Alla ni som gjort fostervattenprov eller moderkaksprov se hit!
Berätta om er upplevelse av det! Tvekade ni över att göra det? Blev det ett jobbigt beslut? Gjorde det ont?
Berätta om er upplevelse av det! Tvekade ni över att göra det? Blev det ett jobbigt beslut? Gjorde det ont?
Vilka goda nyheter, mteriksson!!
Hoppar in här:) har två barn en på 4 och en på 2 1/2. Han som är två har ett kromosomfel som jag ör bärare av. Nu planerar vi på barn nr 3 tänkte sätta igång och försöka nu i sommar:) kommer få göra ett moderkaksprov och är så nervös:( både om det skall göra ont och sen svaret. Man gör väl testet i vecka 12 och sen vänta i 3 veckor på svar. Då ör man inne i v 15. Är barnet sjukt så kommer jag göra en abort. Hur går en abort till i v 15-16?
Tiger. Det blir en sk tvåstegsabort.
Först en tablett för att avstanna graviditeten sen dagen efter lägg man in och får nya tabletter. Detta sätter i gång värkarna.
Sen gick vattnet på mig och jag fick krystvärkar och barnet kom ut. Efter det fick jag in på operation för att ta bort moderkakan. På en del kommer moderkakan ut och man slipper skrapas.
Va? Kommer man föda ut barnet?
Tiger : ha det gör man. Efter v 12 är det så.
Ja ska det stå.
Fy den är ju inte rolig alls:( är berättigad PGD fast det är lång kö. Och IVF är ju jobbigt och påfrestande för kroppen. Det är bara pojkar som kan kromosomfelet och få missbildningar så det är 50/50 men sen har jag ju min 4 åringa pojk som inte har felet så fet finns ju en chans om jag får en pojk till att den inte blir sjuk. Fy vad jobbigt:(
Vi har gjort iVF med inte PDG. Vi avbröt i v 16 pga kromsomfel. Tycker inte själva IVF proceduren var så jobbig. Avbrytandet var.
Det går ju via vårdgarantin. Var bor du ? Vi bor i Uppsala. Fick tid direkt.
Bor i Göteborg men det fanns tydligen en risk ändå att mitt barn skulle få kromosomfelet vid PGD/IVF så moderkaksprov kommer jag göra ändå
Och det är ju bara typ 25% att man blir gravid genom IVF.
Olika på olika klinker. 50 % blir gravida på första försöker på min. 90% är gravida efter 3 försök.
Okej ja då säger dom olika. Blir nog att vänta. Vet ej om jag skulle klara göra abort i v 15-16 och föda ut det:( fy vad hemskt