• Mej 70

Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?

Som frågan lyder...En av mina bästa vänner kommer ligga på Neo, föder
    i v. 35+1...FÅR man överhuvudtaget besöka henne då?

Hälsn
    Mej

• Svar på tråden Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?
  • Mej 70

Det är nog sant, att de kommer vara kort tid där!
    Vi får ju se! Självklart riskerar man inget. Det är bara att de råkar befinna sig
    på semester i en annan stad långt bort...och jag ville eg bara hälsa på min vän om
    de blir "fast" där ett tag! Väntar såklart helst till de är hemma!

• kixan

På "mitt" neo (Sunderby sjukhus) är det fria besök i besöksrummet på avdelningen. Vet inte om man får ta in folk på sitt rum då det inte var aktuellt för oss. Ytterkläder lämnas utanför och man ska tvätta och sprita händerna.

A -03, F -05, V -10
  • Niiskuneiti
    Mej 70 skrev 2011-03-19 09:47:49 följande:
    Det är nog sant, att de kommer vara kort tid där!
    Vi får ju se! Självklart riskerar man inget. Det är bara att de råkar befinna sig
    på semester i en annan stad långt bort...och jag ville eg bara hälsa på min vän om
    de blir "fast" där ett tag! Väntar såklart helst till de är hemma!
    Om de blir där länge kan du ju be din vän att lämna avdelningen en stund för en fika. Var ändå mycket noga med att vara helt frisk och inte besöka henne om nån i din närhet är sjuk då det kan ta ett par dar innan man själv blir sjuk även om man blivit smittad.
  • stoltcissi

när ja låg på neo på mölndal med min son 34+5 så fick ja ha besök,dock sprita händerna noggrant var det enda och dem fick hälsa på mig i mitt rum ja hade

• Cocco
    stoltcissi skrev 2011-03-19 17:08:15 följande:
    när ja låg på neo på mölndal med min son 34+5 så fick ja ha besök,dock sprita händerna noggrant var det enda och dem fick hälsa på mig i mitt rum ja hade
    Så är det inte längre. Mycket hände med besöksrutinerna i samband med svininfluensan
  • Busbellan

Intressant att läsa om hur det fungerar på neo och oftast verkar det ju vara besöksförbud där.
    Konstigt att det kan vara sån skillnad mot när vi låg på biva och efterföljande vårdavd. för svårt sjuka barn, där var det fritt fram för besökare

Mamma till Nora, August och Ella
  • stoltcissi
    Cocco skrev 2011-03-19 19:23:50 följande:
    Så är det inte längre. Mycket hände med besöksrutinerna i samband med svininfluensan
    jasså? okej ahh ja födde min son 08 så de var ju ett tag sen..
  • Niiskuneiti

Oavsett tycker jag det är bra med besöksförbud, barnens hälsa är ju viktigast.

• 060810

På neo-intensiven i Lund fick mina 2 barn komma och hälsa på sin syster + min bästa vän (som var som barnets pappa i personalens ögon då hon var med när min dotter föddes). Men min mamma, pappa och bror var där med och hälsade på en kort stund + mina stora barns stödfamilj (mamman och pappan).
    Hon var inte svårt sjuk på så vis utan född med diafragmabråck och krävde respiratorbehandling. Sen på biva så var bara min bästa vän med + min mamma och pappa kom och hälsade på även där. På vårdavdelningen (65:an i Lund) var det fria besök. 

• Written Fiction

Det är väl så att dom flesta neonatala avdelningarna har besöksförbud under vintern pga smittorsiken/infektionstiden men har viss "öppenhet" under sommaren.

När vi låg inne var det en relativ lugn vinter, vi fick ta emot friska besök samt ha syskonet boende hos oss vi låg inne i 4 månader på två olika sjukhus. Januari- Maj perioden.

Nu när jag är kontaktförälder på Neo i Helsingborg för prematurföreningen där det råder besöksförbud under vintertid så har vi vår föräldrarfika i ett konferansrum på BB.

• MammaTillDomFinaste

de är ju olika. När jag födde i vecka 34+6 så var de fritt fram med besök, in på runmmet också. bara sprita innan man gick in på avdelningen. en kompis bor nära mitt sjukhus så hon var också dit, och hon sade att hon i sin tur hade en kompis som födde redan i vecka 30 (ungefär) och dom var lika långt gången, så hon tillbringade många sena kvällar på hennes rum, hon sade att dom bryr sej inte så länge man inte stör dom övriga, och dom höll sej på hennes rum på kvällstid, hon stannade till 23 tiden typ varje gång.

men när min svägerska fick sin i vecka 35+3 så var det besöksförbud pga fågelinfluensan, pappan fick bara med på förlossningen, sen fick han åka hem pga det. så om de går influensa eller vinterkräksjuka så får du nog itne.  

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • Miss Daisy
    Written Fiction skrev 2011-03-21 11:29:03 följande:
    Det är väl så att dom flesta neonatala avdelningarna har besöksförbud under vintern pga smittorsiken/infektionstiden men har viss "öppenhet" under sommaren.

När vi låg inne var det en relativ lugn vinter, vi fick ta emot friska besök samt ha syskonet boende hos oss vi låg inne i 4 månader på två olika sjukhus. Januari- Maj perioden.

Nu när jag är kontaktförälder på Neo i Helsingborg för prematurföreningen där det råder besöksförbud under vintertid så har vi vår föräldrarfika i ett konferansrum på BB.
    Fast jag födde på Södersjukhuset sommaren 2004 och då var det besöksförbud där. Jag tyckte det var jättebra. Min son var själv inte en av de där jättesmå som låg i maskiner som pep och bevakade deras hjärta och andning, men jag var helt livrädd för att jag skulle ha dragit på mig nånting innan förlossningen och smitta ner dem. De är ju så himla sköra.
    Jag tycker det är jättebra med besöksförbuden, och vill man hälsa på sin väninna så kan man som sagt träffa henne på fiket.
  • augustisten
    Miss Daisy skrev 2011-03-22 11:53:40 följande:
    Fast jag födde på Södersjukhuset sommaren 2004 och då var det besöksförbud där. Jag tyckte det var jättebra. Min son var själv inte en av de där jättesmå som låg i maskiner som pep och bevakade deras hjärta och andning, men jag var helt livrädd för att jag skulle ha dragit på mig nånting innan förlossningen och smitta ner dem. De är ju så himla sköra.
    Jag tycker det är jättebra med besöksförbuden, och vill man hälsa på sin väninna så kan man som sagt träffa henne på fiket.

Det är nog väldigt olika vilken typ av neo-avdelning det är också... På östra där vi var först fanns ju de riktigt små och sjuka barnen så där var de mycket restriktiva - och är det säkert året runt. I Mölndal däremot var det mer "äta växa"-avdelning... så där var det restriktivt just då pga att det var vinter och rs-tider - men inte alls på samma vis som på Östra. På sommaren kan jag tänka mig att det inte är lika hårt där.

• Written Fiction
    Miss Daisy skrev 2011-03-22 11:53:40 följande:

Nu handlade det förvisso inte om att springa inne på salarna. Oavsett om barnen är för tidigt födda eller födda sjuka så är dom sköra allihopa. Det är därför dom ligger där.  Där ska definitivt inte vara något spring, men man måste samtidigt se till helheten.Jag kan personligen säga att när min son låg inne så hade jag gått i personlig kras om jag inte fått ha något besök till mitt barn på de fyra månader han var inlagd. Att visa kort och träffa utanför avdelningen är inte samma sak.  Dessa besöken skedde i föräldrarköket eller på vårt rum. De stunder han inte var bunden till sal och full övervakning.  Och ja vi fick visa upp honom som nyfödd liten sparv i respirator och kuvös för farföräldrarna.

Föräldrarfikor fungerar i princip på samma sätt, som stöd för inneliggande föräldrar. Men på vinterhalvåret är det inte på avdelningen i föräldrarköket utan i ett konferansrum i närheten.

I TS fall vet vi ju inte utgången och det är helt upp till avdelningen och TS väninna hurvida dom ställer sig till besök.

• Proletariatet
    Written Fiction skrev 2011-03-22 13:14:45 följande:

Nu handlade det förvisso inte om att springa inne på salarna. Oavsett om barnen är för tidigt födda eller födda sjuka så är dom sköra allihopa. Det är därför dom ligger där.  Där ska definitivt inte vara något spring, men man måste samtidigt se till helheten.Jag kan personligen säga att när min son låg inne så hade jag gått i personlig kras om jag inte fått ha något besök till mitt barn på de fyra månader han var inlagd. Att visa kort och träffa utanför avdelningen är inte samma sak.  Dessa besöken skedde i föräldrarköket eller på vårt rum. De stunder han inte var bunden till sal och full övervakning.  Och ja vi fick visa upp honom som nyfödd liten sparv i respirator och kuvös för farföräldrarna.

Föräldrarfikor fungerar i princip på samma sätt, som stöd för inneliggande föräldrar. Men på vinterhalvåret är det inte på avdelningen i föräldrarköket utan i ett konferansrum i närheten.

I TS fall vet vi ju inte utgången och det är helt upp till avdelningen och TS väninna hurvida dom ställer sig till besök.

Jag tycker att det är en jäkla skillnad att få extremt tidigt och att få i exempelvis v.35+1, jag har ju fått båda delarna och legat på neo båda gångerna och shit så irriterande med de som släpade dit halva släkten trots att de skulle komma hem typ tre dagar senare. Med min stora så tog jag inte dit besök av just den anledningen, när den lilla föddes så hade vi både vänner och släkt där, och det är ju inte konstigt med en vårdtid på sexton veckor. Om man nu förutsätter att det är en "frisk" bebis.
  • Written Fiction
    Futurum nobis est skrev 2011-03-22 13:45:23 följande:
    Jag tycker att det är en jäkla skillnad att få extremt tidigt och att få i exempelvis v.35+1, jag har ju fått båda delarna och legat på neo båda gångerna och shit så irriterande med de som släpade dit halva släkten trots att de skulle komma hem typ tre dagar senare. Med min stora så tog jag inte dit besök av just den anledningen, när den lilla föddes så hade vi både vänner och släkt där, och det är ju inte konstigt med en vårdtid på sexton veckor. Om man nu förutsätter att det är en "frisk" bebis.

Det är en stor skillnad ja. Nu vet jag faktiskt inte hur länge man rent generellt är inlagd om man får barn runt vecka 35, olika vårdbehov om inte annat också. Vet att vissa faktiskt hamnar på BB men under övervakning av neonatal personal beroende hur det ser ut. För att sedan slussat in i hemsjukvård direkt för att slippa avdelningsvård.

Som "långliggare" är det en helt annan situation och där tycker jag det är viktigt att man får någon kontakt med omvärlden och besök. Om det är möjligt. Som sagt, jag hade gått under....

• Proletariatet
    Written Fiction skrev 2011-03-22 14:08:23 följande:

Det är en stor skillnad ja. Nu vet jag faktiskt inte hur länge man rent generellt är inlagd om man får barn runt vecka 35, olika vårdbehov om inte annat också. Vet att vissa faktiskt hamnar på BB men under övervakning av neonatal personal beroende hur det ser ut. För att sedan slussat in i hemsjukvård direkt för att slippa avdelningsvård.

Som "långliggare" är det en helt annan situation och där tycker jag det är viktigt att man får någon kontakt med omvärlden och besök. Om det är möjligt. Som sagt, jag hade gått under....

I Västerås drog de gränsen för om man skulle hamna på BB eller Neo om man vägde över 2500, min vägde 2475 och hamnade således på neo... Men personalen där var helt annorlunda jämfört med när jag låg där med dottern (född i v.24+1), man kände sig ovälkommen och som om att man tog upp plats, typ "Den här tjockisen skulle kunna ligga på BB" inte direkt så att det var jag som bestämde sånt Obestämd

Oj, vad OT jag blev, vi låg iaf inne i 5 dagar och sedan hade vi permis två dagar innan vi blev utskrivna. Men jag vet andra som haft längre vårdtider så visst skiljer det sig åt.

Jag håller helt med dig och därför tycker jag att besöksrestriktionerna bör se annorlunda ut för långliggarna, de är ju dessutom väldigt medvetna om hur sköra barnen är och förklarar förhoppningsvis detta för besökarna så att riskerna för att någon som är sjuk kommer dit. 
  • augustisten
    Futurum nobis est skrev 2011-03-22 14:14:57 följande:
    I Västerås drog de gränsen för om man skulle hamna på BB eller Neo om man vägde över 2500, min vägde 2475 och hamnade således på neo... Men personalen där var helt annorlunda jämfört med när jag låg där med dottern (född i v.24+1), man kände sig ovälkommen och som om att man tog upp plats, typ "Den här tjockisen skulle kunna ligga på BB" inte direkt så att det var jag som bestämde sånt Obestämd

Oj, vad OT jag blev, vi låg iaf inne i 5 dagar och sedan hade vi permis två dagar innan vi blev utskrivna. Men jag vet andra som haft längre vårdtider så visst skiljer det sig åt.

Jag håller helt med dig och därför tycker jag att besöksrestriktionerna bör se annorlunda ut för långliggarna, de är ju dessutom väldigt medvetna om hur sköra barnen är och förklarar förhoppningsvis detta för besökarna så att riskerna för att någon som är sjuk kommer dit. 
    Vad olika det kan vara med de där gränserna, och vad konstigt att bara basera det på vikt... Min unge vägde också 2400g men han kom i v. 32 och vi fick ligga kvar i nästan en månad. Inga långliggare men ändå en ganska ansenlig tid för oss... så vi var också glada att vi kunde ta emot några besök inne på vårt rum efter ett tag.

Och jag kan hålla med om att det var en jobbig situation att ligga på neo med ett ganska stort och friskt barn. Lite som att ha blindtarmen och dela rum med cancersjuka kan jag tänka mig. Man vet att man har haft en väldig tur i jämförelse, men man är ju knappast lycklig över sin situation för det - och man kan inte gärna välja att gå därifrån så länge läkarna vill ha kvar en... Man skulle vara glad för att man hade det bättre än andra (och det var man ju absolut)... samtidigt som  man ju faktiskt hade det besvärligare än de allra flesta nyblivna föräldrar. Svårt att hantera tyckte jag.
  • Cocco
    augustisten skrev 2011-03-22 16:51:55 följande:
    Vad olika det kan vara med de där gränserna, och vad konstigt att bara basera det på vikt... Min unge vägde också 2400g men han kom i v. 32 och vi fick ligga kvar i nästan en månad. Inga långliggare men ändå en ganska ansenlig tid för oss... så vi var också glada att vi kunde ta emot några besök inne på vårt rum efter ett tag.

Och jag kan hålla med om att det var en jobbig situation att ligga på neo med ett ganska stort och friskt barn. Lite som att ha blindtarmen och dela rum med cancersjuka kan jag tänka mig. Man vet att man har haft en väldig tur i jämförelse, men man är ju knappast lycklig över sin situation för det - och man kan inte gärna välja att gå därifrån så länge läkarna vill ha kvar en... Man skulle vara glad för att man hade det bättre än andra (och det var man ju absolut)... samtidigt som  man ju faktiskt hade det besvärligare än de allra flesta nyblivna föräldrar. Svårt att hantera tyckte jag.
    Det är lite speciellt att ligga på neo med ett barn som inte piper hela tiden men samtidigt har man ju andra problem och svårigheter. Det är ju faktistk så att friska barn ligger inte på neo någon längre tid. Vår M hade ju en väldigt stabil neo-tid men vi låg ändå tre veckor på sjukhuset och 2 veckor hemma med hemsjukvård.
    Och jag tjatade mig till var enda förflyttning.
    Jag och en v24 mamma pratade lite i fikarummet och hon sa faktiskt till mig att jag måste också få lov att vara orolig för mitt barn och inte ska jag skämmas för att mitt barn är stabilt.
    Och även om vi hade en stabil neotid så har tiden hemma det första året definitvt var en tid med många många sjukhusvistelser för inte är det normalt att ha ca 2 vårdbesök i veckan.
  • Kalize

Jag har varit i kontakt med två neo-avdelningar, en gång som anhörig och i övrigt i rollen som student/sjuksköterska. När min systerdotter låg på neo mehövde hon sola och lite hjälp med andningen. Hon föddes i februari 2006 och inga barn fick besöka avdelningen, men anhöriga fick komma så länge de höll god hygien. Den avdelning jag nu arbetar på har nolltolerans mot anhöriga, endast mamma och pappa får besöka avdelningen såvida inte speciella skäl föreligger. Just nu florerar RS, så inga syskon får vara på avdelningen heller. Om mamma eller pappa är sjuka får dom inte vara på avdelningen, inte ens om dom har en lätt förkylning.

Reglerna har blivit hårdare dels p.g.a en större spridning av multiresistenta bakterier, dels för att det kan vara jobbigt för många föräldrar att ha främlingar så nära inpå som det faktiskt blir på en vårdsal. Man försöker främja förälder-barn relationen, vilket görs lättast i en lugn, trygg miljö utan störningsmoment.

Hoppas att detta hjälper någon :)

Svar på tråden Får man besöka vän som har barn som ligger på Neo?