• Canon

Nån som fått "underkänt" på efterkontrollen?

Fick barn i dec o har bokat tid fr efterkontroll då BM ska kolla om man gjort knipövningarna, o dessutom gjort dem rätt och fått resultat.
    Tycker att jag kniper ganska ofta, men är inte säker på om jag gör dem rätt, orkar göra så som det uppmanas, tex så mkt du bara orkar i 10 sek osv.
    Gör små lätta, o när man känner efter med handen känns "hålet" ganska stort fortfarande. Går det ihop till sin ursprungliga storlek efter lite längre tid eller.

Vill börja med hemträning men tydligen ska man knipa samtidigt som man gör tex plankan, hur i hela friden gör man 2 anstängande saker samtidigt?

Har nån fått uppmaningen att träna mer efter e.kontrollen? HUr/vad tränar ni om ni tränar hemma? 

• Svar på tråden Nån som fått "underkänt" på efterkontrollen?
  • Hanna 77

Jag har köpt knipkulor som jag tränar med för jag fick inte riktigt bra resultat på egen hand. Testa det!

• Winglur

Fast hon ska inte kolla att man har knipit, utan bara att man har hittat rätt muskler för det.
    Jag tror inte att hon kommer underkänna dig. :)
    Om du inte använder rätt muskler så hjälper hon dig med det.

Jag är skit dålig på att knipa, det är över 2 år sedan förlossningen nu.
    Men jag fick ett tips om att varje gång jag borstar tänderna ska jag passa på att göra knipövningar.
    Så att man får i det i rutin och det rävker gott och väl att göra dey morgon och kväll. :) 

• Floffeen

dom frågade mig om jag villebli undersökt på efterkontrollen eller ej.
    så sa att jag inte ville.
    ärligt har jag inte ens gjort knipövningar bara vecka 1 -2 ..
    gick till gyn för ett tagsen och där såg allt jätte bra ut.
    men jag tycker det ser fel ut...
    någon som vet varför man skall göra dom?
    hon sa att det kunde man göra även om man ej fått barn.
     bra för muskulaturen?

• Ogi
    Floffeen skrev 2011-03-15 20:57:08 följande:
    dom frågade mig om jag villebli undersökt på efterkontrollen eller ej.
    så sa att jag inte ville.
    ärligt har jag inte ens gjort knipövningar bara vecka 1 -2 ..
    gick till gyn för ett tagsen och där såg allt jätte bra ut.
    men jag tycker det ser fel ut...
    någon som vet varför man skall göra dom?
    hon sa att det kunde man göra även om man ej fått barn.
     bra för muskulaturen?
    Menar du varför man ska göra knipövningarna? Det är precis som du skriver - för att träna upp muskulaturen. Jag har till exempel varit jättedålig på att göra knipövningar både vid första och andra barnet och jag har lätt för att kissa på mig när jag till exempel hostar eller nyser :S
  • Floffeen
    Ogi skrev 2011-03-15 21:18:23 följande:
    Menar du varför man ska göra knipövningarna? Det är precis som du skriver - för att träna upp muskulaturen. Jag har till exempel varit jättedålig på att göra knipövningar både vid första och andra barnet och jag har lätt för att kissa på mig när jag till exempel hostar eller nyser :S
    Oj!
    Tur man inte har sånna problem.
    Så var det väl i början för mig.
    Om jag hosta, nös eller snöt mig så kände man hur avslaget pressades ut eller hur man ska säga.
    Men aldrig varit så med urinet eller så, då har jag inte läckt.
    Fast haft urinvägs infektion och det var nog det som fick mig att sluta med övningarna
    då det gjorde ont och fick kramp i hela magen efteråt.

Men är det försent om man skulle starta nu?
     (detta kanske inte hör till själva tråden)
    Räcker det om man gör kanske knipövningar lite då och då eller det kanske är totalt meningslöst.

Ärligt trodde jag det var för att man skulle "tightas" ihop och för att kunna ha "normalt" sex
    haha knäpp tanke jag vet.
    Men då sambon aldrig klagade så bidrog väl det med till att man struntade i dom..

Ber om ursäkt till ts då detta kanske inte är svar på ditt inlägg.
    Men som sagt dom ska INTE underkänna på efter vårds kontrollen.
    Bara fråga om du göra och  vissa kanske känner om du gör rätt (men då skall dom ju fråga om de får känna)
  • Ogi

Var på efterbesök idag och de kollade inte ens vaginalt. Den enda undersökningen jag gjorde var att ta blodtryck. Utöver det diskuterade vi bara förlossningen och hur det varit efteråt, om jag haft bekymmer etc. Detta med knipövningar kom upp och jag erkände att jag är urdålig på att komma ihåg. Barnmorskan sa att om man inte gör knipövningar kan man få mycket problem om 10-15 år med urinblåsan, livmodern och tarmarna. Musklerna som man tränar håller nämligen uppe dessa organ. Man kan alltså få problem med urinläckage, svårt att bajsa/analt läckage och troligtvis att livmodern faller ner (det sa hon inte, men min mamma har haft det och jag antar att det var för att hennes muskulatur inte var speciellt tränad). Tror inte det är för sent att börja ifall man inte gjort det innan. Jag ska börja nu i alla fall :)

• Dr Mupp

De har aldrig kollat knipet. Efter sista gick jag inte ens på efterkontroll.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • skånegås

Jag fick underkänt efter första barnet trots jag tyckte jag tränat, men hade tydligen gjort fel... Hon kände och jag fick träna så jag gjorde rätt och höll på ett tag. Efter andra och tredje barnet var det ok. De säger att man ska göra det dagligen resten av livet...

Knipträning är alltså jätteviktigt men acks å svårt att komma sig för. Svag bäckenbotten kan bidra förutom till problem med avföring, urinläckage och framfall t.ex. med ryggproblem...
    Meningen är att man först ska lära sig knipa på rätt vis innan man börjar träna resten av kroppen. Då blir det inte lika svårt att göra det samtidigt. All magträning sliter på bäckenbotten om man inte kniper...

Är i v 41 nu och har ännu inte börjat tyvärr, fast jag vet...

• Canon

Precis grodan81, innan magträning måste man tränat bäckenet för livmodern pressas ner vid ansträngning. Precis som innan msn nyser ska man knipa då äpdet annars blir stor påfrestning. Enligt BM ska man knipa samtidigt som man Gör övningar,supersvårt ju. Vill undvika framtida problem

• Kazeer

BM har aldrig kollat "knipet" när jag har varit på efterkontroll. Det har inte varit någon vaginal undersökning alls utan det var ett samtal samt koll av blodtryck och vikt.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Canon

Hade BM inte gjort det hade jag bett om det, det är ju jätteviktigt att iaf få kunskapen sen om man inte vill knipa är upp till en själv

Svar på tråden Nån som fått "underkänt" på efterkontrollen?