• troddeduja

4-åring som INTE VILL bajsa själv på toa.

Har en dotter på 4 år som är torr dag och natt och går oftast och kissar på toa själv utan att man behöver säga till. Men däremot vill hon inte bajsa själv. Hon får sen nästan ett år tillbaka vattenlavemang (klyx) varannan dag pga förstoppning. Hon får även en påse Movicol per dag.
    Hon säger själv att hon inte vill bajsa själv utan med Klyx, har inte bajsat självmant i toan många gånger sen hon blev böjfri. Har aldrig fått uppfattningen om att det gör ont för henne att bajsa. Igår bajsade hon faktiskt själv i toan och vi gav henne jättemycket beröm. men då sa hon även att hon brukar knipa så att inte bajset kommer ut.

Det här har blivit en "grej" för henne, hon vill inte och hon kniper, säger att hon ska bajsa själv "nästa vecka". Envis till tusen mao.
    Nu innan läggdags märkte vi att det var lite bajs i trosorna och i rumpan och försökte få henne att sitta kvar på toa och bajsa, men hon totalvägrade! Hon vill inte! Vi försökte övertala henne, men det gick inte och vi vill inte tvinga henne, använda "hot" eller liknande. VI var tvungen att ge upp helt enkelt. Och hon märkte att hon "segrade". Vi ville inte heller ge henne Klyx för det är ju en ännu större seger. men i morgon måste vi annars blir det kaskadspyor, feber och risk för njurbäckeninflammation.

Hur sjutton ska vi göra? Hur ska vi få henne att komma ur det här? är det nån som har varit i liknande sits som kan ge några goda råd? VI är ju dessutom tvungen att ge henne Klyx varannan dag annars blir hon sjuk och dett vet hon om.

Hjälp!

• Svar på tråden 4-åring som INTE VILL bajsa själv på toa.
  • krompa

Min 4-åring vägrar också bajsa på toan.
    Även han får magmedicin varje dag, fast han får importal.
    Om vi bara försöker tvinga till toa blir han förstoppad, så just nu måste han sitta på toa ett tag varje gång han säger att han behöver bajsa, därefter får han en blöja att bajsa i.
    Han har hittills bara bajsat på toan några få gånger. Vi fick nu höra av läkaren att vi skulle öka på dosen importal så bajset blir ännu mjukare så han kan vänja sig vid tanken att det inte ska göra ont att bajsa. I övrigt skulle vi  fortsätta som vi gör.

• troddeduja

Problemet är att min dotter inte ens vill försöka. Så fort kisset har kommit elle bajset inte har kommit inom 15 sek ska hon därifrån. och då hjälper ingtenting, varken hot, mutor, saga, belöningar etc.

• Elle83

Jag har liknande problem med vår son. han är torr dygnet runt. men bajsa på toan finns inte med på hans karta. har provat allt känns det som.  Smort honom i stjärten och sagt att det inte gör ont när han bajsar så nu är det bara att ta i, gett lavemang för att få tömma magen, mutat, gjort belöningstavlor mm INGET verkar fungera. När han får ha blöjs kan han gå i den hela dagen utan att det händer nått... Verkligen hur envis som helst, och nu börjar man nästan fundera på om han inte förstår hur man ska göra? Det kommer bajs i kalsongerna lite nu och då, men inte ens i närheten av att tömma magen...
    VAD ska man hitta på i nästa steg?

Det bajs som kommer ut verkar inte ens vara hårt, så jag kan inte förstå vad som göra så ont!?

• mmian

Vi har haft likadant. Vår dotter blir fyra i augusti, blev torr när hon var dryga året hemma, efter ett halvår också på dagis och när hon var två tog vi bort nattblöja. Men hon har inte velat bajsa på toa på två år. Vi har sökt läkare för detta förstås eftersom hon blivit så förstoppad att det gjort jätteont och då blivit värre. Nu, i drygt två veckor har det fungerat, vi fick en riktigt bra läkare som hade sett det här förut. Hon sa samma gång, nästa gång mamma, då ska jag. Varje gång. Jag trodde jag skulle bli tokig. Vi fick order om att ge ett Klyx i tre dagar och sen lactulos och messmör eller de här påsarna, minns inte vad de heter, i en månad, sen började det fungera. Hon hade slutat känna när hon behövde gå för hon varit så förstoppad. Det kommer ta månader för tarmen att läka och hon ska fortsätta med medicin så att det är mjukt så hon inte kan knipa och så tarmen hinner läka, den har blivit uttänjd att vara ständig förstoppad. Hoppas det löser sig (haha) för det är ett jättestort problem...

• JvH

Hej,
    Ser att denna tråd har några månader på nacken, men jag är i denna sits med min 2.5 åring nu. Hon har enligt "bajssöterskan" en fixidé om att hålla sej. Vilket resulterar i att jag måste ge henne resulax å sen fungerar det i några dagar, sedan börjar hon hålla emot igen.

Sköterskan säger att det enda som hjälper mot detta är att göra henne blöjfri, så vi skall till henne på barnavd om två veckor, då hon skall ge oss en behandlingsplan. Skulle tro att det är ungefär som ni, att hon skall få lösande av något slag under några veckor, för att på så sätt bli "vän" med både bajs och potta/toa.

Hon har ännu inte visat något större intresse för toa eller potta, så jag hoppas hon är redo nu!

Hur har det gått för era barn? 

Svar på tråden 4-åring som INTE VILL bajsa själv på toa.