• Anonym (Evy)

    7 mån och infektionsutlöst astma

    Hej!

    Min dotter är 7 månader och har hostat sedan början av januari då hon var sjuk.
    Hon var då förkyld i ca 2 veckor och och hostan hängde med i form av hostattacker vid varje vila samt nattetid och även ibland när hon var vaken. När förkylningen var över så fortsatte hon att hosta medan hon i övrigt var symtomfri under 6 veckor. Då kom nästa förkylning. Hostan blev värre och vi fick tillslut veta att hon har infektionsutlöst astma. Just nu går hon igenom en 10-dagarskur med Airomir och AeroBec. Vi är inne på 6e dagen nu. Första tre dagarna skulle airomir+ aeroBec tas 4 ggr/dagligen i en väldigt hög dos och dag 4-7 skall de tas 2 ggr/dagligen.
    Hon hostar mindre men har fortfarande hostattacker framåt småtimmarna.
    Det är nu snart 3 veckor sedan hon blev förkyld igen och hon är fortfarande lite snorig också.
    Jag undrar nu vad vi kan förvänta oss av den här kuren? Om hon fortfarande hostar efter de här 10 dagarna, hur brukar man då gå vidare och vad kan man dra för slutsatser utav det?
    Barnläkaren sa att hon trodde att hostan skulle vara väck efter 4 dagar men det är den ju inte vilket fått oss att tappa hoppet lite, känns hemskt att hon har hostat varje dag och natt i flera månader! Ändå säger de att hon har en ganska mild form av astma (inga andningssvårigheter osv) och hon är ganska pigg och glad.

    Min dotter är äggallergiker också. Hon åt äggröra en eftermiddag och morgonen därpå var hon full av prickar och stora utslag, Pricktestet visade på allergi så läkaren sa att hon är allergisk mot ägg. En annan läkare sa att hon nog inte är allergisk eftersom blodprovet i princip inte visade något alls. Hur ska man tolka detta svar?

    Beklagar om det blev lite rörigt men jag vore hemskt tacksam för svar!
    Mvh

    Evy

  • Svar på tråden 7 mån och infektionsutlöst astma
  • Allergiexperten

    Hej! Det går inte att svara på frågor om man inte känner barnet, så mina svar får bli generella. Små barn kan ha astmaliknande symtom på grund av deras mjuka luftrör och kan därför bli extra känslighet för virus, dessa symtom mildras med olika typer av mediciner.
     En typ är luftrörsvidgande medicin som till exempel Airomir eller Ventoline. Den medicinen hjälper tilll att hålla luftvägarna maximalt öppna vid förkylningar och gör också slemmet mindre segt. En annan medicin är cortison som hjälper till att läka ut inflammationen som blir i luftvägarna vid förkylningar, denna medicin kan heta exempelvis Flutide, Pulmicort eller AeroBec.
    Båda medicinerna kan användas under längre eller kortare tid beroende på vilken symtombild barnet har. Oftast brukar man ge rådet att sluta med medicinen först när symtomen är borta och symtomen är oftast hosta.
    Vad gäller äggallergi brukar barnet reagera med att få utslag över kroppen som i sig inte behöver betyda allergi utan endast känslighet för det starka protein som ägg är. Eftersom ni tydligen gjort även blodprov som endast visar svagt positivt är det nog på så sätt att äggkänsligheten kommer att växa bort.
    Mer svar än så här kan jag tyvärr inte ge eftersom jag inte känner barnet.

    Be att få en ordentlig information av er läkare både vad det gäller astmadiagnosen och medicineringen men också allergitestet är mitt råd.
    Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden 7 mån och infektionsutlöst astma