Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?
Som frågan lyder...En av mina bästa vänner kommer ligga på Neo, föder
i v. 35+1...FÅR man överhuvudtaget besöka henne då?
Hälsn
Mej
Som frågan lyder...En av mina bästa vänner kommer ligga på Neo, föder
i v. 35+1...FÅR man överhuvudtaget besöka henne då?
Hälsn
Mej
Det är nog sant, att de kommer vara kort tid där!
Vi får ju se! Självklart riskerar man inget. Det är bara att de råkar befinna sig
på semester i en annan stad långt bort...och jag ville eg bara hälsa på min vän om
de blir "fast" där ett tag! Väntar såklart helst till de är hemma!
På "mitt" neo (Sunderby sjukhus) är det fria besök i besöksrummet på avdelningen. Vet inte om man får ta in folk på sitt rum då det inte var aktuellt för oss. Ytterkläder lämnas utanför och man ska tvätta och sprita händerna.
när ja låg på neo på mölndal med min son 34+5 så fick ja ha besök,dock sprita händerna noggrant var det enda och dem fick hälsa på mig i mitt rum ja hade
Intressant att läsa om hur det fungerar på neo och oftast verkar det ju vara besöksförbud där.
Konstigt att det kan vara sån skillnad mot när vi låg på biva och efterföljande vårdavd. för svårt sjuka barn, där var det fritt fram för besökare
Oavsett tycker jag det är bra med besöksförbud, barnens hälsa är ju viktigast.
På neo-intensiven i Lund fick mina 2 barn komma och hälsa på sin syster + min bästa vän (som var som barnets pappa i personalens ögon då hon var med när min dotter föddes). Men min mamma, pappa och bror var där med och hälsade på en kort stund + mina stora barns stödfamilj (mamman och pappan).
Hon var inte svårt sjuk på så vis utan född med diafragmabråck och krävde respiratorbehandling. Sen på biva så var bara min bästa vän med + min mamma och pappa kom och hälsade på även där. På vårdavdelningen (65:an i Lund) var det fria besök.
Det är väl så att dom flesta neonatala avdelningarna har besöksförbud under vintern pga smittorsiken/infektionstiden men har viss "öppenhet" under sommaren.
När vi låg inne var det en relativ lugn vinter, vi fick ta emot friska besök samt ha syskonet boende hos oss vi låg inne i 4 månader på två olika sjukhus. Januari- Maj perioden.
Nu när jag är kontaktförälder på Neo i Helsingborg för prematurföreningen där det råder besöksförbud under vintertid så har vi vår föräldrarfika i ett konferansrum på BB.
de är ju olika. När jag födde i vecka 34+6 så var de fritt fram med besök, in på runmmet också. bara sprita innan man gick in på avdelningen. en kompis bor nära mitt sjukhus så hon var också dit, och hon sade att hon i sin tur hade en kompis som födde redan i vecka 30 (ungefär) och dom var lika långt gången, så hon tillbringade många sena kvällar på hennes rum, hon sade att dom bryr sej inte så länge man inte stör dom övriga, och dom höll sej på hennes rum på kvällstid, hon stannade till 23 tiden typ varje gång.
men när min svägerska fick sin i vecka 35+3 så var det besöksförbud pga fågelinfluensan, pappan fick bara med på förlossningen, sen fick han åka hem pga det. så om de går influensa eller vinterkräksjuka så får du nog itne.
Det är nog väldigt olika vilken typ av neo-avdelning det är också... På östra där vi var först fanns ju de riktigt små och sjuka barnen så där var de mycket restriktiva - och är det säkert året runt. I Mölndal däremot var det mer "äta växa"-avdelning... så där var det restriktivt just då pga att det var vinter och rs-tider - men inte alls på samma vis som på Östra. På sommaren kan jag tänka mig att det inte är lika hårt där.
Nu handlade det förvisso inte om att springa inne på salarna. Oavsett om barnen är för tidigt födda eller födda sjuka så är dom sköra allihopa. Det är därför dom ligger där. Där ska definitivt inte vara något spring, men man måste samtidigt se till helheten.Jag kan personligen säga att när min son låg inne så hade jag gått i personlig kras om jag inte fått ha något besök till mitt barn på de fyra månader han var inlagd. Att visa kort och träffa utanför avdelningen är inte samma sak. Dessa besöken skedde i föräldrarköket eller på vårt rum. De stunder han inte var bunden till sal och full övervakning. Och ja vi fick visa upp honom som nyfödd liten sparv i respirator och kuvös för farföräldrarna.
Föräldrarfikor fungerar i princip på samma sätt, som stöd för inneliggande föräldrar. Men på vinterhalvåret är det inte på avdelningen i föräldrarköket utan i ett konferansrum i närheten.
I TS fall vet vi ju inte utgången och det är helt upp till avdelningen och TS väninna hurvida dom ställer sig till besök.
Nu handlade det förvisso inte om att springa inne på salarna. Oavsett om barnen är för tidigt födda eller födda sjuka så är dom sköra allihopa. Det är därför dom ligger där. Där ska definitivt inte vara något spring, men man måste samtidigt se till helheten.Jag kan personligen säga att när min son låg inne så hade jag gått i personlig kras om jag inte fått ha något besök till mitt barn på de fyra månader han var inlagd. Att visa kort och träffa utanför avdelningen är inte samma sak. Dessa besöken skedde i föräldrarköket eller på vårt rum. De stunder han inte var bunden till sal och full övervakning. Och ja vi fick visa upp honom som nyfödd liten sparv i respirator och kuvös för farföräldrarna.
Föräldrarfikor fungerar i princip på samma sätt, som stöd för inneliggande föräldrar. Men på vinterhalvåret är det inte på avdelningen i föräldrarköket utan i ett konferansrum i närheten.
I TS fall vet vi ju inte utgången och det är helt upp till avdelningen och TS väninna hurvida dom ställer sig till besök.
Det är en stor skillnad ja. Nu vet jag faktiskt inte hur länge man rent generellt är inlagd om man får barn runt vecka 35, olika vårdbehov om inte annat också. Vet att vissa faktiskt hamnar på BB men under övervakning av neonatal personal beroende hur det ser ut. För att sedan slussat in i hemsjukvård direkt för att slippa avdelningsvård.
Som "långliggare" är det en helt annan situation och där tycker jag det är viktigt att man får någon kontakt med omvärlden och besök. Om det är möjligt. Som sagt, jag hade gått under....
Det är en stor skillnad ja. Nu vet jag faktiskt inte hur länge man rent generellt är inlagd om man får barn runt vecka 35, olika vårdbehov om inte annat också. Vet att vissa faktiskt hamnar på BB men under övervakning av neonatal personal beroende hur det ser ut. För att sedan slussat in i hemsjukvård direkt för att slippa avdelningsvård.
Som "långliggare" är det en helt annan situation och där tycker jag det är viktigt att man får någon kontakt med omvärlden och besök. Om det är möjligt. Som sagt, jag hade gått under....
Jag har varit i kontakt med två neo-avdelningar, en gång som anhörig och i övrigt i rollen som student/sjuksköterska. När min systerdotter låg på neo mehövde hon sola och lite hjälp med andningen. Hon föddes i februari 2006 och inga barn fick besöka avdelningen, men anhöriga fick komma så länge de höll god hygien. Den avdelning jag nu arbetar på har nolltolerans mot anhöriga, endast mamma och pappa får besöka avdelningen såvida inte speciella skäl föreligger. Just nu florerar RS, så inga syskon får vara på avdelningen heller. Om mamma eller pappa är sjuka får dom inte vara på avdelningen, inte ens om dom har en lätt förkylning.
Reglerna har blivit hårdare dels p.g.a en större spridning av multiresistenta bakterier, dels för att det kan vara jobbigt för många föräldrar att ha främlingar så nära inpå som det faktiskt blir på en vårdsal. Man försöker främja förälder-barn relationen, vilket görs lättast i en lugn, trygg miljö utan störningsmoment.
Hoppas att detta hjälper någon :)