• Junilängtan

Hjälp, ont i fogarna 9 mån efter förlossning!!!

Men hallå, trodde att detta med smärtor i bäckenet (foglossning) skulle sluta kort efter graviditeten. Jag födde barn för 9 månader sen och har fortfarande ont när jag ligger ner och om jag går på promenad. När slutade detta för dig??
    En vän till mig sa att vissa aldrig blev av med detta och då fick jag panik!!!!!
    Finns det nån därute som hade det lika länge som jag och sen vips bara försvann det??
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hjälp, ont i fogarna 9 mån efter förlossning!!!
  • älskarlivet81
    apanssonsmamma skrev 2011-03-14 15:05:24 följande:
    Har inte ens vetat om att man kan "söka" för det :)
    Kanske ska göra det o se till o bli av med skiten nån gång.
    Är väl på tiden efter 3 år.. :)

Vårdcentral eller MVC? 
    Vårdcentral eller direkt till sjukgymnast
  • apanssonsmamma

Okej, kan va bra o kolla upp det då kanske :)

• Marnet

Samma här har aldrig blivit bra i höften o för mig e de oxå snart 3 år sen... Vet att man kanske borde kolla upp men de blir bara inte så..

• förvirrande

Vårdcentral eller MVC? 
    Du får nog söka "privat" eller få remiss av din läkare. Jag vet inte helt hur det fungerar där Du bor. Här där jag bor är det privat och bara att betala med privata medel också - men det är det ju värt
  • Junilängtan
    förvirrande skrev 2011-03-14 15:04:21 följande:
    Ofta kommer ju problemen inte från foglossning utan, som andra skrivit, från obalanser i länd och bäcken. Dessa överrörligheter eller låsningar försvinner ju inte bara av sig utan man får helt enkelt söka hjälp hos kiropraktor eller sjukgymnast eller liknande. När problmatiken är löst och man återfått normal rörlighet kan man så gå igång med träning.

De flesta blir symtomfria - men det sker inte av sig själv.
    Hur menar du att man ska göra för att få tillbaka den normala rörligheten?
  • apanssonsmamma
    förvirrande skrev 2011-03-14 15:07:59 följande:
    Du får nog söka "privat" eller få remiss av din läkare. Jag vet inte helt hur det fungerar där Du bor. Här där jag bor är det privat och bara att betala med privata medel också - men det är det ju värt
    Mmm kanske kan vara det faktiskt.
    Har ju som sagt "bara" ont om jag spänner ihop benen/låren, som att du tänker dig sätta dig på en stock o knipa runt..
    Haha va fel det där lät då...
    Eller om jag drar ena benet för snabbt åt ena hållet. 
  • förvirrande

overrörligheter beror i stor del av muskuletur som är passiv - den ska stimuleras till att börja arbeta aktivt igen. Låsningar eller blockeringar kan lösas med manipulation eller andra tekniker.

• Junilängtan
    förvirrande skrev 2011-03-14 15:11:35 följande:
    overrörligheter beror i stor del av muskuletur som är passiv - den ska stimuleras till att börja arbeta aktivt igen. Låsningar eller blockeringar kan lösas med manipulation eller andra tekniker.
    Hmm kanske får kolla upp detta här. Men trött på att gå till sjukgymnast..
    Men jag förstår nog inte riktigt det hela. För min sjukgymnast förklarade att bäckensmärtor i samband med graviditet beror på att hormonet relaxin gör bäckenet mjukare och att det rör på sig pyttelite vilket gör ont. Men borde inte dessa hormonella förändringar upphöra och gå tillbaks till hur det var innan.  
  • förvirrande
    Junilängtan skrev 2011-03-14 15:25:04 följande:
    Hmm kanske får kolla upp detta här. Men trött på att gå till sjukgymnast..
    Men jag förstår nog inte riktigt det hela. För min sjukgymnast förklarade att bäckensmärtor i samband med graviditet beror på att hormonet relaxin gör bäckenet mjukare och att det rör på sig pyttelite vilket gör ont. Men borde inte dessa hormonella förändringar upphöra och gå tillbaks till hur det var innan.  
    Jo, de hormonella förändringarna går tillbaka. MEn som jag skrev tidigare så beror många smärtor på obalanser  i länd och bäcken och de går inte tillbaka av sig självt.
    Många med bäckensmärtor tror/säger att de har foglossning när det i själva verket är låsningar i länden till exempel.
    Jag tycker inte heller att sjukgymnast är det bästa alternativet men det är ju där man kan få subventionerat priset om man har remiss( kan inte helt hur det där fungerar)
    JAg skulle helt klart rekomenedera kiropraktor - så händer det något och där får man inte bara övningar som man inte tycker ger något (grov generallisering - alla sjukgymnaster arbeter inte så)
  • Junilängtan

Vet inte riktigt varför men känner mig lite skeptisk till kiropraktorer och är rädd att de ska rycka tag i en...

• Buspojkarna

Jag har kronisk foglossning och kommer aldrig bli bra utan operation.

Jag kan varken hoppa, springa eller gå mer än ett par km. Har konstant ont och måste rätta tillbaka bäckenet på rätt plats flera gånger om dagen

• förvirrande
    Junilängtan skrev 2011-03-14 15:54:04 följande:

Vet inte riktigt varför men känner mig lite skeptisk till kiropraktorer och är rädd att de ska rycka tag i en...

Nu finns det ju flera olika tekninker en kiropraktor kan arbeta med. Tala om för Din kiropraktor att du inte vill ha/inte tycker om de "hårda" teknikerna så kan ju han/hon välja en mildare eller mjukare teknik. Det måste inte var så hårt.
  • mimsan01
    Junilängtan skrev 2011-03-14 15:01:24 följande:
    Ja all bålträning är tror jag är bra. Jag tränar på coreboll efter tips av sjukgymnasten eftersom jag har en kass rygg. Men jag fattar inte riktigt hur knipövningar ska hjälpa?
    Som jag fattade så tränar man upp hela bäckenmuskulaturen med knipövningar. Så om man tränar upp musklerna runt omkring bäckenet så belastar man själva bäckenet mindre... det var typ så jag fattade det ...
  • mimsan01

Vårdcentral eller MVC? 
    Där jag bor så räckte det med ett samtal till vårdcentralen
  • Junilängtan
    mimsan01 skrev 2011-03-14 17:42:22 följande:
    Som jag fattade så tränar man upp hela bäckenmuskulaturen med knipövningar. Så om man tränar upp musklerna runt omkring bäckenet så belastar man själva bäckenet mindre... det var typ så jag fattade det ...
    ok ja det låter ju logiskt! Ska pröva!
  • KlasStures mamma

Jag hade oxå JÄTTE ont lång tid efteråt. Gick till sjukgymnasten som jag gick till innan förlossningen. Det hjälpte lite. Men det som har hjälpt bäst är spinning! Två pass och sen kände jag ingenting. I kombination med massage av sätet (rumpan) så känner jag MYCKET sällan av fogarna. Nu kör jag styrke träning oxå så nu, när tösen blir två, känner jag mycket sällan av det. Ända gången är när jag har varit sjuk så jag inte ahr tränat på 1-2 veckor och jag lägger mig på rygg på golvet tex. Men det kan jag leva med

Man får jobba för att bli av med smärtan helt enkelt =)

• Junilängtan
    KlasStures mamma skrev 2011-03-15 13:33:19 följande:
    Jag hade oxå JÄTTE ont lång tid efteråt. Gick till sjukgymnasten som jag gick till innan förlossningen. Det hjälpte lite. Men det som har hjälpt bäst är spinning! Två pass och sen kände jag ingenting. I kombination med massage av sätet (rumpan) så känner jag MYCKET sällan av fogarna. Nu kör jag styrke träning oxå så nu, när tösen blir två, känner jag mycket sällan av det. Ända gången är när jag har varit sjuk så jag inte ahr tränat på 1-2 veckor och jag lägger mig på rygg på golvet tex. Men det kan jag leva med

Man får jobba för att bli av med smärtan helt enkelt =)
    Jo det blir ju helt klart värre när man bara sitter på rumpan... men för mkt träning gör också ont...
  • KlasStures mamma
    Junilängtan skrev 2011-03-15 22:54:45 följande:
    Jo det blir ju helt klart värre när man bara sitter på rumpan... men för mkt träning gör också ont...
    den avvägningen känner man ju själv. Spinningen gjorde bara att jag blev trött i ländryggsmusklerna under passet, fick hoppa av cykeln emellanåt för att stretcha ut det och sen på det igen. Så det märktes ju helt klart att de musklerna behövde tränas. Och efterhand kunde jag sitta längre och längre på cykeln. Men det märktes direkt att det hjälpte!
Svar på tråden Hjälp, ont i fogarna 9 mån efter förlossning!!!