• Anonym

Jätte gasig o ont i magen.

Min son blir 5 månader om en vecka. Han är väldigt gasig i magen och verkar ha ont i magen. Helst på kvällen. Han äter nu semper 2 sen har jag provat o ge minifom o det verkar hjälpa lite. Vet inte riktigt vad jag ska göra o han har haft så här sen födseln nästan. Ammade honom i en månad.

• Svar på tråden Jätte gasig o ont i magen.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Då han trots allt passerar den åldern då de flesta blivit betydligt mindre besvärade av magknip och gaser, tycker jag att du skall prata igenom detta med er BVC-sköterska. Kanske skulle han må bättre av en annan ersättning. Men vilken sort och av vilken anledning är svårt att bedömma utan att ha sett honom eller veta något om hans "historia".

Jag skulle dock även rekommendera att du erbjuder Sempers magdroppar (lactobaciller), då de hjälper magens flora i balans. De finns att köpa på apoteket och skall ges en gång om dagen. Det kan dock vara bra att veta att de flesta inte upplever någon effekt, förrän de använt dem i en vecka.
    Naturligtvis är det även bra om han äter i lugn och ro och får chans att rapa i samband med varje måltid.

Ring er BVC-sköterska och rådfråga kring ersättning och kanske till och med eventuellt matstart, så hoppas jag att ni får råd och tips så att din son mår bättre inom kort.

MVH Christine

Svar på tråden Jätte gasig o ont i magen.