Hej! Jag har gjort fvp.missfallsrisken är störst samma dag och närmaste dagarna,sen minskar risken succesivt,men de sa till mig att den kan sitta i ca 2 veckor efter provet.men som sagt,risken för missfall är väldigt liten och är det okej efter ett par dagar är chansen mkt mkt större att det ska gå bra!
man kan få ett snabbsvar,(vet inte om det kan skilja mellan landstinget)...,det tar bara ca 3 dagar,då får man iaf svar på de tre vanligaste kromsomavvikelserna såsom trisomi 13,18 och 21.
sen kan man öven få en fullständig analys,tar ca 2 veckor, då de lixom ser allt vad gäller kromosomer,de tre vanligaste, men också mkt ovanliga avvikelser.de kan även se avvikelser som de kanske inte kan koppla till ngn sjukdom.så det finns avvikelser som inte märks lixom.
man gör provet efter vecka 15+0 tror jag...man ska passerat 15 fulla veckor tror jag,..lite osäker...det handlar om att risken är mk mindre då.
provet går snabbt,de spritar magen,kör in en tunn nål in i fostersäcken och suger ut vatten. de har full koll på barnet med ultraljud samtidigt.efteråt så kollar de oxå att barnet mår bra. för mig gjorde provet inte ont,mer obehagligt och så spände det när de sög ut vattnet.
vi gjorde provet väldigt sent i graviditeten pga tillväxtproblem med våran bebis. hade det visat sig att det va allvarliga problem och OM vi valt att avbryta graviditeten så va det väldigt bråttom, så vi behövde snabbsvaret.snabbsvaret va inte säkert i vårt fall pga blod o provet...så vi fick vänta på det fullständiga...men efter fullständiga analysen visade sig att lilltjejen inte har kromosomavvikelser!
Jag är 25 år,sambon 28.vi valde att inte gör kub pga att jag inte vill göra fvp.nu hamnade vi av olika anledningar i ett läge där vi kände att vi behövde göra provet.
Lycka till i vilket beslut du än tar!