• miljarden

Komma vidare med EC

Min son är 4,5 månad och vi har försökt köra EC (light-variant) i typ två veckor med honom. Det funkar jättebra med bajset, det hamnar jämt i toaletten, med mycket få undantag. Däremot är det bara sälla vi lyckas pricka in kissandet, bara i genomsnitt varannan dag lyckas vi få honom att kissa i toan. Det ska erkännas att vi lägger krutet på bajsandet, och inte kör så där stenhårt, men nu känner jag att jag vill komma vidare. Vi brukar sätta honom på toan efter måltider, förutom på natten. Och om han är pruttig eller krystar. Hur ska vi gå vidare? 
    Hjälp! 

• Svar på tråden Komma vidare med EC
  • Lena

prova att sätta honom där även innan måltiderna och efter han har sovit.

• kixan

Nyvakna bebisar är nästan alltid kissnödiga bebisar, så du kan ju börja med att ta honom på toa när han vaknar. Du får nog vara rätt snabb också, inte ligga kvar och mysa, för då kommer han säkert hinna kissa. Mysa kan man göra sen. :)
    Följ klockan några dagar, gå en gång i kvarten eller så, då borde du få lite koll på ungefär hur länge det är mellan gångerna han behöver gå, fast det kan variera också, ibland kissar de var 10e minut och ibland kan det gå timmar mellan.

A -03, F -05, V -10
  • miljarden

Tack för tipsen. 'har honom blöjlös ikväll för att kartlägga hans kissvanor,he.

Bör vi ta honom till toan på nätterna också?

• Lena
    miljarden skrev 2011-03-13 18:49:36 följande:
    Tack för tipsen. 'har honom blöjlös ikväll för att kartlägga hans kissvanor,he.

Bör vi ta honom till toan på nätterna också?
    jag skulle aldrig väckt ett sovande barn för det eller bökat med det utan använt blöja till barnet var torrt på nätterna.
  • miljarden

Nej, jag menar inte väcka men han vaknar och vill äta två-tre gånger per natt.

• kixan

om du orkar så. min V är blöjfri dygnet runt och jag har pottan bredvis sängen för nattkiss, hon kissar oftast bara en gång på natten, men det är ändå skönt att slippa kliva upp.

A -03, F -05, V -10
  • miljarden

När jag läser denna ca 1 månad gamla tråden ser jag att det går framåt för oss! Han kissar på toa flera gånger om dagen numera och går blöjlös hemma. Visst händer det olyckor, men idag t ex har vi prickat in allt förut en kissning när vi var på utflykt. Skönt att påminnas om faktiskt att framsteg görs. Vi kör på rutin och tajming, det är sällan han bjuder på några signaler vad vi kan märka. 
    Nätterna är det blöja som gäller dock. Vi insåg att han faktiskt inte vaknar riktigt fast han vill äta.

Svar på tråden Komma vidare med EC