Svårt att bearbeta förlossningen
Hur ska man göra för att "komma över" sin förlossning? Nu har det gått snart 7 veckor men jag blir fortfarande så ledsen när jag tänker på den. Jag fastnar liksom i tanken och det kan gå hela dagar när jag har jättesvårt att koncentrera mig på annat. Jag återkommer hela tiden till förlossningen i huvudet och har svårt att reda ut tankarna och vad jag egentligen känner. Det jobbar ingen kurator på min vårdcentral så det alternativet är uteslutet. Min BM som jag gick hos under förlossningen är knäpp (lång historia) så henne vill jag inte vända mig till. Jag hade mer ångest för några veckor sedan och försökte prata med min BVC-tant, men hon hänvisade till vårdcentralens barnpsykolog (i brist på annan) som i sin tur tyckte att jag skulle prata med läkare som kunde skicka en remiss till psyk. Har fått en tid hos en läkare på allmänpsykiatrin i slutet av maj. Det känns som en hel evighet bort. Jag har ju problem nu. Dessutom har jag inte så mycket ångest längre utan mer koncentrations-svårigheter, förvirring och jag känner mig ledsen helt enkelt. Jag vet inte ens vad det är med minnet av förlossningen som gör mig ledsen och framkallar dessa förvirrade känslor.
Om en månad är det dags för återkontroll på sjukhuset för att se så att jag läkt ordentligt (stora bristningar!) och tanken på att behöva upp i en gynstol igen med en främling som återigen ska in och gräva i mig gör att jag tillbringat större delen av idag i tårar. Och återigen sitter jag fast i minnen från förlossningen. Hur har ni andra gjort för att gå vidare i era liv och komma över er förlossning ?