• VixieB

När måste man berätta för arbetsgivaren att man är gravid?

Jag är arbetssökande och började fundera på det här nu när jag skickade in listan med sökta jobb till min handläggare på Arbetsförmedlingen.

När måste jag berätta att jag är gravid? Det är ju inget jag kan skylta med i ansökan, då dissar de mig ju snabbare än snabbt! Nu är jag ju bara i vecka 9, men så småningom blir det väl svårt att dölja på en intervju.

• Svar på tråden När måste man berätta för arbetsgivaren att man är gravid?
  • R3becca

Som de sa till mig (på arbetsförmedlingen) så behöver man inte berätta alls!
    Arbetsgivaren har absolut ingenting med det att göra, och får absolut inte neka dig ett jobb pga det!
    Dock måste du meddela typ minst 3-4 veckor innan du ska bli föräldraledig, annars har arbetsgivaren all rätt att neka dig föräldraledighet. 

• VixieB
    R3becca skrev 2011-03-16 07:47:22 följande:
    Arbetsgivaren har absolut ingenting med det att göra, och får absolut inte neka dig ett jobb pga det!
    Dock måste du meddela typ minst 3-4 veckor innan du ska bli föräldraledig, annars har arbetsgivaren all rätt att neka dig föräldraledighet. 
    Okej! Om de frågar då? Man kan ju inte direkt neka då... :-P
  • J W
    R3becca skrev 2011-03-16 07:47:22 följande:
    2 månader innan man ska vara föräldraledig måste man meddela för att arbetsgivaren inte kan neka.
    VixieB skrev 2011-03-16 07:51:58 följande:
    Fråga varför de undrar...?
  • R3becca
    VixieB skrev 2011-03-16 07:51:58 följande:
    Nä, om de frågar rakt ut "är du gravid just nu", så kan du ju så klart svara, men de ska inte fråga "planerar du att bli med barn snart?" - den frågan behöver du inte besvara, och skulle det vara så att de nekar dig jobbet så anmäler du till DO på en gång, för så får de inte göra :)
  • She is Me

Om du har fått en anställning så måste du berätta 2månader innan BF att du ska vara föräldraledig, annars finns det inga skyldigheter att berätta. 
    Jag tror inte ens att de får lov att fråga en sådan fråga... 

Google is my friend ♥
  • TheFamily

Det är olagligt att fråga om du är gravid eller planerar att bli gravid. De flesta seriösa arbetsgivare vet att man inte får fråga sådana frågor!
    Lycka till med jobbsökandet! Och grattis till bebbe!

• strumpkatten

Det är inte olagligt att fråga men olagligt att neka någon anställning på grund av graviditet. men det är klart att det är intressant för arbetsgivaren för ska de anställa en som ska ha barn inom kort kan de ju lika gärna rekrytera vikarien på en gång. rekryteringsprocesser är rätt kostsamma....

Svar på tråden När måste man berätta för arbetsgivaren att man är gravid?