• evamar

vad tycker era 3 åringar om att göra??

Hej
    Min dotter  tycker om att leka med sina gosedjur och dockor. Laga mat i sitt kök, sjunga dansa,rita . Hon är inte ett dugg intresserad av pussel,spel, och liknande.Är det konstigt eller? Det känns som att sånt är viktigt att hålla på med för utvecklingen. Eller oroar jag mig i onödan??? Säg att jag gör det...;)

• Svar på tråden vad tycker era 3 åringar om att göra??
  • Marnet

Min 3 åring gillar ganska exakt lika som din!! De här med pussel o spel går i perioder. Hon e oftast inte intresserad av de hemma men vet att dom gör en del sånt på dagis!!

• morochmer

Du oroar dig i önödan.

Gillar du och alla vuxna att göra samma sakerObestämd
    Varför ska alla barn vara stöpta i samma form? Blir man inte individ förens man blir vuxen?

• MammaEmelie91

Rita, pärla, leka på rummet med dockor, bilar, att hon lagar mat och nån gång då o då lyckas jag få henne att spela memory med mig :) Det händer inte särskilt ofta.. Pussel kan hon göra ibland, men de e bara nån enstaka gång.

Du oroar dig i onödan :) 

mammatillebbaa.blogg.se - 19år, mamma till Ebba (feb -08) och Lias (dec -10)!
  • bonnieloveskim

min 3åring gillar klä ut sig, leka med dockor barbie framför allt.
    klippa måla leka att hon sjunger

lite lite pussel hon kan bygga men det är inte så kul som att klä ut sig och leka med barbie dockorna.

låt henne leka med det hon vill.. klä ut sig som hon vill..
    en dag kom min dotter ner med prisessaklänning och strupbyxor på huvudet som var hår... och en pistol i handen och klackskor...

rollspel är en vitkig del i leken med.

• lunkentuss

Min 4åring har sen hon var 2.5 år älskat pussel  o spel.
    Nu pusslar o pärlar hon nästan varje dag o ibland spelar vi typ memory o sånna spel med henne. Hon är väldigt pysslig o tycker om att måla, klistra o klippa.

Men det är så sant som det sägs tidigare att barn är faktiskt individer dom med o det går inte att säga att "alla treåringar gillar det o det". Dom är precis lika olika då som 20-åringar, 30-åringar o 80-åringar =)

• Flickan och kråkan

Jag har en pojke på drygt 3 år. Han är och har alltid varit väldigt intresserad av detaljer, samlande, sorterande etc. Allt med bokstäver, siffror, former etc. gillar han. Sedan går det lite i vågor. För 2 månader sedan så var det bara pussel. Han pusslade hela dagarna. Sedan dess vill han inte pussla överhuvudtaget. Hans favorit"leksak" för tillfället är en vanlig kortlek som han gärna spelar "memory" med, men har inte riktigt fattat "spel"principen ännu . Han gillar att måla, köra med briotåg, leka med låtsaskök, vara ute etc. etc. Han är en rätt stillsam, försiktig pojke som samlar och pysslar och grejar på det viset. Han har en lillebror som snart är två som är helt annorlunda. Inget intresse alls för pussel och sådant utan vill bara klättra och springa och göra fysiska saker. Barn är olika .

• 071001

Dockor och köket är det som varit mest poppis och det håller i sig vid 4 års ålder.

• Noun

Min 3-åring leker mest med bilar, han är helt maskintokig. Annars leker han mest "med" lillebror, pysslar om honom och matar honom osv... bättre än en docka liksom ;))
    Han är mycket i stallet också och älskar hästar. Naturen är inte ett dugg kul för tillfället. Måla tycker han om, pussel bara någon enstaka gång. Spel? Ska de gilla spel? Well, inte vad jag vet iaf, kanske är dags att visa honom ett ;)

Han är sen med språket, kanske för att han är tvåspråkig. Han är iaf väldigt intresserad av att lära nya ord, och läsa gillar han. Sjunga börjar tappa sin tjusning dock.

Han älskar när vi ramblar upp alla vi känner, han uppfinner ramsor med alla namnen.

Annars tycker han också om att lära sig de sysslor jag själv gör. Varje dag nu upptäcker han och jag att han får nya färdigheter, vissa mer uppskattade av mig än andra... ;)

• vittra

Laga mat, leka med lera, dansa, pyssla, bygga pussel, måla, bygga med pärlor, osv.

Alltså alla barn har olika intressen. Du behöver absolut inte oroa dig. Uppmuntra istället de intressen som finns! Dottern hatade pussel när hon var yngre men älskar det plötsligt sen hon blev 3... sånt där varierar!

• evamar

tack för alla svar! Det var bara det jag ville höra....hihi

Svar på tråden vad tycker era 3 åringar om att göra??