• LindaO 81

UV skydd viktigt eller inte

Hej,

Finns mycket saker du med UV skydd, tex bodysuit, kepsar, baddräkter mm. Är det viktigt att allt har UV skydd eller fungerar det lika bra med långärmad tunn tröja istället för solskyddsdräkt med UV?

När på året behöver man börja smörja in barnen i ansiktet, även om man inte är i solen så kommer den ändå åt den lilla (10 månader) under dagen, när vi är ute och promerarar mm. 

• Svar på tråden UV skydd viktigt eller inte
  • Selfish Geene

Utan att påstå mig vara någon auktoritet på området (jag utgår endast från mina egna erfarenheter här) så skulle jag säga att långärmad tunn tröja räcker gott och väl som solskydd en svensk sommardag.
    Har en 11-åring som är både ljus och fräknig, men han har aldrig bränt sig när han har tröja på.

jag använder inte solskyddskräm med zinkoxid av oro för hur eventuella nanopartiklar kan påverka barnens hälsa. 

• Dr Mupp

Vad man vill använda beror på ju situation.

I vardagen tycker jag att vanliga tunna kläder och solhatt med brätte och ev smörjning räcker gått och väl.
    På stranden, på båten eller på andra ställen där solljuset reflexteras så tycker jag dessa solskyddskläder är bra. Framförallt vid bad eftersom de torkar snabbt.

Vi smörjer ytterst lite. Grabbarna som blir som pepparkakor får under våren och försommaren bygga upp sitt pigmenst sakta och har sen ett bra grundskydd i sig. Dottern har tyvärr ärvt min hud och bygger inte upp samma grundskydd så hon måste smörjas. Även bebisen verkar bli en blekfis så det blir nog en del del smörj där med.

Vi smörjer med fysikaliskt filter med zinkoxid trots att vi inte vet riskerna med nanopartiklar än. Detta för att dottern inte tål de kemiska filtren.

Vi förösker så långt som möjligt hålla oss inne eller i skuggan när solen är som starkast.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Flickan och kråkan

Det beror på vad vi gör. Vitt bomullstyg har solfaktor 7 eller något sådant så egentligen inte så mycket att hänga i julgranen. Är det inte för stekhett så brukar vi försöka köra vanlig kläder i någon mörkare färg helst. Vi har båt så då kör vi UV-kläder. För övrigt smörjer vi ansikte huvudsakligen. Båda mina är ljusa och känsliga i huden.

Blir lite full i skratt (eller vad man nu ska kalla det) vad gäller solsyddkrämer. Förra året jagade jag livet ur mig för att hitta utan kemiska filter - för det är ju inte bra för barn - och hittade en stackare med enbart fysikaliskt filter......men nu verkar det vara sämre (?) pga nanopartiklar. Är det nanopartiklar i alla solkrämer med zinkoxid? De flesta tandkrämer för barn innehåller ju också zinkoxid exempelvis.

• Flickan och kråkan

Rejäla solhattar har vi också förresten. Hittade en suverän förra året - tunn jeans med jättebreda bretten. De gick runt som under ett parasoll .

• Dr Mupp
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-17 08:03:09 följande:

Glömde: Att man inte bränner sig innebär inte att man inte utsätts för strålning som kan skada huden

Sant, men det är heller inte farligt att få färg av solen vilket många tycks tro. Solljus är bra i lagom doser.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden UV skydd viktigt eller inte