Gravid och förvirrad?
Mensen är nu en vecka försenad och eftersom att jag har haft mensvärk sen i torsdags, så köpte jag med mig ett grav.test på vägen hem från jobbet idag. Det visade sig vara positivt och plötsigt började brösten bli ömma och jag behöver kissa mer än vanligt. Men jag är fortfarande inte övertygad.. Shock, jag vet inte. Total förnekelse, ja kanske.
Jag är 28 år gammal och mamma till två underbara gossar, 2 resp. 3 år gamla. Jag pluggar på heltid och har två år kvar på min utbildning. Tanken var att gå klart skolan innan vi ens började tänka på tredje barnet. Finansiellt har vi det ganska tajt just nu. Vi har det bra. Vi klarar oss utan problem, men pengarna räcker ganska så precis. Vi lever på makens inkomst och mitt studielån. Ett tredje barn nu betyder att jag måste göra uppehåll med studierna, vilket betyder att jag min inkomst upphör under tiden. Maken driver sitt eget företag och har ingen möjlighet till att ta ut föräldraledighet, eftersom företaget inte sköter sig självt. Vi måste även skaffa större bil och större boende. Det har vi inte råd med om vi förlorar min inkomst.
Jag har inte berättat för maken om det positiva testet än. Han har varit iväg hela dagen men är på hemvägen nu. Han vet om den försenade mensen och jag bad honom om att köpa grav.test på vägen hem för säkerhets skull. Vi har inte pratat om på allvar hur vi skulle löst situationen om jag skulle vara gravid, men det har kommit på tal att en abort nog skulle vara det "vettigaste" i den situationen.
Jag trodde aldrig någonsin att jag skulle befinna mig i denna sitsen. Och jag vet inte alls hur jag ska gå till väga.
Ovanpå allt så har vår relation varit på hal is ett tag nu och vi har nyligen börjat gå på rådgivning. Det har hjälpt oss en hel del, men vi är inte riktigt där vi vill vara ännu. Jag kan tänka mig att ett tredje barn sätter ännu mer press på vår relation.
Snälla, har ni några råd att ge mig?