• Danitra

Seriöst! Finns det något tråkigare än småbarnsföräldrar?!

Nej, det gäller inte alla men MÅNGA! Det är nästan enbart kvinnor och dom snackar ENBART om:
    Barnvagnar
    Barnkläder
    Leksaker
    Dagisstart
    Amning
    Annan mat

med liten variation för:
    "Såg du Big Brother igår?"
    "Asså, Solsidan - så sjukt kul!"
    "Mallis är verkligen inte samma sak som Thailand"
    "Män asså.."

Dör ni inte lite av tristess och meningslöshet?  

• Svar på tråden Seriöst! Finns det något tråkigare än småbarnsföräldrar?!
  • FannyGioia

Sen undrar jag hur mycket sömnbrist du har upplevt, för vissa dagar är som en dimma för mig. Då är det verkligen inte tal om att ens gå till öppna förskolan, utan det är ren överlevnad som gäller.

• Lajkie

Jag tillhör nog dessa tråkisar ni pratar om ;) Och mina vänner oxå!

cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
  • älskarlivet81

Fast det värsta är väl de föräldrar som alltid har sååååå duktiga barn? Visst kan jag berätta om något min dotter gjort, men då är det i sammanhanget... Min syster ska dock alltid berätta hur duktiga hennes barn är och altl de kan innan någon annan kan det etc...

• Danitra
    Erese skrev 2011-03-16 15:45:31 följande:
    Men dessa personer kanske "enbart" disskuterar detta i vissa sammanhang. Vi kan inte veta vad de samtalar om med sin syster, man,fru,vänner,kollegor osv. Har du/ni följt en sådan person dygnet runt i mer än 1dag? Jag är tveksam till att man enbart kan disskutera dessa ämnen dygnet runt. Klart att det talas om andra saker, däremot kanske dessa ämnen dominerar mer än för andra. Vad vi som individer väljer att fokusera på är valfritt anser jag, gillar man det inte så gillar man det inte. Ingen vill ha samtal med någon som känner sig tvingade till det eller för den delen är urtråkad av samtalsämnet.

Jag förstår vad du menar, men tycker inte att det framkommer tydligt i TS. Tycker mer disskutionen går ut på att "klanka" ner på dessa personer som om dom vore "mindre" värda för att de har andra intressen än vad andra har. Inte att du är intresserad av människors olikheter/likheter. Nu har jag inte läst vart enda inlägg så jag kan ha missat något.
    Jo, det får jag väl hoppas att dom gör. Men jag reagerar ändå på att man enbart diskuterar detta dag efter dag, timme efter timme utan att komma djupare. Jag har träffat på föräldrar som umgåtts i över ett halvår men ändå bara diskuterar ämnena jag nämner med varandra. Utan djup, utan reflektion och utan variation.
  • Danitra
    FannyGioia skrev 2011-03-16 16:01:34 följande:
    Fast det är ju bara fördomsfullt. Jag hinner inte. Eller orkar är kanske är bättre ord. När jag har en stund för mig själv vill jag bara ta det lugnt, vilket för mig är att sitta vid datorn eller kanske kolla en serie. Den enda jag umgås med under dagarna är min son på sex månader och han bidrar inte direkt till att styra samtalsämnena bort från sömn, amning och annat barnrelaterat. De få gånger jag träffar folk (oftast klasskompisar) kan vi prata psykologi, eftersom det är vår gemensamma nämnare, men även om jag är intresserad känner jag ofta att jag inte hänger med. Jag har svårt att fokusera på något annat än sonen, som är vild och behöver ständig underhållning.

Det betyder inte att jag aldrig mer kommer att tänka på eller prata om annat i framtiden, när jag fortsätter att plugga till exempel. 

Men då handlar det ju ändå om att du väljer bort det av olika anledningar, inte att du inte hinner. Sen kan jag absolut förstå att man kan vilja göra det om man har ett utmanade barn eller lider av sömnbrist!
  • Mary Wollstonecraft

fniss :) Är delvis benägen att hålla med ts! Av det skälet kommer jag aldrig någonsin, oavsett hur många barn till jag föder, vara föräldraledig på heltid. Man drabbas lätt av intellektuell härdsmälta, även fast man  lyssnar på P1 hela dagarna - hur kul är det när det inte finns någon att diskutera det man hör med?!

• Danitra
    Mary Wollstonecraft skrev 2011-03-16 16:52:51 följande:
    fniss :) Är delvis benägen att hålla med ts! Av det skälet kommer jag aldrig någonsin, oavsett hur många barn till jag föder, vara föräldraledig på heltid. Man drabbas lätt av intellektuell härdsmälta, även fast man  lyssnar på P1 hela dagarna - hur kul är det när det inte finns någon att diskutera det man hör med?!
    Ja, isolering med enbart mitt/mina barn + andra föräldralediga har aldrig varit ett alternativ för mig!
  • Stinky
    kokos skrev 2011-03-16 11:45:35 följande:
    Frågan lyder ju: Dör ni inte lite av tristess och meningslöshet? Mitt Svar: NEJ!

Och om TS nu inte vill vara med småbarnsföräldrar, so what??
    Men varför engagerar du dig i frågan om du inte bryr dig?
    Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
  • vivianne

Jag erkänner villigt att jag är "tråkigare" när jag har små barn. Är där nu igen. Men när storasyster blev drygt tre blev jag som vanligt igen och räknar med att bli det även när lillasyster blir lite större.

Det är den bedövande tröttheten som gör att min värld krymper och bara rymmer det som är precis under näsan. Men som tur är har jag överlevt tristessen och meningslösheten än så länge

• Freijah

Haha jag har lite tvärtom problem, så fort man träffar någon eller pratar med någon så är första frågan alltid "hur e det med lilleman?"
    varvid jag svarar, bra, han växer.

Där tycker jag ämnet är uttömt och hoppas på att få lite intressantare samtalsämnen, men nej då, då ska folk förhöra sig om amning o blöjbyten o fan o hans moster.
    *SUCK!*

Min son är snart 4 månader o jag e redan less på att bara prata bäbis..

• Fridayyy

Jag pratar ju om annat med min mamma och min make. Vi pratar psykologi, politik och sådant som inte alls har med barn att göra..gör inte ni det?? Dessutom tycker inte jag det är så roligt att prata om barnvagnar och sådant.

• Erese
    Danitra skrev 2011-03-16 16:48:20 följande:
    Jo, det får jag väl hoppas att dom gör. Men jag reagerar ändå på att man enbart diskuterar detta dag efter dag, timme efter timme utan att komma djupare. Jag har träffat på föräldrar som umgåtts i över ett halvår men ändå bara diskuterar ämnena jag nämner med varandra. Utan djup, utan reflektion och utan variation.
    Mmm..men detta kan faktist bero på att man vill hålla den formen av vänskap på just det planet. Jag vet inte hur det är med alla människor här i världen, men jag skulle då inte orka bekanta mig på ett mer "djupare" plan med varenda vuxen som jag möter på i mitt liv. Då menar jag bvc, studier, kollegor osv. Att ha ett mer menigsfullt vänskaps band tar tid och ork, det är en relation som behöver vårdas och att då ha detta med mängder av människor tror jag skulle trötta ut de allra flesta. Därför tror jag att många inom denna grupp som du nämner i TS väljer att just tala om dessa ämnen och framförallt de i en mamma grupp då de, oftast är de enda vuxna som man kan umgås med en vardag kl 12.00. Men man kanske inte vill lära känna varandra på ett "djupare" plan och därmed håller samtalen till barnen, vädret, det senaste tv programet osv.

Jaf vet själv efter att ha studerat i ca 5år, att man inte orkar lära känna varenda ny klass kamrat med entusiasm och därmed blir samtalen mer ytligare. Förutom det ämne man studerar just då.

Att det finns personer som inte klarar av att ha dessa mer ytliga bekantskaper är väl helt ok, som jag sa vi är alla olika. Att man inte vill vara med i mamma grupp pågrund av detta är helt ok också. Vissa klarar inte av att ha dessa former av bekantskap utan krävr en mer närmare kontakt och har ett större behov av att disskutera djupare samtalsämnen.
  • Butterscotch
    Danitra skrev 2011-03-16 14:29:52 följande:
    Jo, men under hela dagen då? 

Jag antar att man är väldigt olika, jag har aldrig upplevt det problemet och då studerar jag ändå på heltid och jobbar extra också. 
    Oj, det hade jag aldrig fixat samtidigt som jag är föräldraledig! Jag drog till och med tillbaka mitt eget erbjudande om att jobba 25% eftersom jag insåg att jag inte skulle hinna/orka. Antingen är jag väldigt ineffektiv eller så har jag krävande barn

Dagtid? Tja, då tar jag hand om min son förstås. Han sover två gånger per dag, och första tuppluren brukar jag t ex ägna åt att röja upp och ringa samtal eller annat som jag vill hinna göra när jag har en paus från honom. Andra tuppluren brukar inträffa efter att dottern hämtats på dagis, och då vill jag hinna umgås lite med henne på tu man hand, efter att jag förberett middagen (att laga mat när sonen är vaken är jäkligt krångligt, och gnälligt blir det). Han är ganska krävande och kan inte leka själv, men så är han bara ett år. Det han helst vill göra är att hålla mig i handen så att han kan knata runt, alternativt bli skjutsad på sin bil eller i lära-gå-vagnen. Det är svårt att multitaska då.

Sonen somnade kl 19  idag, och dottern gick och lade sig kl 20. Nu har jag röjt upp och ska kolla 20 minuter på Arga snickaren, tänkte jag. Sen måste jag ringa banken, köpa doppresent, kolla vad vi ska köpa på taxfree och beställa det, samt reka webben efter barnkalasprylar inför dotterns födelsedag om några veckor. Om jag är klar med det innan kl 22 kanske jag gör ett försök att kolla på nyheterna på 4:an, vi får se hur det går med det
  • Butterscotch

Kanske bör nämna också att jag faktiskt inte pratar om det som ts nämner i trådstarten, förutom kanske med andra föräldrar på öppna förskolan (om vi lyckats pallra oss dit någon gång). När jag behöver vara social brukar jag köra "å-vad-intressant-det-du-berättar-är-berätta-mer" och så ställer jag tusen följdfrågor om jag nu själv inte har någon relevant input att komma med, eller så väljer jag ett samtalsämne som inte kräver någon djupare kunskap om dagsaktuella händelser.

Som någon annan skrev ovan - jag vet att det blir bättre om något/några år, så jag håller ut tills dess. Lite tristess under en begränsad period har ingen dött av.

Svar på tråden Seriöst! Finns det något tråkigare än småbarnsföräldrar?!