. Och ett barn kan bli slaget tio, tjugo, ja till och med trettio gånger UTAN att det är läge för familjehem. (Hjälp måste självklart till, min poäng är att det kan vara värre för ett barn att slitas upp från sin trygga vrå än att bli slaget)
Nu är det i alla avseenden fel att slå barn, och ingen som slår sina barn ska slippa undan. Men som sagt, ibland anser jag att soc agerar mycket märkligt angående jourhem och liknande.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 15:11
Såg att jag skrivit fel, min mamma blev förstås inte anmäld som barn utan som vuxen!