• Anonym (TS)

Hur hittar jag tillbaka till mig själv efter min mans porr- och masturbationsberoende?

Min man har varit beroende av porr/masturbation i flera år nu. Har ljugit och ljugit och ljugit om det och har ratat mig mer och mer. Vi hade väldigt sällan sex och då var det mest för att jag hade tagit upp våra problem och han inte ville såra mig. Sexet var dessutom dåligt, jag kände mig inte uppskattad, det var liksom bara in och ut och jag fick aldrig orgasm (har aldrig fått det med min man). Jag visste om hans beroende trots alla lögner och kände mig otillräcklig, oattraktiv, okvinnlig... ja, allt dåligt. Till slut tappade jag min sexlust helt och hållet. Då tog jag upp det en sista gång och berättade hur jag mådde och att jag inte såg någon framtid för oss. Och en dag gick det upp för honom vad han hade ställt till med och erkände sitt beroende. Han försöker att få hjälp och vill verkligen ändra sitt beteende.
    Men hur ska jag gå vidare? Eller rättare sagt: hur ska jag hitta tillbaka till honom och mig själv? Åratal av ratande har satt sina spår och jag känner mig verkligen totalt asexuell. Jag känner mig heller inte attraherad av min man, då jag blivit sårad så ofta. Dessutom känner jag att även om vi kommer igång med ett sexliv nu, så är jag ju fortfarande bara hans "andra val". Han måste jobba med sig själv för att kunna ha sex med mig. Hur bra känns det??

Finns det någon som varit i min situation? Gick äktenskapet att rädda? Har ni några tips till mig? (sexolog eller parterapi är tyvärr uteslutet)

• Svar på tråden Hur hittar jag tillbaka till mig själv efter min mans porr- och masturbationsberoende?
  • Tom Araya

Hm...min första tanke är att jag skulle antagligen också porrsurfa och runka om jag inte hade sex med min flickvän/fru, bättre det än att gå till en annan kvinna och göra det på riktigt.

Min andra tanke är om du din man tror på erat förhållande och då måste ni se till hur ni ska lösa problemen i erat förhållande.
    Om ingen av er verkligen tror på det ska ni skiljas och sära på varann.

• Anonym

Jag har inget råd, men jag sitter i samma sits. Sex är helt förstört på grund av hans beroende.

Svar på tråden Hur hittar jag tillbaka till mig själv efter min mans porr- och masturbationsberoende?