• dagsl1da

Har någon erfarenhet av Bilstolen Dragon?

Har kikat runt lite på en extrastol till andra bilen och har hittat bilbarstolen Dragon tillverkad av 4Baby.

Har själv ingen erfarenhet av den men den verkar påminna om maxi cosin vi har nu fast smidigare.

Tar gärna emot omdömen så jag får bilda mig en uppfattning.
    Ris eller Ros?
  • Svar på tråden Har någon erfarenhet av Bilstolen Dragon?
  • Cecci78

Den är ju tyvärr bara godkänd till 18 kg, har du kollat så att den går att ha bakåtvänt till 18 kg så man inte måste vända den framåt vid 10 eller så, en del liknande stola är sådana.

Sen antar jag att den bara fästs med bältet? Istället för bälte + underförankringsband som ju alla "svenska" stolar har (de stora tillverkarna). Känns lite dåligt om det bara är med bälte.

• cicci85

Ser ut som att den är framåtvänd från 9 kg! Som extrastol hade vi Britax Twoway, den kan jag rekommendera. När sonen var äldre använde han bara den, det är den rymloigaste balåtvända stolen.

• dagsl1da

Bilbarnstol avsedd fr 0-18 kg (elr 4 år) . Av tillverkaren 4Baby.

Med en robust och heltäckande skal ger denna bilstol en perfekt skydd för barnet. Med extra inlägg för de allra minsta.

-Bakåtvändmontering

- Two way (vändbar )

-0-18kg

-5 punkts bälte

-olika positioner på bilstolen

-Bältena med 4 olika höjdinställningar

-Avtagbar klädsel för tvätt

-ECE R44/04

Yttre mått:LxBxH 64x49x63 cm

Innre mått: LxBxH 56x28x28 cm

Vikt:6.5kg

Färger:grå,blå samt röd

Helt nya med 1 års GARANTI samt Bruksanvisning

Färger: Grå,Blå samt röd

Det är den infon jag har hittat om stolen. Nog tror jag att det är bältesförankringsband oxå. Känns som att det skulle vara svårt att få den att sitta bra åt båda hållen annars.

Inte nån som har en och kan berätta hur den funkar?

• Cecci78

Jag har också sett den info o många av de stolarna har inte underförankringsband utan de fästs bara med bältet, jag tycker som sagt att det är för dåligt. Sen har jag stött på flera liknande stolar där det inte står i marknadsföringen att de måste vändas framåt vid 9-10 kg utan det har framkommit senare (är rätt så inläst på många bilstolar på marknaden).

• Joico

Jag tror absolut att det är en stol som MÅSTE vändas vid 9 eller 10kg.
    Det är ingen stol jag hade köpt, verkligen inte.

• Dr Mupp

Det är en stol som ska vändas framåt från 9 kg. Livsfarlig med andra ord.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • FrkJenny

Den är visserligen vändbar, men precis som de andra säger så kan man inte ha den bakåtvänt mer än runt ett år (max 13 kg enligt bruksanvisningen) sedan måste man vända den framåt. Standard i Europa, men i Sverige hittar du ingen seriös försäljare som säljer den typen av stol eftersom de inte är säkra nog.

www.4baby.pl/index.php/fotelik-samochodowy-dragon.html

Svar på tråden Har någon erfarenhet av Bilstolen Dragon?