SofieTrinh skrev 2011-03-14 17:01:18 följande:
tycker det är så svårt när hon undrar vart man tar vägen. jag vill inte säga att man blir till ingenting för det tror jag inte själv, men samtidigt så vet man ju inte vad det är som händer.
Just det tycker jag är jättebra att säga. Att det faktiskt inte finns någon som vet... Då kan man berätta att endel tror att man blir en ängel, andra tror att man bara inte finns mer och ytterligare andra tror att man kan födas som någon annan - kanske som ett djur. Och så kan man fantisera om det ihop - och barnets tankar blir lika "giltiga" och "rätt" som ens egna.
Sedan brukar jag prata om att vuxna också kan tänka mycket på döden - och att många böcker, dikter och teatrar handlar om det (eller om kärlek). Att det är något som men inte är ensam om att fundera på helt enkelt...
Sedan finns det endel bra böcker att läsa. "Adjö, herr Muffin" av Ulf Nilsson/Anna-Clara Tidholm
är en jättefin bok om ett marsvin som dör. Och "Roy" av Gro Dahle/Svein Nyhus är en underbart fin bok om en pojke vars hund har dött.