• trasselsudd

Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?

Är det ok att knäppa ett litet barn löst på fingrarna för att markera att ett nej är ett nej?
    Är det en god uppfostringstaktik eller på gränsen till barnmisshandel?
    Vad tycker du?
    Vad tycker experterna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-13 18:32
    Själv tycker jag att det är fel att knäppa någon på fingrarna.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?
  • woopie
    Dr Mupp skrev 2011-03-28 22:15:09 följande:
    Vilket klassas som aga och är olagligt. Bad blir nästa steg när en knäppning över handen inte räcker, en örfil kanske. För en sak är säker att när man börjar ta till fysisk bestraffning så kommer det ekalera. En knäooning på fingarbna är effektivt de första gångerna men tillsist är det inget som fungerar, då behöver man ta till hårdare metoder för att få önskad effekt.
    Det beror ju på HUR man gör! Om man "bara" knäpper, tar bort eller liknande och inte verbalt förklarar varför ja då blir det säkert så att barnet gör om det och man känner sig tvungen att öka markeringen...

Men om man sätter sig ned på barnets nivå och förklarar varför så lär sig barnet...

känns självklart men säger det iallafall: OLIKA barn behöver olika mängd tillrättavisning!
    Lotta kanske förstår konsekvensen först efter femte tillsägelsen medans ulrika inte ens försöker klättra på spisen....
    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Dr Mupp
    woopie skrev 2011-03-28 22:23:11 följande:
    Det beror ju på HUR man gör! Om man "bara" knäpper, tar bort eller liknande och inte verbalt förklarar varför ja då blir det säkert så att barnet gör om det och man känner sig tvungen att öka markeringen...

Men om man sätter sig ned på barnets nivå och förklarar varför så lär sig barnet...

känns självklart men säger det iallafall: OLIKA barn behöver olika mängd tillrättavisning!
    Lotta kanske förstår konsekvensen först efter femte tillsägelsen medans ulrika inte ens försöker klättra på spisen....
    Och om Lotta inte förstår efter femte knäppningen heller är det ok att ge henne en käftsnäll då i förhoppning om att hon fattar?
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • woopie
    Dr Mupp skrev 2011-03-28 22:31:07 följande:
    Och om Lotta inte förstår efter femte knäppningen heller är det ok att ge henne en käftsnäll då i förhoppning om att hon fattar?
    Men självklart INTE!!!! Du har inte läst vad jag skrivit!!

Ju tydligare och konsekvent du som förälder är från dag ETT av ditt barns liv dessto lättare kommer det att vara och förhoppningsvis så räcker det att du lugnt och bestämt säger Nej!

Jag hoppas att du inte är den sortens förälder som jag sett mer en ett exemplar av som står och ropar - Nej Kalle.... spring inte på gatan. Nej Kalle.... det kan komma bilar.... Nej Kalle kom tillbaka till mamma BOOOM KRASH! Bara för att du inte vågar springa efter och ta tag i Kalle av rädsla för att du tar i fööör hårt....
  • Dr Mupp
    woopie skrev 2011-03-28 23:13:56 följande:
    Men självklart INTE!!!! Du har inte läst vad jag skrivit!!

Ju tydligare och konsekvent du som förälder är från dag ETT av ditt barns liv dessto lättare kommer det att vara och förhoppningsvis så räcker det att du lugnt och bestämt säger Nej!

Jag hoppas att du inte är den sortens förälder som jag sett mer en ett exemplar av som står och ropar - Nej Kalle.... spring inte på gatan. Nej Kalle.... det kan komma bilar.... Nej Kalle kom tillbaka till mamma BOOOM KRASH! Bara för att du inte vågar springa efter och ta tag i Kalle av rädsla för att du tar i fööör hårt....
    Jag ser en stor skillnad mellan att tag i ett barn som hå¨ller på att springa ut i gatan och slå ett barn över fingrarna. Det första räddar liv, det andra kränker.
  • Madalen
    Dr Mupp skrev 2011-03-29 00:30:08 följande:
    Jag ser en stor skillnad mellan att tag i ett barn som hå¨ller på att springa ut i gatan och slå ett barn över fingrarna. Det första räddar liv, det andra kränker.
    Håller helt med dig där!

Jag skulle ALDRIG i mitt liv tycka att man får knäppa på fingrarna, till vilken nytta? Att barnet ska bli rädd för en? nä fy för! Helt fel "respekt" får barnet för föräldern.
    Däremot tar tag i mitt barn gör jag som ex. "spring inte ut på gatan och så tar jag tag i mitt barn" helt SJÄLVKLART att man gör!

Men knäppa på fingrar som sagt, ser jag absolut ingen alls menning med!

http://blogg.mama.nu/madalen
  • woopie

Jag är iallafall helt övertygad om att samhällstonen att allt som gör ont är kränkande, gjort att alldeles för många föräldrar har svårt att uppfostra sina barn.
    Vi har alldeles för många ungar/ungdomar i dag som får härja fritt.

Bara det att jag som vuxen inte alltid vågar säga till ett barn eller en ungdom som gör något fel bara för att jag är rädd för att denne inte har fått lära sig att respektera vuxenvärlden.

• Dr Mupp
    woopie skrev 2011-03-29 02:11:35 följande:
    Jag är iallafall helt övertygad om att samhällstonen att allt som gör ont är kränkande, gjort att alldeles för många föräldrar har svårt att uppfostra sina barn.

Bara det att jag som vuxen inte alltid vågar säga till ett barn eller en ungdom som gör något fel bara för att jag är rädd för att denne inte har fått lära sig att respektera vuxenvärlden.
    Och jag är övertygad att man kan uppfostra utan att kränka och göra illa.

Måste man ta till våld som förälder har man redan misslyckats.
  • woopie

men all handgriplig tillrättavisning är inte kränkande eller gör ont men kan vara nödvändig...Och naturligtvis är våld aga....

• Dr Mupp
    woopie skrev 2011-03-29 03:25:06 följande:
    men all handgriplig tillrättavisning är inte kränkande eller gör ont men kan vara nödvändig...Och naturligtvis är våld aga....
    Att lyfta bort en hand är varken kränkande eller aga
    Att slå till en hand eller knäppa till en hand är både kränkande och aga
    Att dra tag i armen på ett barn som håller på att springa ut i gatan är varken kränkande eller aga
    Att dra tag i armen och dra ett ovligt barn efters sig är kränkade och ifall det gör ont även aga.
  • Veladis
    woopie skrev 2011-03-29 02:11:35 följande:

Varför är det "vuxenvärlden" som ska respekteras? Varför inte hela världen, där barnen självklar ingår. Själv vill jag att mina barn ska respektera alla människor, och även att de själva ska respekteras.
  • VirrigaVerna
    woopie skrev 2011-03-28 22:23:11 följande:

Barnets nivå kan väl aldrig ligga vid en fysisk tillrättavisning?!
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • woopie

är facinerad över hur många de är som inte kan läsa eller inte förstår vad jag skiver!
    jag försöker igen:
    misshandel, övervåld eller aga är inte rätt uppfostringsmetoder!

MEN att ta tag i sitt barn och handgripligen tillrättavisa eller hindra det från att göra något överilat är INTE aga!

Det viktiga är att man följer upp ett sånt tillrättavisande genom att verbalt, lugnt och sakligt med ORD förklara VARFÖR!!
    Och även om ett barn inte förstår handling och konsekvens förrens i tonåren är det bra att börja från dag ett då alla är olika och kräver olika mängd tillrättavisningar innan man fattar...

Glasklart!!?

• VirrigaVerna
    woopie skrev 2011-04-01 20:33:09 följande:
    är facinerad över hur många de är som inte kan läsa eller inte förstår vad jag skiver!
    jag försöker igen:
    misshandel, övervåld eller aga är inte rätt uppfostringsmetoder!

MEN att ta tag i sitt barn och handgripligen tillrättavisa eller hindra det från att göra något överilat är INTE aga!

Det viktiga är att man följer upp ett sånt tillrättavisande genom att verbalt, lugnt och sakligt med ORD förklara VARFÖR!!
    Och även om ett barn inte förstår handling och konsekvens förrens i tonåren är det bra att börja från dag ett då alla är olika och kräver olika mängd tillrättavisningar innan man fattar...

Glasklart!!?
    Vad menar du då med att handgripligen tillrättavisa barnet?
    En knäpp på fingrarna är det ok.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
Svar på tråden Är det ok att knäppa små barn på fingrarna?