• wartinas

Lita på klädstorlekar?

Jag brukar beställa hem kläder från nätet för att jag tycker det är praktiskt och lättare att hitta det man är ute efter. Men jag tycker det är jätte bökigt att veta vilken storlek som jag har. Jag har kläder mellan stl 44-50 ungefär, det är ju jätte stor skillnad mellan de storlekarna ju.
    Idag mätte jag mig för att se vilken storlek jag hade "på riktigt" och det visade sej att jag ska kunna ha 42-44, vilket jag absolut inte kan. Jag kan ha 44 i typ trosor eller slappare tröjor, men aldrig ett par jeans eller klänning eller liknande. Och verkligen inte stl 42!
    Så hur kommer det sig att jag enligt måttbandet ska kunna ha stl 42-44 men att jag irl absolut inte kan ha stl 44, knappt 46 utan ett säkert kort brukar vara 48, men även där har jag stött på kläder som varit för trånga.
    Hur kommer det sig att det skiljer sig så himla mycket i storlekarna?
    (Ja jag har mätt rätt)

• Svar på tråden Lita på klädstorlekar?
  • Ramborg

Säg det. Jag skulle aldrig kunna beställa kläder utan att prova, jag varierar mellan tre storlekar eftersom olika modeller är så olika. Maken däremot vet vilken storlek han har, punkt.

Skumt.

• Lalalong

Jag har motsatt problem konstigt nog! 
    Jag har kollat i sånna måttabeller och enligt dom ska jag ha strl 54. Strl 54 är den strl jag hade när jag var som störst, det är 35 kg sen!! Då skulle jag enligt tabellerna ha strl 58/60
    Nu står det alltså att jag ska ha strl 54. Men jag har 46/48.
    Så dom där tabellerna litar jag inte på. Jag utgår från 46/48 och sen ser jag vad det är för modell på plagget och läser även kommentarer om det finns sånna. Skulle det bli fel så är det ju rätt enkelt att skicka tillbaka.
    Nu när man börjar kunna ha kläder från roligare avdelningar än Lindex Generous o.s.v. så tycker jag dock det är lite roligare att handla i butik.

Men nej, dom där tabellerna kan man inte lita på! 

Klara 060504, Alva 100117
  • wartinas
    Lalalong skrev 2011-03-20 08:09:20 följande:
    Jag har motsatt problem konstigt nog! 
    Jag har kollat i sånna måttabeller och enligt dom ska jag ha strl 54. Strl 54 är den strl jag hade när jag var som störst, det är 35 kg sen!! Då skulle jag enligt tabellerna ha strl 58/60
    Nu står det alltså att jag ska ha strl 54. Men jag har 46/48.
    Så dom där tabellerna litar jag inte på. Jag utgår från 46/48 och sen ser jag vad det är för modell på plagget och läser även kommentarer om det finns sånna. Skulle det bli fel så är det ju rätt enkelt att skicka tillbaka.
    Nu när man börjar kunna ha kläder från roligare avdelningar än Lindex Generous o.s.v. så tycker jag dock det är lite roligare att handla i butik.

Men nej, dom där tabellerna kan man inte lita på! 
    Ja det verkar lite som att varje butik/klädestillverkare använder sina egna mått. strl 46 borde ju vara samma för alla, sen att det varierar pga modeller det kan man ju acceptera, men såhär flera storlekar, mycket lustigt :)
    Det kanske bara är för oss som står "stadigare" på jorden det är så? :)
    Det är väl bara att gilla läget antar jag, hoppas verkligen att kläderna jag beställt passar annars blir det problem eftersom jag ska ha dom nu nästa helg :) haha...
  • Amber1975

Vilken tabell går du efter?

Svar på tråden Lita på klädstorlekar?