• Anonym

Mjölk/bröstkörtlar som läcker - i armhålan!!!

Skriver anonymt, för att jag faktiskt tycker att det hela känns lite pinsamt och freaky. När jag födde mitt första barn upptäckte jag när mjölken rann till att jag i båda armhålorna fick som två stora svullna klumpar. Nr jag avr på återbesök på BB (tidig hemgång --> återbesök två dagar efter förlossningen) så var dessa klumpar stora som golfbollar. De ömmade dessutom väldigt mycket, och när mjölken rann till så kom det även mjölk i armhålan. Jag vet - det låter snuskigt. Sjuksköterskorna var förundrarde och samlades i en ring runt mig, de ropade till och med dit fler och jag kände mig som ett djur på zoo. De förklarade att alla har bröstkörtlar i armhålorna, men att de aldrig sett något liknande. Speciellt inte att dessa körtlar producerar mjölk.
    Varje gång jag ammade fick jag sitta med handdukar i armhålorna eftersom det rann mjölk. Jag kände mig hur äcklig som helst och kunde förstås aldrig visa mig offentligt om jag befarade att mjölken skulle rinna till.

En läkare virade bandage, som tryckförband runt axel/armhåla och sade att jämnt tryck kunde få det att gå ner, med det hjlpte inte. Någon mer hjälp fick jag inte.

Detta är en av anledingarna till att vi väntat i massor av år med att försöka med syskon, men nu är jag gravid igen och känner redan i vecka 12 att det ömmar i armhålan, precis som det ömmar i brösten och jag blir givetvis orolig.

Är det någon mer som råkat ut för detta eller är jag, som det känns, helt ensam?

Någon som vet vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Mjölk/bröstkörtlar som läcker - i armhålan!!!
  • Greenmonster

kan du inte operera bort dom?

• mina barn

JAg tänker som Greenmonster: Kan de inte opereras bort??
    Prata med din BM och tala om hur dåligt du mår....
    Hoppas att det ordnar sig.

• Våra Liv

för det första måste jag säga att fy vad hemskt det måste vara för dig speciellt då sköterskorna tillkallade fler sköterskor! förstår att du kände dig som ett djur på zoo
    som greenmonster säger går dom inte att operera bort så du slipper detta hemska besvär! förstår verklgien att du känner som du gör!

• Anonym

Det dumma är ju att jag inte har sökt för det under tiden då jag inte varit gravid - eftersom det då inte vållat mig några bekymmer alls. Naivt nog tänkte jag kanske (för att skjuta det åt sidan) att det kanske skulle bli bättre denna gång.
    Jag minns vagt att något nämndes om att operera, men de ville inte göra det när man är gravid eller ammar - men jag ska nog göra som ni säger och prata med bm och läkare (jag bad om en tid hos läkare för koll i v.12-14 - det var visst något man kunde be om - men de hade inga tider!) Jag ska KRÄVA en tid nu.
    Samtidigt bär det emot eftersom jag känner mig som ett missfoster.

• Anonym

*puffar*
    Är det bara jag?

• Vackra Alexandra

Du är inte ensam.
    Jag hade likadant. Fast inte lika stora, men jag hade en knöl i armhålan innan jag blev gravid. När jag var gravid växte den o jag gick o kollade den, dom tog massa prover, men de var inge farligt sa dom.
    Efter förlossning växte den ännu mer o gjorde skit ont.
    När mjölken rann gjorde de så jäkla ont så man inte kunde röra på armen.
    Men den har nu nästan försvunnit helt.
    Jag känner knölen ibland när man tar på roll on.
    Men du är inte ensam iaf =)

• Jinna

Hej!

Hade precis som du vid min första graviditet, fast jag läckte inte mjölk...men efter förlossningen och när amningen kom i gång så fick jag som två stora golfbollar under armarna. Jag vart rädd och undrade var det var frågan om..men dom lugnade mig och sa att man hade bröstkötlar där oxå. Under min andra graviditet kände jag av att de växte lite men absolut inte så mycket som förra gången. När min dotter sedan var född och amningen kom i gång så märkte jag inget av bröstkötlarna under arnarna...skönt!! Så det behöver ju inte bli så för dig heller denna gång...

Kram Jinna

• Muminmamman19

Lite sen på bollen men om jag tolkar datumen rätt så väntar du fortfarande barn (förhoppningsvis). Jag har alltid haft bröstkörtlar i armhålorna som ämna ömmat vid mens och så, och har haft en liten grop som läkare har sagt ?kan vara en bröstvårta, det märker du när du får barn!? Min mamma har likadant  och hennes läckte mjölk när hon ammade. Så när jag nu sitter här och ammar min fyra dagar gamla son är jag inte förvånad att jag har en öm golfboll i armhålan som läcker mjölk. 

Vet inte heller vad man kan göra åt det men tänker också att man inte gör något under graviditet och amning. Men ville i alla fall säga att du inte är ensam med att ha det så, och vad tråkigt att du kände dig utlämnad och uttittad. Kom ihåg att du som patient alltid har rätt att säga nej om du inte är bekväm ☺️

Svar på tråden Mjölk/bröstkörtlar som läcker - i armhålan!!!