• saltflingan

Ont i halsen, hur gör ni med er prematur?

Vår lilla älskling föddes i fredags i v 34+3. Han ligger i värmesäng och får sola, men annars är allt okej. Grejen är bara att jag har fått ont i halsen och är livrädd för att smitta honom och alla de andra små på neo. De andra bebbarna verkar alla ha det värre än vår lille plutt och jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag smittar dem eller vår ängel och något händer till följd av det.

Jag vaknade igår (på neo) med halsont och täppt näsa och gick därför hem efter att ha pratat med personalen. Vi skulle avvakta till idag och se hur det hela utvecklade sig. Idag har jag mer ont i halsen men näsan är bättre. Känner mig dock så kluven och som världens sämsta mamma som överger sitt lilla nyfödda barn. Hur har ni gjort vid förkylningar? Ska man våga sig på att stanna kvar på neo och mer eller mindre konstant tvätta och sprita händerna eller ska man läka ut det hemma? På neo sa de att jag fick stanna om jag var jättenoga med händerna, men samtidigt sa de att när de själva kände sig så så skulle de undvika att gå till jobbet. Så vilken sida väger tyngst? Att vara hos sitt barn och riskera smitta eller att överge sitt barn och det får vara friskt?

Jävla bb som har så kallt på rummen att man blir sjuk. 

• Svar på tråden Ont i halsen, hur gör ni med er prematur?
  • Fiyali

Jag stannade med mitt barn, höll mig långt ifrån andras barn. Kollade direkt upp också om det var något man kunde äta antibiotika för :)
    Noga med handhygienen och absolut inte röra vid andras saker. När jag hostat i tröjan bytte jag tröja.

• saltflingan

Hur gjorde du för att få det kollat? Jag tycker att jag känner av en gbsinfektion och har lämnat urinprov till bb, men eftersom det bara är jag som misstänker det så skickar de det inte ens på odling! En patient kan man ju inte lita på!

Usch hoppas man slipper hosta för fy vad ont det gör att hosta som nysnittad.

• anju79

Kan inte pappan ta ett pass på Neo så du får känna efter vart det går med din infektion? Jagär sjuksköterska o har själv fått 2 premisar. Jag har avvaktat att åka in om jag kunnat. Inte så bra att dra en luftrörsinfektion till en premis:(

• saltflingan

Pappan måste tyvärr stanna här eftersom jag inte kan lyfta vår 1-åring då jag är snittad. Åh vad jag önskar att mamma och pappa bodde närmare så att de kunde hjälpa oss.

Tanken var igår att sambon skulle åkt till sjukhuset när sonen somnat vid 21, men inte somnade han inte. Så vid 22.20 gav vi upp och sa att sonen får väl somna på golvet och sen får sambon lyfta över honom i sängen när han kommer hem. Så några timmars gos och närhet fick lillebror på sjukan iaf, sambon kom hem vid 01.30. Sonen hemma somnade dock inte förrän 01.20, tack och lov utan att ha gjort några stordåd i blöjan för då vet jag inte hur jag hade gjort.

• AbouSamra

Usch hoppas du känner dig bättre fort... 

När min son låg på neo så fick jag munsår. Jag valde att stanna hemma i två dagar till det "torkat" lite. Sedan använde jag munskydd i ytterligare 2 dagar. Dom sa till mig att jag kunde vara kvar men jag vågade inte riskera att kanske smitta min lillkille. Självklart kändes det jobbigt att vara utan han och lämna han ensam, men jag sa till sköterskorna att dom kunde ha han uppe i famnen när dom matade han, precis som jag brukade (han sond matades). Så han fick känna närhet och inte låg där ensam i kuvösen hela tiden. Min man var tvungen att arbeta så han kunde inte vara på neo hela tiden men han var där efter jobbet varje dag och gosade med den lille.  

• knäppisen

Jag hade stannat hemma även om det inte känns så kul.

• saltflingan

Vi åkte in ett par timmar idag eftersom det skulle bli läkargenomgång, men jag höll mig borta från honom. Vi sa att jag skulle undvika att ta upp honom och avvakta till imorgon bitti. Känner jag mig sämre i halsen skulle jag kontakta vc för att utesluta att jag behöver antibiotika och sen skulle vi ta det från det. Hoppas så att jag mår bättre imorgon! 

• Cocco

Jag pratade med läkarna eftersom jag också var lie förkyld. De sa att jag fick stanna eftersom mitt barn behövde mig mer än att det var farligt för det att bli lite förkyld. Han är född v33+2. Däremot sköterskorna var lite gnälliga.
    Jag tittade knappt åt några andra barn och efter en vecka fick vi eget rum och då berörde det ju ingen annan.
    Milou blev aldrig sjuk utan det var nog mer jag som fick lite skit eftersom jag var så väldigt nedsatt efter förlossningen.
    Man kan ta upp sitt barn men kanske ha munskydd.
    För anknytningen skull och amningen skull så behöver man ju närheten.

• klaramamma

När min lilla hamnade på neo igen pga rs-virus, fick både jag och min man magsjuka...inte kul att vara hemma utan henne, men vi litade på personalen ( kände ju dem sen innan:)) och väntade tills vi var helt friska. Ha inte dåligt samvete att du är hemma, passa på att gosa med stora istället...

• saltflingan

Halsen känns bättre idag så efter att ha ringt och pratat med neo så sa vi att jag ska komma och vara med honom!    Så idag ska vi börja försöka amma!  Min lille plutt.  Hjärta

Svar på tråden Ont i halsen, hur gör ni med er prematur?