• u77

Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?

Vad anser ni?

Ska man öppna presenterna på bröllopsfesten eller om man har dop tex, eller ska man ta med sig dem hem och öppna de där utan gäster?

Vi öppnade våra på festen, för att vi ville att gästerna skulle få se vår reaktion och uppskattning på just deras gåva. Likaså när vi hade dop så öppnade vi presenterna när gästerna var här.

Har en vän som tog hem dem istället på sitt bröllop, då hon ansåg att det är tråkigt att se vad brudparet får i present. Jag håller inte med, jag tycker det är kul att se sånt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?
  • Safireee

När vi hade välkomstfest öppnade våra syskon presenterna (och skrev ner vem som gav vad) medan övriga åt och då kunde gästerna se vad vår dotter fått utan att behöva se själva öppnandet. Det funkade bra!  

• brünnhilde

Dötråkigt att stå och titta.  Och vilken tid det tar.
    Vi bjöd på kaffe kring lunch dagen efter istället, och så fick de som ville titta på presenterna komma då.

• Taggiz

Det beror ju på. Har man ett litet bröllop/dop så kan man ju öppna presenterna på festen. Har man ett större så börman göra det hemma eftersom det tar sån tid!
    Vi hade presentöppning och bjöd på fika hemma hos dagen efter så fick de som ville komma. Det var många som kom så det var jätteroligt :)

• Houdini

Aldrig att någon annan får öppna mina presenter.

Jag har gjort båda varianterna med bröllopspresenterna. Första bröllopet öppnade vi presenterna framför alla gästerna och andra gången gjorde vi det dagen efter hemma, för vi glömde bort det på festen trots att folk ville se vad vi fått.

• Aquavit

Svarade annat.
    Vi hade ganska stort bröllop och tyckte att det skulle ta för lång tid och döda feststämningen att stå och öppna alla presenter där. Så vi bjöd på dagen-efter-fika hemma hos oss där vi öppnade presenterna och de som ville fick komma dit istället.  Det var jättemysigt och så fick man träffa mpnga innan de åkte hem.

Men dopet var ganska litet så där öppnade vi presenterna under fikat.
    Så jag tycker det beror lite på och framför allt hur man själv känner är bäst.

• Bling1975

Annat, det beror ju lite på mängden presenter och typen av fest.

Tar det mer än en 15-20 min att öppna tycker jag att man tar hem dom oavsett. Då kan man ha paketöppning och fika dagen efter för de som vill.

Men om det inte är så många paket pga av att man har få gäster, att man har önskat sig pengar/presentkort eller att många har gått ihop till något stort så kan det vara ok att öppna. På bröllop beror det lite på upplägget av dagen och tiden för vigseln. Är det ändå en ganska lång tid mellan vigsel och middag och brudparet väljer att fotas innan vigseln så kan man öppna dem efter skålen. Men har festen väl dragit igång efter maten bör man låta bli. På dop tycker jag att man kan öppna dem, det brukar ju inte direkt vara världens party ändå.

Stitch längtar efter Lilo
  • Catti41

Vi hade tänkt göra det på sonens namnfest, men vi hann helt enkelt inte, och det var för mkt folk och alla hade för roligt för att dra ner tempo med paketöppning. Det funkar ju inte med 40 presenter, liksom. Dessutom är det aptråkigt som gäst att titta på och tar för lång tid.

En liten fest, då är det ju helt okej.

Några bröllop där jag har varit har någon tagit hand om presenterna när man kommit, öppnat dem och ställt ut dem med korten så alla har kunnat gå och titta på dem under festen. Det är ju en bra idé för gästerna men kanske lite trist för brudparet. Å andra sidan nuförtiden när folk gifter sig så har de ju redan allt så gåvorna brukar ju mer vara Champagne och presentkort typ.

• Loriyana

Jag ÄLSKAR att titta på när presenterna öppnas. Tycker det är hur kul som helst att se vad de får. Jag tycker det är jättetråkigt när folk inte öppnar presenterna under festen.

• Indillia

På festen. Sist vi var på bröllop passade brudparet på att öppna presenterna själva medan vi gjorde annat. Perfekt! Skönt att slippa titta artigt på öppnande i evigheter och att kunna gå och titta på presenterna när man själv hade lust.

• humma
    Safireee skrev 2011-03-16 12:11:05 följande:
    När vi hade välkomstfest öppnade våra syskon presenterna (och skrev ner vem som gav vad) medan övriga åt och då kunde gästerna se vad vår dotter fått utan att behöva se själva öppnandet. Det funkade bra!  
    Vi har gjort samma! På bröllop också!
    Jag tycker det är lite trist att sitta och "ooohhh:a och aaahhh:a" under tiden som presenterna öppnas men erkänner villigt att jag är nyfiken på vad alla köpt!
    Så detta vis tycker självklart jag är bäst!!!
  • Kokomo

Annat:
    På bröllop tycker jag att det passar bättre att samlas för lite lunch dagen efter och så får de som vill komma och titta på presentöppningen och efterskvallra lite om bröllopet. :) Under själva bröllopsfesten händer det ju så himla mycket annat oftast att det känns som om en lång presentöppning bara saktar ner festen.

Vid dop däremot tycker jag det kan passa bra med presentöppning. Då händer det ju liksom ändå inte så mycket annat så då kan folk dricka sitt kaffe och kolla på presenterna samtidigt.

Iofs beror det ju kanske på vilken storlek man har på sitt bröllop och dop men jag tänker mig att de allra flesta har ett större bröllop än dop iaf.

• Suzska

Hemma helt klart. Ibland kan ju presentöppningen ta mer än en timme och det är faktiskt inte så roligt att stå och titta på. Är det dessutom glasvaror är det ju rätt skönt att inte behöva packa in dem igen för att de ska klara resan hem.
    Har dessutom någon gäst haft väldigt dålig smak så kan det vara skönt att alla gäster inte ser det. Tänker närmast på ett bröllop där brudgummens vänner hade köpt lite sexleksaker till brudparet och de hade presentöppning på plats... Det kändes inte helt lyckat.

• Nyfiken gul
    Safireee skrev 2011-03-16 12:11:05 följande:
    fast det där är enligt mig väldigt oförskämt...

oavsett om det är dop eller bröllop eller födelsedag så av respekt för givaren tycker jag inte att nån annan än mottagaren ska öppna presenterna.

Jag som givare kan ju ha gjort ett speciellt inslaget paket där själva inslagningen kan vara en del av presenten tex. eller där grattiskortet hör ihop med present och inslagning.  Jag som givare har lagt ner massa tid och besvär för att ge rätt present och slå in den fint och trevligt. Att då nån annan person än mottagaren står och sliter upp paketet känns inte okej för mig.

Jag förstår att alla löser saken på sitt sätt men JAG tycker det känns väldigt surt och oförskämt mot den som ändå givit en present att nån annan bara ska slita upp paketet och ställa det åt sidan tillsammans med en bock på ett papper att X har fått present av Y....  vart tog det personliga vägen?
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Kaupa Jaur

Alltså, det är ju inte för att det är tråkigt att se som man tar hem, det är för att man ska kunna öppna i lugn och ro och hålla ordning på vem som gav vad.

Tycker annat, får göra som man vill. Är det många presenter så förstår jag att man tar hem och vett och etikett säger att det är ok att göra så. På sonens dop öppnade vi på plats men det var för att det inte var så många paket, plus att vi hade en sekreterare som skrev upp vem som gav vad så att vi inte blandade ihop allt.

• JA77

Fy så trist med presentöppningar! Det är bara krystat och tråkigt. De bröllop som har presentöppning dagen efter är bättre, då kan man ju strunta att gå dit. Gillar paret vår present lär vi väl få veta det ändå.

• Dixie

beror på.....

på vårt bröllop (med 100 gäster) hade vi presentöppning och brunch dagen efter, för de som ville komma - det hade tagit för lång tid på bröllopsfeste + att jag tycker inte det är så intressant att se andra öppna paket....

på barnens dop har det bara varit den närmsta släkten - så då har vi öppnat under dopkaffet 

• Mrs Smith

Presentöppning är en styggelse på större fester. Det är en sak när det är en liten födelsedagsfika med 5 personer, då kan det vara lite trevligt. På bröllop tycker jag att det är långtråkigt och passar sig inte.

Vi hade inte presentöppning utan öppnade när vi kom tillbaka från bröllopsresan.

Svar på tråden Ska man öppna presenter på bröllopet/dopet eller hemma?