• todielou

Är det okej att kvinnan friar?

Jag har länge velat gifta mig med min underbara sambo, men han har inget bra svar till mig..
    Nu har tankarna snurrat runt och jag skulle vilja gifta mig 2013! Men hur skall jag gå till väga?
    Vi väntar vårt andra barn nu, så jag tycker vi borde gifta oss eftersom vi älskar varandra så innerligt!

NÅgra tips?

• Svar på tråden Är det okej att kvinnan friar?
  • JuliaåRonjasmammis

Varför skulle det inte vara det? Det är väl bara att fria på och se vad han svarar!

Lycka till!

Don't mess with my integrity!
  • todielou

okej.. men några tips på hur man kan gå till väga?

• JuliaåRonjasmammis

Hm, jag friade till min man, men då vägrade han att svara, så jag gjorde nog fel. Nåja, han friade själv sen nåt år efter, så det blev ju bra till slut.

Är han den romantiska typen så slå på stort och gör något som du vet att han gillar, bjud på favoritkrogen/favoritmat hemma, åk på någon liten kortare resa och  gör något kul, kanske.

Annars finns det ju rent praktiska synpunkter att ta upp, det underlättar en del om man är gift när man får barn t ex, rent juridiskt. Bl a slipper man hela faderskapsutredningsbiten, plus att det är en fördel om någon av föräldrarna avlider. Låter krasst kanske, men väl värt att tänka på. Han kanske är typen som har lättare för sådana argument än för romantiska.

Don't mess with my integrity!
  • La Lola

Men såklart!!!!

Jag frågade "vill du gifta dig med mig".
    Oavsett snopp eller snippa så är det väl så man säger?

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • todielou

Nej vad man säger är inte svårt men allt runt omkring?
    Han är inte särskilt romantisk, men sportintresserad och bilintresserad(är väl de flesta killar)
    Vi skall åka iväg i april till ett fint hotell och bara vara vi.. Ska man passa på då? Eller ska man vänta till nästa år? SOmmarn?

• feministbrud

Jag friade till min man sommaren 2006. Han blev överlycklig och vi gifte oss två år senare.

• feministbrud

Ska tillägga att vi tittade på fotboll. Det var meningen att det skulle vara en romantisk picknick i det gröna, men det ösregnade och jag ville inte vänta till nästa dag.

• La Lola
    todielou skrev 2011-03-14 11:59:24 följande:
    Nej vad man säger är inte svårt men allt runt omkring?
    Han är inte särskilt romantisk, men sportintresserad och bilintresserad(är väl de flesta killar)
    Vi skall åka iväg i april till ett fint hotell och bara vara vi.. Ska man passa på då? Eller ska man vänta till nästa år? SOmmarn?
    Du kan väl fråga idag likaväl?

Det måste inte vara nån jättegrej runt omkring.
    Fast jag inte så jätteromantiskt lagd o inte maken heller, tack o lov!
  • Mrs Firren

Klart en tjej kan fria! Why not.

Jag friade, annars hade det nog aldrig blivit av. Jag överraskade mannen med ett tal på hans 30-årsfest och i talet så friade jag. Inför allt folk tvingades han också svara... Fast jag visste ju att han skulle svara ja. Det blev väldigt lyckat. En fördel tyckte jag var att jag hade tänkt igenom vad jag skulle säga så att jag fick med allt - varför jag vill gifta mig med honom. Det är inte så himla ofta man säger så fina saker till varandra så han blev väldigt rörd.

Men generellt tycker jag inte det behöver vara en stor grej. Det borde räcka med att bara berätta vad du känner och sedan frågar. Ha allt du vill säga (mycket eller lite) nedskrivet på en lapp så att du inte får tunghäfta när det väl är dags. En poäng kan vara att fråga i en "romantiskt situation" så att inte mannen blir totalt överraskad, då kanske han inte alls reagerar som du hoppas även om han svarar "ja".

Lycka till!

• todielou

Hej igen...
    Vad gav ni er man när ni friade?

• Mrs Firren

Menar du förlovningsring, eller vad? Jag gav inget förutom det faktum att han fick 30-årsfesten av mej. Vi var förlovade sen tidigare.

• La Lola
    todielou skrev 2011-03-19 15:07:27 följande:

Hej igen...
    Vad gav ni er man när ni friade?

Gav?
    Menar du en ring eller vad då?

Han fick ingen alls.
    Vi skippade det där med förlovningsringar.
    Gifte oss ju ändå 6 mån senare.
  • todielou

okej.. vi är förlovade och har varit i fem år..
    SÅ då behöver jag inte ge honom något då... Är hel kass på att planera..

• La Lola
    todielou skrev 2011-03-20 08:11:13 följande:
    okej.. vi är förlovade och har varit i fem år..
    SÅ då behöver jag inte ge honom något då... Är hel kass på att planera..
    Men...om ni redan är förlovade; varför ska det då frias?
    Då är det ju bara att bestämma en dag när ni ska gifta er.
Svar på tråden Är det okej att kvinnan friar?