• Azida

Var kan man hitta billigare IVF-behandlingar?

Beskedet om att vi har svårt att få barn kom i en olycklig tid, rent ekonomiskt.

Finns det billigare och bra behandlingar som man kan göra utomlands?

Vi ska göra vår första IVF på IVF-kliniken i stockholm, det kostar 28 000. Min väninna var där i somras 2010 och då kostade det 23000.

Men som ni vet är det dyrt, har ni tips om andra ställen?

• Svar på tråden Var kan man hitta billigare IVF-behandlingar?
  • Hjärtefröjd

Om ni är berättigade till landstingsförsök kostar det knappt ingenting. Numera omfattad även IVF av vårdgarantin, så väntetiden är inte heller allt för lång. Kan man tänka sig att göra IVF i ett närliggande landsting får man i princip hjälp direkt.

• lotten28

Hej!

Vi har gjort våra IVF-försök på Carl von Linné kliniken i uppsala.
    Dom kan jag varmt rekommendera. Lite billigare än i stockholm i alla fall
    och man kan ju chansa på ett paketpris, då får man 3 färska försök och ett
    frysåterförande för 47000kr. Detta måste dock godkännas av läkaren.
    Läs mer på http://www.linne.se/priser/

Konventionell IVF-behandling

23 500:- IVF-behandling med mikroinjektion (ICSI) 23 500:- Tillägg för operativ uttagning av sädesceller (PESA/TESE etc)  6 000:- Återföring av frysta och tinade embryon 9 500:-     ”Paket” om 3 IVF-behandlingar 47 000:- ”Paket” om 3 ICSI-behandlingar 47 000:-

Kramis

• Grönöga

På cfc i Köpenhamn kostar en bahandling runt 20000. Kolla även Polen o Tjeckien. Har för mig att jag hittade en klinik i Tjeckien där det kostar 10000.

• FruG

Du har Carl von Linné i uppsala som inte är så "dyra". Jag har gjort ganska många ivf där och är supernöjd!!! Och det funkaar bra att inte bo i uppsala också, vi bor ca 10 mil därifrån och det har funkat kanon!

Sen finns en klinik i Falun också som är billigare än stockholm. Googla på ivf Falun så får du upp dem.

Både Linné och Falun är mycket bra kliniker

• Bling1975

Sverige har tack och lov väldigt bra priser på IVF om man jämför med många andra länder så det är sällan värt det rent ekonomiskt att åka utomlands om man inte behöver ägg eller spermier. Ett IVF försök tar ju sin lilla tid och kroppen bestämmer tidsschemat så man kan inte bara boka en billig weekend resa och man är två som måste resa och ta ledigt från jobbet. CvL tre-pack är ju väldigt prisvärt och jag tror att det även kan ingå frysåterföranden i det priset. Det är ca hälften av vad vi betalade för ett enda försök i New York och då ingick inga frysåterföranden, inte ens avgiften för att frysa ner och spara embryon.

Stitch längtar efter Lilo
Svar på tråden Var kan man hitta billigare IVF-behandlingar?