• LoL

Ni som är hemma med era barn... behöver lite "tanke hjälp"

Hej, nu har jag funderat och funderat på hur jag/vi skall göra med dottern som blir 2 i sommar.
    skall hon få börja på dagis eller inte?..
    hur viktigt är det med dagis?..
    räcker det inte om vi går till öppna förskolan 2 dagar i veckan så hon får träffa andra barn?.. 
    I maj får hon även en lillebror som jag då skall vara hemma med. kan vi vänta med att börja på dagis tills lillebror skall börja?
    Så mycket tankar och funderingar att jag inte varken in eller ut.
    Någon annan som varit hemma med en 2 åring och en nyfödd, hur har det gått?
    Hur har ni tänkt och resonerat?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ni som är hemma med era barn... behöver lite "tanke hjälp"
  • puss

det går jättebra, om man har bra rutiner med sova middag osv. öppna fsk räcker gott och väl.
    tänk ut några alternativ hur du ska bete dig för att få till det med sovningarna, för det var det jobbigaste tycker jag iaf.
    somnar din stora själv eller hur sover hon middag?

up yours
  • berenjena

Jag tycker ni ska passa på att vara hemma nu när ni har möjligheten. Skulle inte ha skolat in på dagis om syskon var på väg. Är ju en annan situation om de redan har gått på dagis innan syskonet föds. Men jag tror absolut att det räcker med öppna förskolan och att vara hemma med er. Min son blir också två i sommar, kommer börja dagis i höst då vi tyvärr inte har råd att vara hemma längre (inga syskon på väg här). Så jag tycker du ska ta chansen att ha henne hemma så länge som möjligt.

• Flickan och kråkan

Vi har varit hemma med våra rätt "länge". Vi har bara 16 månader mellan dem så det var liksom aldrig aktuellt att skola in storebror tidigt. Han har börjat nu efter nyår - han är 3 år lite drygt. Lillebror ska få vara hemma till nästa augusti då han blir 2 år + 3 månader. För oss har det varit kanon på alla sätt och vis. De är verkligen supertajta och inskolningen av storebror som 3-åring har gått fullständigt friktionsfritt. Inte en ledsen min alls. Lillebror blir dessutom halvinskolad han med eftersom han förljer med på alla hämtningar och lämningar och redan är väl bekant med miljön, personalen och många av barnen . Jag märker att han nu som 3-åring har ett större behov av jämnåriga etc. än vad jag kunnat erbjuda (har kommit sista månaderna).......så är det inte med lillebror alls som fyller 2 år i slutet av april.

I ditt läge då din äldsta inte kommer att ha fyllt  2 år när hon blir storasyster, så skulle jag absolut ha haft henne hemma. Alla behöver mycket tid med varandra när familjesituationen förändras så mycket.....och det händer ju en hel del utvecklingsmässigt runt 2 år också så kan vara oroligt av den orsaken också. Hemma röstar jag på

• LoL
    puss skrev 2011-03-14 10:33:32 följande:
    det går jättebra, om man har bra rutiner med sova middag osv. öppna fsk räcker gott och väl.
    tänk ut några alternativ hur du ska bete dig för att få till det med sovningarna, för det var det jobbigaste tycker jag iaf.
    somnar din stora själv eller hur sover hon middag?
    Min stora somnar oftast själv i sängen på dagarna, jag lägger bara in henne! På kvällarna sitter hon i pappas famn tills hon somnar. Hon sover bra på natten.
    Det är pappan i huset som vill att hon börjar på dagis för utveckligens skull, och för att hon skall få träffa mer barn!
    jobbigt att känna sig så kluven...
  • puss
    LoL skrev 2011-03-14 10:41:11 följande:
    Min stora somnar oftast själv i sängen på dagarna, jag lägger bara in henne! På kvällarna sitter hon i pappas famn tills hon somnar. Hon sover bra på natten.
    Det är pappan i huset som vill att hon börjar på dagis för utveckligens skull, och för att hon skall få träffa mer barn!
    men då kommer det ju att gå jättebra.
    up yours
  • Carr0n

Jag var hemma med våra två 1½ åringar när dom fick en lillasyster, det gick super. Eftersom dom vilade på dagen så sov alla tre barn samtidigt och jag kunde vila tillsammans med dom. Det tyckte jag var viktigast, eftersom jag var uppe och ammade dottern på natten.

Så ska du gå på öppna förskolan med storasyster 2 ggr i veckan tror jag det blir super! Annars kommer hon ju bara få gå 15/tim i veckan på dagis. Vilket hos oss är 3 dagar i veckan, då kommer dom dit. leker, äter, sover och sedan åker dom hem.
    Så hon får ju träffa andra barn lika mycket om ni går på öppna förskolan.

Mina barn har inte blivit intresserade utav att leka med andra barn förrän nu heller (dom fyller snart 3 år).

• Habaladabala

Hej.
    Min äldsta tjej var 1år och 9 månader när lillasyster föddes (dec-09). Min plan var att hon skulle vara hemma tills Lillasyster var stor nog för dagis men det blev aldrig så. Hon var hemma med mig och lillan hela våren och sommaren men i höstas fick hon börja på dagis några tmmar i veckan.
    Anledningen var att vi hade svårt att hitta andra barn att leka med. Alla vi brukade leka med gick på dagis och på ÖF var det mest bara bebisar.
    När de som var ett år yngre än henne också försvann in på dagis sökte jag plats till henne också.
    Min tanke var att testa vad hon tycker, om hon inte gillade dagis tänkte jag säga upp platsen igen men hon ääääälskar det.
    Jag tycker det är skönt att hon får mjukstart med bara några timmar i veckan och hon är nöjd som får leka med kompisarna.
    Så länge hon var hemma med oss gick det jättebra men det var mycket tack vare att stora tjejen var så snäll och mån om lillasyster så jag behövde aldrig "välja mellan dem" och sånt utan hon själv ville att jag skulle trösta lillan även om hon och jag var mitt i en lek eller liknande.

Mitt tips är att testa hur det går, du behöver ju inte bestämma redan nu hur du ska göra. Efter ett tag med två barn känner du nog hur det funkar och hur du vill göra.
    Man vet ju inte innan hur barnens rutiner funkar ihop, hur storasyster reagerar på syskon eller hur lillen funkar med sömn och sånt.  

• Flickan och kråkan
    LoL skrev 2011-03-14 10:41:11 följande:
    Men hon är ju bara 1½......det är ju inte en 3-4-åring vi pratar om.....som dessutom ska bli storasyster.....
  • Anna o Leia

Jag e hemma med min dotter som nyss fyllt tre år. Vi går ut på lekplatser flera dagar i veckan går till öppna förskolan någon dag i veckan och hittar på en hel del aktiviteter hemma.
    Sen har vi oxå dotterns mormor och moster som vi träffar ofta.
    Hon är långt fram i utvecklingen av språket och leker jättebra tillsammans med andra barn och tar ofta eller alltid eget initiativ till lek med andra barn.
    Hon visar mycket sympati för djur och människor. Några exempel är att hon aldrig gör illa djur oavsett om det är en fluga eller hund och hon förstår innebörden av ordet "förlåt" . När hon är på tex lekplatsen och ser ett barn som tex ramlar och börjar gråta går hon dit och försöker hjälpa dom upp.
    Så min egen slutsats är att jag inte behöver ha henne på dagis för utvecklingens skull.

• Anna o Leia
    Anna o Leia skrev 2011-03-14 12:04:11 följande:
    Jag e hemma med min dotter som nyss fyllt tre år. Vi går ut på lekplatser flera dagar i veckan går till öppna förskolan någon dag i veckan och hittar på en hel del aktiviteter hemma.
    Sen har vi oxå dotterns mormor och moster som vi träffar ofta.
    Hon är långt fram i utvecklingen av språket och leker jättebra tillsammans med andra barn och tar ofta eller alltid eget initiativ till lek med andra barn.
    Hon visar mycket sympati för djur och människor. Några exempel är att hon aldrig gör illa djur oavsett om det är en fluga eller hund och hon förstår innebörden av ordet "förlåt" . När hon är på tex lekplatsen och ser ett barn som tex ramlar och börjar gråta går hon dit och försöker hjälpa dom upp.
    Så min egen slutsats är att jag inte behöver ha henne på dagis för utvecklingens skull.
    Nu har jag visserligen inte en liten bebis på gång. Men min tanke är mest att man inte måste ha sitt barn på dagis för utvecklingens skull. Jag hade gjort samma sak även om hon skulle fått ett syskon
  • mamma20092011

Vi ska också ha båda barnen hemma. Vår pojke blir 2 i augusti och han ska bli storebror nu i april. Det skulle kännas fel att lämna bort honom när jag ändå är hemma. Jag undrar också vad det skulle sända för signaler till honom... "Nu har vi en ny bebis så nu får du lämnas bort litegrann..." Jag tror att barn har det bäst hos någon som älskar dem! Om man har möjlighet att välja... Öppna förskolan någon eller ett par gånger i veckan räcker gott och lekplatsbesök och leka, läsa, sjunga och annat hemma de andra dagarna. Det är både nyttigt och roligt för barn att vara hemma och hjälpa till i trädgården, baka, gå ut med hunden och annat man kan hitta på... Min åsikt är att förskola/dagis för små barn, under 3-4 årsåldern, är mest för föräldrarnas skull... Större barn kan såklart ha ett annat utbyte av att gå på förskola.

• Jordgubbssmak

Det är länge sedan nu, men min första var hemma med mig enda tills hennes lillebror börja dagis. (det är 19 mån mellan dom)
    Med mitt första barn kände jag att jag aldrig ville lämna i väg henne till nån annan och var så glad åt att ha möjligheten att vara hemma länge när jag fick ett barn till. Vi hade vänner med barn i samma åldrar och träffades i princip varje dag. som någon skrev innan är det ganska viktigt (för din skull inte minst) med rutiner. Man blir knäpp på att bara planlöst driva runt med två blöjbarn runt benen. MEN...när minsta barnet blivit 1 år kände jag att jag inte stod ut mer! De börja på dagis när han var 14 månader och det var det bästa som hänt ¨på länge!! Dom stormtrivdes och jag fick tillbaks lite annan stimulans i livet med. Så..gör som du tycker är bäst helt enkelt, de kommer tids nog få vara på ordnad verksamhet som förskola, 6års, skola osv.

Svar på tråden Ni som är hemma med era barn... behöver lite "tanke hjälp"