• SofieTrinh

Hur talar man om döden???

Hejhej! Min dotter har kommit upp i den åldern att hon undrar vad döden är. Hittills har jag inte kommit på ett sätt att förklara det på ett bra, icke-skrämmande sätt. 

Hur gör ni?
    Kan man säga att en del tror så här och andra tror så här ... eller? 

• Svar på tråden Hur talar man om döden???
  • She is Me

försök att inte komplicera det för mycket. Ta frågan när den kommer. Min mormor dog i helgen, och då berättade vi det för sonen (snart 4år) och då frågade han varför dog hon, vi svarade att hon var gammal och hjärtat slutade att slå och nu är hon ibland stjärnorna, för det är så vi ser på det.

Google is my friend ♥
  • Anna8303

Ett svårt ämne. Min morfar dog härom veckan och min äldsta dotter är 5 år. Vi har försökt vara så öppna som möjligt om allt och försökt förklara som allting är. Hon var med och sjöng för honom när han låg i sängen samma dag som han sen gick bort. Min mamma vakade då. Med gamla är det ju mer naturligt. Svårare när det sker mer oväntat. Sen har vi valt att tala om att gammelmorfar är i himlen nu med en ny kropp som orkar göra annat än bara sova. Att vi försöker se det som att det finns något mer efter döden även om det givetvis inte är något vi vet. Men man kan ju få hoppas :) 

• WimZy

Det finns en jättebra bok för barn på Fonus som handlar om döden.

• SofieTrinh

tycker det är så svårt när hon undrar vart man tar vägen. jag vill inte säga att man blir till ingenting för det tror jag inte själv, men samtidigt så vet man ju inte vad det är som händer.

• Anna8303
    SofieTrinh skrev 2011-03-14 17:01:18 följande:
    tycker det är så svårt när hon undrar vart man tar vägen. jag vill inte säga att man blir till ingenting för det tror jag inte själv, men samtidigt så vet man ju inte vad det är som händer.
    Men man kan kanske berätta vad som händer med den gamla eller söndriga kroppen, med begravning och att den blir till ingenting. Vill man sen kan man säga att man tror att personen får en ny kropp och ett nytt liv i himlen eller någon annanstans men att man inte vet. Tror det är bra att barnen märker att vi inte kan veta allt :)
  • augustisten
    Just det tycker jag är jättebra att säga. Att det faktiskt inte finns någon som vet... Då kan man berätta att endel tror att man blir en ängel, andra tror att man bara inte finns mer och ytterligare andra tror att man kan födas som någon annan - kanske som ett djur. Och så kan man fantisera om det ihop - och barnets tankar blir lika "giltiga" och "rätt" som ens egna.

Sedan brukar jag prata om att vuxna också kan tänka mycket på döden - och att många böcker, dikter och teatrar handlar om det (eller om kärlek). Att det är något som men inte är ensam om att fundera på helt enkelt...

Sedan finns det endel bra böcker att läsa. "Adjö, herr Muffin" av Ulf Nilsson/Anna-Clara Tidholm
    är en jättefin bok om ett marsvin som dör. Och "Roy" av Gro Dahle/Svein Nyhus är en underbart fin bok om en pojke vars hund har dött.
  • Marie30

Vi har pratat myyyycket död de senaste året med tre närstående som dött. Vi säger att vi inte vet och framförallt vår äldsta har många egna teorier. Jag tror att man bara ska säga som det är utan att dramatisera. Jag försker också att inte ge mer information än de frågar efter. Visst önskar jag att jag kunde skydda dem från rädslor och skrämmande tankar men jag tror inte att det går. Jag upplever dessutom att barnen mer har reagerat på hur vi föräldrar mår och varit uppmärksamma på hur vi hanterar situationen. Det är en större grej att vi föräldrar är ut balans än att någon är död eftersom döden är så svår att greppa.

• Rödnäbba
    Säg att du inte vet?
  • Rödnäbba

Det är bara vuxna som är skrämda över döden.Barnen tycker det är helt naturligt, vilket det är.. Jag skulle säga att personen som är död inte går att träffa längre men den finns kvar i minnet.

• mikroE

Var öppen att detta är ett område som även vuxna inte allt om. I min familj har tyvärr många dött och mina syskonbarn har frågat mig precis som sina föräldrar och det bästa är bara att säga att man inte vet men man kan tro och gissa. Man kan berätta vad man själv tror och vad andra tror tex att vissa tror att när man dör kommer man till en ny kropp, att man blir en ängel eller att ingenting händer att man bara försvinner.

• fröken

Jag brukar ofta diskutera livsfrågor med min son, nu är han 5 år, men vi har pratat om det länge. Han undrar vad som händer när man dör och jag berättar vad jag vet. Att kroppen bara blir ett tomt skal, som grävs ner i jorden. Sen allt det andra, det jag inte vet något om, det säger jag att jag inte vet. Vi pratar om att en del tror så, och en del tror si. Sonen har bestämt sig för att han tror att man blir en stjärna när man dör, och det säger jag att han gärna får tro. Så det är inte svårt alls att prata om. Det gäller bara att vara ärlig och inte linda in allt man själv tycker är obehagligt för att "skydda" barnet.

Svar på tråden Hur talar man om döden???